• Anonym (rätt eller fel?)

Får väktare titta i väskan hursomhelst?

Var iväg till ett köpcenter tidigare idag och var inne i en affär (åhlens). När jag kom ut blev jag tilltalad av två väktare som ville titta vad jag hade i väskan, dom sa att de hade sett att jag stoppat ner något i den inne på åhlens. Hade lagt ned min mobil vid ett tillfälle. Jag blev paff och vågade inte annat än att visa dem väskan och den ena väktaren tittade runt lite och lyfte på min plånbok och sen sa dom att man kanske inte ska ta med sig en så stor väska in i butiken och sen gick dom. ingen ursäkt eller nåt. Har en vanlig handväska.

Får väktare göra så i ett köpcenter? Kändes väldigt olustigt och jobbigt, var ju folk som såg och hörde allt dessutom.

• Svar på tråden Får väktare titta i väskan hursomhelst?
  • Rappakalja

Du får tänka som så att om folk hörde och såg allt så såg de också at du var oskyldig.

Mig veterligt dock så är det bara poliser som får titta men jag kan ha fel. Väktarna kan fråga, men om du nekar måste polis tillkallas.

Jag fick också visa en gång, men då fick jag gå med dem in i ett rum och jag hade ju inget men folk såg ju att jag gick med in där. Jag hoppas de fattar dock att eftersom jag fick gå (om någon nu var nyfiken nog att stanna och kolla) så var det för att jag var oskyldig.

• Anonym (Nej!)

Det är bara polisen som får visitera, alltså kolla vad du har i väskan.

Butikspersonal och väktare får fråga om du kan tömma väskan och visa vad du har i men dom får absolut inte titta själva. Du har rätt att säga nej men då har dom rätt att tillkalla polis.

// fd butikspersonal. (Som gått igenom detta VARJE år på säkerhetsutbildning)

• Anonym (.)

Nej... Mig veterligen måste dom gripa dig och invänta polis som får kolla väskan. Bara att stanna folk och begära att titta i väskan är inte ok... Om dom sett dig snå något, hade dom ju gripigt dig... Dom kan inte gå på misstanke...

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nej.

Allmänheten har inte rätt att titta i väskor, väktare har inte fler rättigheter än allmänheten (utöver undantag för viss utrustning).

Vem som helst (inklusive väktare) kan förstås be dig att visa upp innehållet/fråga om man får kolla men du har ingen skyldighet att visa det/låta någon titta.

Du kan säga nej och gå därifrån, om de då hindrar dig kunde du ställt frågan "är jag gripen?". Svarar de ja på den frågan så kvarstannar du tills polis kommer och, eftersom du är oskyldig, passar du på att göra en polisanmälan för väktarna som grep dig. Om de säger nej så gå därifrån. Om de väljer att göra ett gripande så kvarstanna tills polis anländer, oavsett hur lång tid det tar och även om de säger att du kan gå. Väktare har ingen rätt överhuvudtaget att häva ett gripande vilket man också kan påpeka. Även om de gör ett gripande så har de inte rätt att titta i din väska, de har rätt att göra en skyddsvisitation som kan innefatta väskan men man ska ha väldigt bra på fötterna för att inkludera en väska som lätt kan ställas undan i en skyddsvisitation, det man vanligen avser är kläder. Och då handlar det om att säkerställa att den gripne inte har vapen, den syftar inte till att avgöra om personen snattat eller ej.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Aikido
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-03-22 18:31:27 följande:
    Nej.

Allmänheten har inte rätt att titta i väskor, väktare har inte fler rättigheter än allmänheten (utöver undantag för viss utrustning).

Vem som helst (inklusive väktare) kan förstås be dig att visa upp innehållet/fråga om man får kolla men du har ingen skyldighet att visa det/låta någon titta.

Du kan säga nej och gå därifrån, om de då hindrar dig kunde du ställt frågan "är jag gripen?". Svarar de ja på den frågan så kvarstannar du tills polis kommer och, eftersom du är oskyldig, passar du på att göra en polisanmälan för väktarna som grep dig. Om de säger nej så gå därifrån. Om de väljer att göra ett gripande så kvarstanna tills polis anländer, oavsett hur lång tid det tar och även om de säger att du kan gå. Väktare har ingen rätt överhuvudtaget att häva ett gripande vilket man också kan påpeka. Även om de gör ett gripande så har de inte rätt att titta i din väska, de har rätt att göra en skyddsvisitation som kan innefatta väskan men man ska ha väldigt bra på fötterna för att inkludera en väska som lätt kan ställas undan i en skyddsvisitation, det man vanligen avser är kläder. Och då handlar det om att säkerställa att den gripne inte har vapen, den syftar inte till att avgöra om personen snattat eller ej.
    Jag kan tänka mig att du är ganska besvärlig att ha med att göra i sådana situationer
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Aikido skrev 2016-03-22 18:38:37 följande:
    Jag kan tänka mig att du är ganska besvärlig att ha med att göra i sådana situationer
    Ja, jag kan nog vara det.

