• Anonym (Nyfiken)

Trivs ni att jobba som barnmorska?

Trivs ni som jobbar som barnmorskor. Jag har varit färdig syrra/psyksyrra i nu 10 år. Funderar på att göra något annat! Nyfiken på ifall det är en bra ide att göra ngt så annorlunda som barnmorska? Kan man klara det efter att ha gjort så annorlunda jobb innan? Är inte helt van vid dropp osv. Är jag galen om jag skola om mig?

• Svar på tråden Trivs ni att jobba som barnmorska?
  • Anonym (Nyfiken)

....,,,,

• Anonym (Nyfiken)

........

• Anonym (Nyfiken)

Ingen barnmorska som kan ge input om detta yrke ?

• mamaleona

Om du ÄR sjuksyrra är väl inte "omskolningen" såå stor?! eller hur tänker du? Jag har jobbat som bm (o jobbar ännu) över tio år. Trivs lika bra som den dagen jag började jobba, fullkomligt älskar jobbet o varje dag är ett nöje att få gå på jobb. Sant till 110%. Bm yrket är väldigt självständigt fast man jobbar inom ramen för våra "regler", man skall vara stresstålig, kunna jobba i snabb takt o svänga snabbt i sitt agerande, även ta snabba beslut själv. Att även vara i tankarna sas steget före ifall om ..... är viktigt. Det ger oerhört mycket o mig har alltjämt fascinerat det att du aldrig vet vad som väntar när du går på jobb.

• mamaleona

Om du ÄR sjuksyrra är väl inte "omskolningen" såå stor?! eller hur tänker du? Jag har jobbat som bm (o jobbar ännu) över tio år. Trivs lika bra som den dagen jag började jobba, fullkomligt älskar jobbet o varje dag är ett nöje att få gå på jobb. Sant till 110%. Bm yrket är väldigt självständigt fast man jobbar inom ramen för våra "regler", man skall vara stresstålig, kunna jobba i snabb takt o svänga snabbt i sitt agerande, även ta snabba beslut själv. Att även vara i tankarna sas steget före ifall om ..... är viktigt. Det ger oerhört mycket o mig har alltjämt fascinerat det att du aldrig vet vad som väntar när du går på jobb.

• Anonym (Nyfiken)

I

mamaleona skrev 2016-03-22 20:26:45 följande:

Vad roligt du trivs med sitt jobb! Nej omskolningen blir inte så stor. Menade väl mest att det är väldigt långt ifrån vad jag jobbar med nu. Även mer avancerade apparater o provtagningar. Jag är trots mina år i tjänst helt grön på även vanliga provtagningar!
  • mamaleona

Men så är det ju förstås för alla - oberoende av vilken bakgrund man har när man börjar studera till bm. Klart en sjuksyrra har ju aseptiken o bemötande sas klart på ett annat sätt än en som är helt grön. Dropp sätter vi ju nästan dagligen, det är ju nåt man lär sig av att göra, liksom alla apparater o diverse utrustning.  Hur länge måste du läsa ytterligare för att få bm-papper då? jobbar o bor i finland jag så vårt system är ju annorlunda uppbyggt.

• Anonym (Nyfiken)

1,5 år är det här. Har chans att få utbildningen betald av mitt landsting. Är lite läskigt o tänka på att man skall ha koll i vissa lägen på två liv. Roligt att du trivs. Har jobbat så länge med människor med mycket problematik att jag nu är lite sugen på att jobba med mycket glädje. ( vet att det kan vara sorg i detta jobb med men övervägande är det väl roliga händelse)

• mamaleona

Absolut är det 99% positiva upplevelser där, men dom tråkiga är ju förstås väldigt tråkiga o tragiska. Tyvärr är det i dagens läge även otroligt många med psykproblematik bland föderskorna, den delen har ökat mycket under min tid (vad det kan bero på kan diskuteras länge) men din erfarenhet är ju ett + i den biten.

• Anonym (Nyfiken)

.....

• Anonym (Nyfiken)

.....

Svar på tråden Trivs ni att jobba som barnmorska?