• josanders

TILL ALLA VEGETARIANER

Hej!

Hur gör ni vegetarianer i ert liv när ni ska iväg på middag osv?

I min umgängeskrets/släkt så finns det inte alls många vegetarianer vilket är synd. Och det är ytterst jobbigt att kompromissa hela tiden. Känner mig som en börda när jag måste påpeka hela tiden att jag inte äter fisk/kött så nu har jag börjat ta med mig egen mat. Känns så jävla skumt.

Hur gör NI? Help

• Svar på tråden TILL ALLA VEGETARIANER
  • fjanten

Min väninna är vegetarian, och ofta så lagas det vegetariskt till alla under middagar där hon är med. Alla i umgänget anser att det bara är bra för kropp, djur och natur att inte äta kött varenda dag ändå.

• Farfallos

Äter salladen, såsen, grönsaker och bröd och ser glad ut. Ingen tycker att du är en börda om du gör så.

• Vegomamma

Hur vi gör? Jag förväntar mig att värden bjuder mig på ordentlig mat, om hen bjuder sina övriga gäster på ordentlig mat. Jag ska inte behöva äta bara tillbehör pga folk vill inte respektera min livsåskådning. Sen ser jag förstås till att ofta vara den som bjuder, eftersom folk i min umgängeskrets blir nervösa och osäkra kring vegetarisk matlagning.

• HJohannesson

Jag äter det som finns! Alltså allt utom köttet då.
    Men jag har varit vegetarian i flera år så alla mina vänner ordnar ett alternativ till mig!
    Jag frågar även om jag ska ta med ngt eget då jag inte vill vara till besvär. Det är absolut inget som stör mig!

Går man utanför normen får man ibland anpassa sig.

Jag är kompis med en kille som är allergisk mot allt, han får ibland ta med egen mat om jag känner mig osäker. (Jag vill inte orsaka hans död)

• Mandel

Nu är jag inte vegetarian, men har valt en annan avvikande kost av hälsoskäl.
    Förväntar mig aldrig att jag ska serveras specialmat utan jag tar av det jag äter och lämnar resten.
    Om någon skulle ha problem med det så är det deras ensak.
    Skulle aldrig falla mig in att ta med matlåda.
    Pga min kost så har jag inga problem att vara utan mat i många timmar (10-12 timmar dagtid är inga problem alls) och får aldrig dessa blodsockertoppar eller dalarna som gör att man känner sig olidligt hungrig. Så var det innan jag bytte kost...
    Jag kan alltså äta väldigt lite om det bara är väldigt lite som passar mitt kostval.
    Klarar mig utan problem till frukosten dagen därpå om vi är bortbjudna på kvällen.

Är till och med en sådan där besvärlig person som inte dricker öl, vin, läsk, saft, cider eller kaffe

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Vegomamma skrev 2016-03-21 15:48:07 följande:

Hur vi gör? Jag förväntar mig att värden bjuder mig på ordentlig mat, om hen bjuder sina övriga gäster på ordentlig mat. Jag ska inte behöva äta bara tillbehör pga folk vill inte respektera min livsåskådning. Sen ser jag förstås till att ofta vara den som bjuder, eftersom folk i min umgängeskrets blir nervösa och osäkra kring vegetarisk matlagning.

Nu ser jag till att folk som jag bjuder hem kan äta av det som bjuds då jag har koll på allergier och kosthållningar, men kan man verkligen förvänta sig/kräva att andra ska slå knut på sig själva för andra människors egna val - livsåskådningar?

Skulle ha väldigt svårt för att bjuda hem veganer eftersom jag själv har väldigt svårt för böner, linser, quorn, soja osv. både av smakmässiga och etiska skäl.
    Vad kan jag då bjuda på som är en fullvärdig måltid?
    Det ska ju inte heller krocka med det jag själv inte äter pga mitt kostval.
    Är faktiskt glad över att ingen i bekantskapskretsen är vegan.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Vegomamma
    Mandel skrev 2016-03-21 16:23:00 följande:

Nu ser jag till att folk som jag bjuder hem kan äta av det som bjuds då jag har koll på allergier och kosthållningar, men kan man verkligen förvänta sig/kräva att andra ska slå knut på sig själva för andra människors egna val - livsåskådningar?

Skulle ha väldigt svårt för att bjuda hem veganer eftersom jag själv har väldigt svårt för böner, linser, quorn, soja osv. både av smakmässiga och etiska skäl.

Jag tycker att det är självklart att man anpassar sig efter sina gästers livsåskådningar, av respekt. Anta att jag var köttätare och skulle ha en judisk person på besök. Då skulle jag se till att försöka få tag på kosher kött. Samma med en muslim och hall. Om de önskade det. Och nej, resonemanget att jag borde respektera en köttätare val att äta kött och därmed servera stek håller inte. Detta pga det vore inte moraliskt fel för köttätare att äta vegetariskt.

Är man osäker på t ex vegan mat så tar man reda på hur det lagas. Googla recept. Eller föreslå att ni lagar mat tillsammans så kan veganen visa dig.
  • Grande Rock
    Mandel skrev 2016-03-21 16:23:00 följande:

Vilka etiska skäl är det som gör att du har svårt för linser och bönor?
    Soja kan jag förstå och Quorn är väl inte ok för strikta veganer om jag förstått det rätt.
    Born to lose, live to win!
  • Anonym (daf)

Visst är det bussigt att de som bjuder anpassar maten efter alla gäster. Dock tycker jag inte det är något som värdparet ska förväntas göra. Är man ensam vegetarian i gruppen så är man ju faktiskt en belastning och man får stå för sina val

• Anonym (?)
    Mandel skrev 2016-03-21 16:13:41 följande:

Nu är jag inte vegetarian, men har valt en annan avvikande kost av hälsoskäl.

Förväntar mig aldrig att jag ska serveras specialmat utan jag tar av det jag äter och lämnar resten.

Om någon skulle ha problem med det så är det deras ensak.

Skulle aldrig falla mig in att ta med matlåda.

Pga min kost så har jag inga problem att vara utan mat i många timmar (10-12 timmar dagtid är inga problem alls) och får aldrig dessa blodsockertoppar eller dalarna som gör att man känner sig olidligt hungrig. Så var det innan jag bytte kost...

Jag kan alltså äta väldigt lite om det bara är väldigt lite som passar mitt kostval.

Klarar mig utan problem till frukosten dagen därpå om vi är bortbjudna på kvällen.

Är till och med en sådan där besvärlig person som inte dricker öl, vin, läsk, saft, cider eller kaffe

Tråden var till vegetarianer :)
Svar på tråden TILL ALLA VEGETARIANER