• PillanjP

2 åring som inte äter

Behöver eran hjälp. Min son på snart 2 år (april) är riktigt dåligt. Det han äter är korv, makaroner, pommes, pannkaka, ost, banan o välling. Allt annat är bara blä. Innan åt han oxå danonino o macka. Nu totalvägrar han allt utom dom 7 sakerna. Nu vill han inte ens smaka på nåt.

Han har även haft utslag på armar, mage o kinder sen han va ca 3 månader. Är testad för pollen, gräs, katt o hund, visar ingenting. Kan det ha ett samband?

Han ska alltid va med när man lagar mat och är väldigt intresserad. Till det kommer till att äta.

• Svar på tråden 2 åring som inte äter
  • Vickan I

Har ni provat utesluta mjölkprotein? Inte laktos, utan mjölk het. Hur ligger han till på vikt- och längdkurvan?

• PillanjP

Nej det har vi inte provat. Han väger ca 15,5 o är 89 lång. Han har alltid legat lite över kurvan men följer sin egna kurva som han ska. På 18-månaderskontrollen vägde han 14,7 o va 78 lång. Tycker han gått upp väldigt lite på ett halvår men växt ordentligt på längden

• Imsevimse77

Min son som har autism äter typ bara korv, köttbullar, pannkaka.
    Annat kan ju slinka ner men det är inte gärna.
    Som tur är gillar han grönsaker och frukt.
    Nu säger jag inte att ditt barn har autism men jag har lärt mig genom åren att inte hetsa upp mig över det sparsmakade utbudet.
    Han får kalciumtabletter för det lilla mjölkintaget men det är allt.

Däremot kan man fundera över utslagen och vad det är för något. :)

• PillanjP

Sonen dricker aldrig mjölk, aldrig gjort. Han har smakat några gånger men spottar bara ut.

Har ingen aning om va utslagen kommer ifrån. Han får allergimedicin varje kväll, utan den så ökar utslagen på ett par dagar. Dom är hudfärgade/rosa/svagt röda. Man känner dom om man drar handen överr dom. Utan medicinen kliar dom

• hrewak

Ge honom det han vill ha skulle jag säga. Försök erbjuda annat som ni äter, för ni behöver ju inte äta samma som sonen. Tror säkert det kommer lossna så han provar mer saker.
    Min dotter var tokjobbig när det kom till mat från att hon var ca 8 månader. Hon ökade dåligt i vikt (var även lite liten till att börja med). Nu är hon snart 5 år och väger bara drygt 14 kg. Det är bättre med maten nu, men hon är oftast inte särskilt intresserad av att äta.

• nnnnnnnn

Testa att utesluta ALL mjölk (mjölkprotein dvs skummjölkspulver mm) under 3 veckor. Är inte problemen borta då, så är det inte mjölkproteinet som är boven. Med problem så menar jag allergiproblemen, petigheten med maten kanske tar lång tid att bli av med.

Det finns ett samband mellan kladd och petig med maten. Man vet dock inte om det är så att barn som är petiga med maten även är tveksamma till kladd, eller om barn som inte får kladda blir petiga. Men det hjälper att låta dem kladda mycket, både med maten och även med fingerfärg, lera, baka scones eller chokladbollar mm.
    Så sluta torka under måltiderna, erbjud inte servett eller papper utan säg att ni tvättar er efter maten + lägg till en kladdig aktivitet per dag eller varannan dag under några veckor/månader och se om det blir någon förändring.

• PillanjP

Vi erbjude alltid samma sak som vi äter. Är jättekul o mata mamma.

Han hatar verkligen att bli kladdig om fingrarna. Säger hela tiden att det inte gör nånting, att vi tvättar oss efter maten. Torkar/tvättar vi inte så vägrar han äta mer. En kladdig aktivitet ska jag absolut testa.

• elyse

Angående utslagen; kan han vara känslig för röd mat?

• PillanjP

Inte omöjligt. Dom få gångerna han har ätit äpple (röda) så har det kommit fler utslag runt munnen

Svar på tråden 2 åring som inte äter