• Anonym (Anna)

Börjat med min vanliga diet efter graviditet, går ändå inte ner i vikt.

Snarare går jag upp istället
    Innan jag blev gravid åt jag lågkolhydratkost och mådde så bra på det och hade en vikt jag trivdes med. När jag blev gravid blev jag så sugen på kolhydrater och åt mycket mer av det än i vanliga fall.
    Nu efter avslutat amning har jag varit så "duktig" och återgått till min normala kost. Är dessutom ute och går varenda dag, men går jag ner i vikt? nej istället fortsätter jag uppåt.
    Vad kan det bero på tro? Har ju 12 kg att går ner.

• Svar på tråden Börjat med min vanliga diet efter graviditet, går ändå inte ner i vikt.
  • Iowhannah

Du äter inte större portioner eller så? Har du kollat sköldkörteln? Kan du vara gravid igen?

• sportpappa

Du går inte ner i vikt om du bara går tillbaka till vad du åt innan. För att gå ner i vikt måste kroppen behöva ta av det extra energiförrådet som är uppbyggt, dvs. du måste svälta dig själv lite grann alternativt att du börjar förbränna mer än vad du gjorde tidigare så att kroppen behöver mer energi än vad du stoppar i dig. Promenader förbränner inte särskilt mycket. Du kanske behöver dra ner något mer på kosten en period eller öka intensiteten på dina aktiviteter.

• Anonym (Anna)
    Iowhannah skrev 2016-03-23 19:49:19 följande:

Du äter inte större portioner eller så? Har du kollat sköldkörteln? Kan du vara gravid igen?

Nej inte större portioner. Sköldkörteln har jag inte kollat på ett bra tag det skulle man kanske göra.
  • Anonym (Anna)
    sportpappa skrev 2016-03-23 19:58:15 följande:

Du går inte ner i vikt om du bara går tillbaka till vad du åt innan. För att gå ner i vikt måste kroppen behöva ta av det extra energiförrådet som är uppbyggt, dvs. du måste svälta dig själv lite grann alternativt att du börjar förbränna mer än vad du gjorde tidigare så att kroppen behöver mer energi än vad du stoppar i dig. Promenader förbränner inte särskilt mycket. Du kanske behöver dra ner något mer på kosten en period eller öka intensiteten på dina aktiviteter.

Tänkte bara att det var så jag åt när jag gick ner sist och då fungerade det ju. Kunde tom äta godis på helgen.
    Äter ju mycket mindre nu än när jag var gravid och ammade.
    Ja man får kanske leva med att vara lite hungrig. Är bara rädd att kroppen ställer in sig på svält då.
    Vill gärna träna mer men måste vänta iaf 2 månader tills jag kan göra det.
  • sportpappa
    Anonym (Anna) skrev 2016-03-23 20:05:04 följande:
    Ja man får kanske leva med att vara lite hungrig. Är bara rädd att kroppen ställer in sig på svält då.
    Du behöver inte oroa dig för något "svältläge" inträder. Det är en myt. Kroppen reglerar ner förbrukningen om man ger den väldigt lite energi, men det är inte många kalorier det handlar om. Det som påverkar mer är att man helt enkelt inte orkar hålla sig lika aktiv om man äter för lite. Slutsatsen är då att så länge du orkar hålla dig aktiv och träna så äter du tillräckligt.
    Om du tappar ork och inte mår bra så äter du för lite. Ät då mer.
  • Anonym (Anna)
    sportpappa skrev 2016-03-23 20:16:28 följande:
    Du behöver inte oroa dig för något "svältläge" inträder. Det är en myt. Kroppen reglerar ner förbrukningen om man ger den väldigt lite energi, men det är inte många kalorier det handlar om. Det som påverkar mer är att man helt enkelt inte orkar hålla sig lika aktiv om man äter för lite. Slutsatsen är då att så länge du orkar hålla dig aktiv och träna så äter du tillräckligt.
    Om du tappar ork och inte mår bra så äter du för lite. Ät då mer.
    Ok då får jag försöka hålla ut. Bara hatar känslan av hunger som jag har nu i skrivandets stund.
  • Anonym (Anna)

Redan misslyckats! Tog en knäckemacka men tänker inte gå hungrig. Då blir det ju omöjligt att sova också.
    Detta borde gå ändå!

• Anonym (Anna)

Läste att det kan hända att man får långsammare ämnesomsättning efter en graviditet:/

• Anonym (linn)

HCLF! High carb low fat. När du fött barn så kan din ämnesomsättning ändras något enormt. Uteslut mejeriprodukter och kött och ät mycket frukt och grönt så borde du gå ner i vikt. :)

• Anonym (Anna)
    Anonym (linn) skrev 2016-03-25 22:16:49 följande:

HCLF! High carb low fat. När du fött barn så kan din ämnesomsättning ändras något enormt. Uteslut mejeriprodukter och kött och ät mycket frukt och grönt så borde du gå ner i vikt. :)

Oj det går emot allt jag tror på, att det är bra med massor av kolhydrater så det hade varit svårt:)
    Vet du om den är sänkt för alltid eller om det är en period efter graviditeten?
Svar på tråden Börjat med min vanliga diet efter graviditet, går ändå inte ner i vikt.