Hjälpas åt med motivationen att hålla goda kostvanor?!
Jag är en 28-årig tjej med några kilon för mycket på kroppen som jag har kämpat med i många år. Jag äter i det stora hela bra, nyttig mat men för att gå ner i vikt behöver jag vara benhård mot mig själv och där tryter motivationen tyvärr ibland.
Min senaste "bedrift" var att jag inledde ett detox-program på 4 veckor som kortfattat gick ut på att äta ren, ekologisk mat med mindre protein, inget gluten och inga mejeriprodukter. Detta höll sig i två veckor då jag gick ner 6 kg (mitt totala mål var att gå ner det dubbla, dock inte inom 4 veckor såklart utan på sikt), men sedan blev det några kalas, kollegor som bjöd på fika, en utbildning med jobbet i Stockholm och en massa stress och oro över annat och då rasade allt samman så nu har jag gått upp något kilo igen. Jag försöker dock hålla mig till paleo då jag mådde så himla bra på detox-dieten och denna kändes inriktad mot just paleokosten.
Jag tänker att det kanske är lättare att behålla disciplinen och motivationen om man har andra som peppar en men jag har ingen i min närhet som passar för uppgiften.. :) Är det någon här som skulle vilja följas åt? Det spelar ingen roll vilken diet eller kosthållning man följer tänker jag - det är inte recept jag är ute efter - utan det viktiga är det mentala. Detta gäller också träning som ju är en viktig del i hälsan. Jag har som mål att träna 2-3 dagar i veckan (gärna mer men jag har ett jobb som tar mycket tid) men behöver en push att ta mig till gymmet ibland också.
Så, hoppas någon är i samma sits som jag! :)