Var med om en liknande situation för flera år sedan där jag frågade om personalen ville göra ett gripande. Jag erbjöd mig till och med att ringa polisen och låta dem komma och reda ut saken isåfall. Det ville de inte så jag gick helt enkelt därifrån.

Det är ett jävla ofog att jubelidioter tar sig rätten att söka igenom andras ägodelar trots att laga rätt saknas. De förstör för alla, både kunder, väktare, butiker och samhället i stort. Väktare gör oftast ett jättebra jobb, jag jobbar på en arbetsplats där väktare är en stor trygghet för alla inblandade och som vi har mycket bra hjälp av i våldsamma eller hotfulla situationer. Samtidigt så går ett fåtal av deras kollegor och gör dumheter som i TS vilket som sagt förstör för alla.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (BibbidiBobbidiBäbbidiBu)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-03-22 18:48:37 följande:

Ja, jag kan nog vara det.

Var med om en liknande situation för flera år sedan där jag frågade om personalen ville göra ett gripande. Jag erbjöd mig till och med att ringa polisen och låta dem komma och reda ut saken isåfall. Det ville de inte så jag gick helt enkelt därifrån.

Det är ett jävla ofog att jubelidioter tar sig rätten att söka igenom andras ägodelar trots att laga rätt saknas. De förstör för alla, både kunder, väktare, butiker och samhället i stort. Väktare gör oftast ett jättebra jobb, jag jobbar på en arbetsplats där väktare är en stor trygghet för alla inblandade och som vi har mycket bra hjälp av i våldsamma eller hotfulla situationer. Samtidigt så går ett fåtal av deras kollegor och gör dumheter som i TS vilket som sagt förstör för alla.

Beroende på hur många rättshaverister det finns som inte har något emot att ta upp samhällets begränsade resurser för att visa någon slags princip (syftar inte nödvändigtvis på dig) kanske det vore mer effektivt att ändra lagen så att väktarna faktiskt fick göra en visitation?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (BibbidiBobbidiBäbbidiBu) skrev 2016-03-22 21:57:43 följande:
    Beroende på hur många rättshaverister det finns som inte har något emot att ta upp samhällets begränsade resurser för att visa någon slags princip (syftar inte nödvändigtvis på dig) kanske det vore mer effektivt att ändra lagen så att väktarna faktiskt fick göra en visitation?
    Nej, det tycker jag inte, det finns ingen anledning till det. Det är en integritetskränkande handling som behöver bättre skäl än misstanke om snatteri. Andra har inget att göra med vad som finns i någons väska eller fickor, det finns en lång rad saker där som andra inte har att göra med. Om det nu är så att man har sett någon snattat så är det inget problem, då griper man och inväntar polis.

Inte ens polisen har en absolut rätt till det, att ge den rätten till personer som är anställda av privata bolag och som har en kort utbildning är problematiskt. De flesta kunder sköter sig och de som inte gör det kommer man inte fånga i någon större utsträckning utan att genomsöka alla.

Dessutom ser jag inte riktigt hur slöseriet av samhällets resurser hamnar på den som blir gripen i min beskrivning ovan, det är väktaren som gör fel.
  • Anonym (VA?)

Finns ingen anledning att en väktare ska få visitera människor. Enda anledningen för dem att stoppa någon är ju om de faktiskt verkligen har sett någon stjäla och då ska ju ändå polis tillkallas. Det räcker definitivt inte med att man sett någon stoppa ner något i sin väska. Jag stoppar ofta ner mina glasögon i väskan och skulle jag bli stoppad av väktare varje gång så skulle jag bli jävligt sur. Och det har hänt en gång i ett varuhus när jag var på väg ut. 2 väktare stod plötsligt på vasin sida om mig och sa att jag skulle följa med dem till kontoret. Detta var mycket nära mitt jobb och ganska troligt att någon av mina kolleger också befann sig där så jag sa åt dem att det tänkte jag absolut inte göra och så ifrågasatte jag varför och vad dom trott sig ha sett att jag stulit. Det kunde de inte riktigt svara på och då sa jag att nu Kling och Klang ska vi ta oss en titt i min väska här ute så att alla människor runt om kan se hur duktiga ni är på att gripa riktiga tjuvar. och det var inte jag som lommade därifrån med röda öron :)

• Anonym (Jjghuiijehh)

Fast att en väktare BER att få titta i väskan och ts samtycker är tillåtet och det är inte samma sak som att visitera.

Svar på tråden Får väktare titta i väskan hursomhelst?