• Anonym (Naken)

Nakenhet i hemmet

Hur gör ni föräldrar med småbarn hemma, med nakenhet? Jag har alltid varit naken och trivs naken, sover naken, går på toa naken, duschar med öppen dörr osv. Min sambo är lika. Vi har idag en tvåårig son som inte bryr sig, då han är liten.

Min sambo sa i häromdagen att han måste börja klä på sig för att sonen inte ska komma till förskolan och säga att vi är nakna hemma och att han sett pappas snopp och så, (när sonen blir något äldre) för att det helt enkelt inte ska kunna misstolkas.

Jag själv är av meningen att man inte ska behöva skämmas över sin kropp och att nakenhet är naturligt och att man istället för att förbjuda familjen till att vara nakna pratar med sina barn om handlingar som är rätt och fel.

Men känns som att det blivit så tabu med vuxna och barn nakna idag trots att det är helt oskyldigt, kanske bara jag som tycker det, så väldigt svårt att avgöra vad som är rätt och fel.

• Svar på tråden Nakenhet i hemmet
  • Anonym (Treåring)

Det är inte så att jag brukar gå runt naken hemma bara för att det är skönt, men jag skyler mig inte nör jag byter om heller. Treåringen vill väldigt gärna vara med när vi duschar osv. Det trodde jag var helt normalt? Gör väl inget om han säger det på förskolan, de andra barnen lär ju bara instämma.

• Lena

Vi har tre regler

Inte sitta med nakna rumpor förutom badrum och säng

Inga nakna överkroppar och rumpor vid matbordet

Påklädd om du lagar mat eller liknande.

Vi har en åttaåring och en fyraåring och de ser oss nakna ofta.

• Anonym (Äh)

Äh trams tycker jag. Nakenhet är naturligt. Vi har 4 barn varav den äldsta snart är 9år. Vi går nakna från duschen och från sängen. Varför skulle vi sluta med det? Vi är ju en familj.

• sextiotalist

Vi är alla privata av oss, så ingen springer omkring naken hemma. Jag har nattkläder på mig när jag sover, vi låser om oss när vi är på toaletten.

• Farfallos

Jag förstår din sambos "nojja", men naket är ju faktiskt naturligt. Jag tror dessutom att nakenheten på ett djupare plan är danande för självkänslan. Att kunna växa upp i en miljö där man blir respekterad även när man är som mest sårbar (dvs naken) och där det görs tydligt att vi alla är av samma skrot och korn - bättre kan det nog inte bli.

• Anonym (M)

Tror det kan vara nyttigt... Själv har jag knappt sett min pappas knän och höll på att dö när jag sov över hos en kompis och hennes föräldrar gick omkring maken... Så just det kan man kanske skippa haha.. Men dom började ha morgonrock när dom insåg att jag tyckte det var lite jobbigt

Jag själv byter om på toa och går alltså inte omkring med handduk hemma känns inte naturligt för mig helt enkelt

• nevermind

Men herrejävlar, det är väl inget konstigt om ett barn har sett sin pappas snopp?!

• nevermind
    Anonym (M) skrev 2016-03-24 08:04:23 följande:

Tror det kan vara nyttigt... Själv har jag knappt sett min pappas knän och höll på att dö när jag sov över hos en kompis och hennes föräldrar gick omkring maken... Så just det kan man kanske skippa haha.. Men dom började ha morgonrock när dom insåg att jag tyckte det var lite jobbigt

Jag själv byter om på toa och går alltså inte omkring med handduk hemma känns inte naturligt för mig helt enkelt

Du kan inte ens byta om i sovrummet??
  • Anonym (H)
    Lena skrev 2016-03-24 07:32:45 följande:

Vi har tre regler

Inte sitta med nakna rumpor förutom badrum och säng

Inga nakna överkroppar och rumpor vid matbordet

Påklädd om du lagar mat eller liknande.

Vi har en åttaåring och en fyraåring och de ser oss nakna ofta.

Vi har samma "regler"

Klär självklart på oss när gäster är här och så ^^

Fast mina systrar och jag brukar kunna ha trosor och en större mjukiströja på oss när vi sover över eller nåt

Och för oss finns inget skönare än att glida ur byxorna och byta till mjukiströja och slappna av när man kommer hem ^^
  • Morotten

Det enda jag reagerar över i din trådstart, är att ni DUSCHAR MED ÖPPEN DÖRR. Hus och ventilationssystem är inte byggda för att man ska duscha med öppen dörr. Man ska stänga in vätan i våtutrymmet och inte släppa ut vattenångorna. Ni kan få FUKT och senare MÖGEL.

Svar på tråden Nakenhet i hemmet