• kick081

Förstörd ringmuskel efter förlossning

Fick mitt andra barn för drygt 1 vecka sedan. Hon kom i vidöppen hjässbjudning efter 28 timmar varav jag krystade i 2 timmar. Fick sys i slidan och mellangården men musklerna i ändtarmen klarade sig. Trots det har jag fått problem med ringmusklerna i ändtarmen. Har knappt nån känsel där och kan inte knipa och hålla in gaser. Har än så länge inte blivit andra läckage men har å andra sidan haft nära till toaletten. Måste verkligen gå direkt när jag får känningar.

Verkar inte vara så vanlig komplikation för jag har letat info på nätet. Nån som har haft liknande och hur har det gått? Rättar det till sig efter ett tag?

• Svar på tråden Förstörd ringmuskel efter förlossning
  • mamaleona

Min första tanke är om det ändå är möjligt att där är nån skada o den missats? kanske du borde kolla upp saken, var det en läkare el bm som kollade dig o sydde? hälsn en bm

• kick081

Det var en barnmorska som sydde. Är det vårdcentralen man kontaktar då? Har redan kollat med bm på bb och hon trodde inte man gör något så här tidigt efter förlossning oavsett. Men jag vet inte...

• mamaleona

Nu vet inte jag hur systemet fungerar i sverige då jag bor o jobbar i finland men här hör man till förlossningssalen med diverse problem 2 veckor efter förlossningen. Känner att det borde vara lättast att åtgärda så fort som möjligt. Kan vara jättesvårt att upptäcka ibland om det är den inre sfinktern som brustit (delvis).

• Anonym (Förlossningsskadad)

Hej! Jag har precis som du spruckit en grad 2 med bristning i både slida och mellangård. Förlossningen var för 6 veckor sedan och jag har sedan dess varit sängliggande i smärtor och är helt analinkontinent. Till en början saknade jag helt muskulaturen i ändtarmen men återfick den efter ca 3 veckor. Trots detta läcker jag fortsatt både gaser och avföring och är helt svullen i analöppningen som buktar ut. Upplever att ändtarmsmynningen/ringmuskeln är vidöppen och hur mycket jag än kniper för att hålla tätt så går det inte.

Har du lyckats få hjälp med dina besvär? Eller är du återställd genom naturlig läkning? Håller tummarna för det. Är hemskt att ha det så här då det påverkar en både fysiskt och psykiskt.

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Förlossningsskadad) skrev 2023-06-15 11:28:43 följande:

Hej! Jag har precis som du spruckit en grad 2 med bristning i både slida och mellangård. Förlossningen var för 6 veckor sedan och jag har sedan dess varit sängliggande i smärtor och är helt analinkontinent. Till en början saknade jag helt muskulaturen i ändtarmen men återfick den efter ca 3 veckor. Trots detta läcker jag fortsatt både gaser och avföring och är helt svullen i analöppningen som buktar ut. Upplever att ändtarmsmynningen/ringmuskeln är vidöppen och hur mycket jag än kniper för att hålla tätt så går det inte.

Har du lyckats få hjälp med dina besvär? Eller är du återställd genom naturlig läkning? Håller tummarna för det. Är hemskt att ha det så här då det påverkar en både fysiskt och psykiskt.

Låter som tarmpropalps. Vad sa vården när du kontakt med dem? 

En av läkarna sa att det var hemorrojder, dock ser det absolut inte ut som de där klassiska klasarna och försvinner inte med hjälp av hemorrojdsalvan jag fick utskriven. Men kan säkert vara en hemorrojd i själva svullnaden i det som buktar ut, en del av utbuktningen är nämligen något lila. Fysioterapeuten skickade däremot remiss till kolorektalmottagningen eftersom hon misstänkte att det kunde vara anal prolaps men var inte säker. Övriga läkare jag träffat i samband med förlossningsskadorna säger dock att jag inte har hemorrojder och vet inte vad utbuktningen beror på.

Anonym (Ssk) skrev 2023-06-15 11:50:29 följande:
    Låter som tarmpropalps. Vad sa vården när du kontakt med dem? 
    En av läkarna sa att det var hemorrojder, dock ser det absolut inte ut som de där klassiska klasarna och försvinner inte med hjälp av hemorrojdsalvan jag fick utskriven. Men kan säkert vara en hemorrojd i själva svullnaden i det som buktar ut, en del av utbuktningen är nämligen något lila. Fysioterapeuten skickade däremot remiss till kolorektalmottagningen eftersom hon misstänkte att det kunde vara anal prolaps men var inte säker. Övriga läkare jag träffat i samband med förlossningsskadorna säger dock att jag inte har hemorrojder och vet inte vad utbuktningen beror på.
  • Cox Orange

Allt såg fint ut. Sökte vård och träffade 7-8 läkare/barnmorskor som sade detsamma. Hade enorma besvär, kissade och bajsade på mig. Allt såg fint ut.

Tre år senare får jag veta att nervskadorna är på grund av att pudendusnerven blivit förstörd under långt krystade. Musklerna fram i bäckenbotten avslitna från skelettet. Värst av allt, en total sfinkterruptur som ?missats?, dvs mörkats. Har opererats flera gånger sedan dess. Gå med i facebookgrupp för förlossningsskadade. Är ett vanligt problem.

• Anonym (Ssk)
    Cox Orange skrev 2023-07-08 17:18:03 följande:

Allt såg fint ut. Sökte vård och träffade 7-8 läkare/barnmorskor som sade detsamma. Hade enorma besvär, kissade och bajsade på mig. Allt såg fint ut.

Tre år senare får jag veta att nervskadorna är på grund av att pudendusnerven blivit förstörd under långt krystade. Musklerna fram i bäckenbotten avslitna från skelettet. Värst av allt, en total sfinkterruptur som ?missats?, dvs mörkats. Har opererats flera gånger sedan dess. Gå med i facebookgrupp för förlossningsskadade. Är ett vanligt problem.

Jag hoppas du anmälde! 
  • stor grön drake

Födde yngsta med vidöppen bjudning för 4,5 år sedan. Bristning grad 2. Men det var gränsfall. De sa dock att det inte brustit lika mycket som vid förra förlossningen 2 år innan, då jag aldrig blev kollad för BM som sydde hade tydligen missat med journalföringen och sen gått på semester. Vilket förklarade varför de viftade bort mina frågor om ifall de ville kolla stygnen innan jag skrevs ut. Tyckte det var udda men tänkte att rutinef ändrat.
    Tillbaka till vidöppna läget. Det är ett enormt tryck som analområdet utsätts för när barnet inte utnyttjar kompressionsfogarna, och framåt finns blygdbenet och stoppar. Jag låg i gynställning för jag fixade inte att vara annan väg pga värkstimulerande. Då ökar tydligen trycket ännu mer. Prutinkontinensen är stor, men har blivit bättre än i början. Ofta kladd runt anus fast jag inte bajsat. Blir jag akut jättekissnödig ska jag gå på toa direkt, för då är det något annat som samlats upp och trycker på. Har kontroll på ringmuskeln i nödlägen, men inte så att jag vågar chansa. Många gånger som jag känner lättnad att jag hann i tid.
    Har troligtvis en liten hemorojd som spökar, den är sedan det tidigare barnet, blöder ofta om jag varit trög i magen.
    Med det sagt. Jag lider inte tillräckligt för att ta tag i det. 

Svar på tråden Förstörd ringmuskel efter förlossning