• Marra

Osocial 10 åring?

Hej!

Vi har en dotter på 10 år som alltid varit lite "speciell" eller osocial/ensamvarg eller jag vet inte vad jag ska kalla henne. Hon har alltid haft svårt att skapa nya kontakter, tar aldrig egna initiativ till att lära känna någon. Väldigt lång startsträcka i nya situationer. Men hon verkar inte alls lida av det själv. När hon gick på dagis så lekte hon ofta ensam när jag hämtade henne. Hon klagade aldrig men mitt hjärta grät varje gång jag såg henne ensam. Nu som äldre vill hon nog gärna leka med andra men bara med dem hon känner, och vill de leka någon lek som inte hon vill kompromissar hon inte, utan då är hon hellre ensam. Hon har aldrig varit tjatig om att få ha kompis osv, är gärna själ.

Egentligen är det nog kanske mest mitt eget problem men jag skulle vilja att hon blev mer öppen och social... Kan man påverka/ uppmuntra henne på något sätt? Vad tycker ni?

Eller ska jag bara släppa och låta henne vara som hon är???

• Svar på tråden Osocial 10 åring?
  • Carambolan

Min nioåring är också väldigt introvert. Han gillar inte utåtriktade aktiviteter och när det gäller fysiska aktiviteter vill han ofta hellre titta på när andra gör än att prova själv. Han har varit likadan sen han var liten. Inte så att han lider av social fobi, men han är väldigt reserverad. Eftersom han har nära vänner i skolan och trivs bra med sina böcker och spel så är jag inte orolig. Jag var likadan själv när jag var liten. Vår utmaning har varit att hitta nån form av fysisk aktivitet för honom eftersom han drar sig för lagidrotter, men har väl till slut landat i att han i alla fall trivs bra i scouterna och kommer iväg på en del vandring och paddling och så den vägen.

• Marra

Det lustiga med vår 10 åring är att hon älskar dans och att stå på scen. Men hon verkar inte ha något behov av att "hänga" med de andra i gruppen före eller efter lektionerna. Hon säger att hon inte brukar prata med någon i gruppen... ????

Svar på tråden Osocial 10 åring?