• Kirsty

Nervös inför RUL

Är det bara jag som inte bara tycker att det är så fantastiskt spännande och härligt med ultraljud?

Vi har RUL om knappt två veckor och jag börjar känna mig väldigt nervös. Är vårt andra barn och inför RUL med vårt första var vi bara nyfikna på vad som var där inne och allt kändes så positivt. Nu känns det som att jag inte är lika naiv längre utan är orolig att man ska få besked man inte önskade. Man vill ju se en frisk, stark bebis där inne...

• Svar på tråden Nervös inför RUL
  • syntharen

Jag håller med! Med första barnet var rul det första ultraljudet och visst var jag nervös men samtidigt tyckte jag bara det skulle bli spännande att äntligen få se bebisen. Idag är jag gravid med andra barnet i v 15+1, jag har redan varit på 2 ultraljud pga av flera missfall när vi försökt få till syskon, så kanske är det därför att jag varit så himla nervös inför dom ultraljuden. Men trots att jag sett ett levande foster i rätt storlek på ultraljuden är jag livrädd för rul om knappt 4 veckor. Kanske för att jag har blivit äldre, inte är så naiv längre, jag tänker ofta på att det kan gå fel ändå. Det är inte alls säkert att det kommer ett barn i september... Jag försöker tänka positivt och när jag kan känna rörelser så kommer det nog kännas bättre. Självklart har jag moderkaka i framvägg även den här gången så jag räknar inte med att känna nåt förräns i v 21-22 som med sonen.

När har du BF? Jag har 13/9.

• Kirsty
    syntharen skrev 2016-03-24 09:48:13 följande:

Jag håller med! Med första barnet var rul det första ultraljudet och visst var jag nervös men samtidigt tyckte jag bara det skulle bli spännande att äntligen få se bebisen. Idag är jag gravid med andra barnet i v 15+1, jag har redan varit på 2 ultraljud pga av flera missfall när vi försökt få till syskon, så kanske är det därför att jag varit så himla nervös inför dom ultraljuden. Men trots att jag sett ett levande foster i rätt storlek på ultraljuden är jag livrädd för rul om knappt 4 veckor. Kanske för att jag har blivit äldre, inte är så naiv längre, jag tänker ofta på att det kan gå fel ändå. Det är inte alls säkert att det kommer ett barn i september... Jag försöker tänka positivt och när jag kan känna rörelser så kommer det nog kännas bättre. Självklart har jag moderkaka i framvägg även den här gången så jag räknar inte med att känna nåt förräns i v 21-22 som med sonen.

När har du BF? Jag har 13/9.

Precis så känner jag också, man är på något vis mer medveten om att det inte alltid går bra. Då har jag ändå haft flyt innan, enda gången jag varit gravid resulterade i ett friskt barn men man blir så påverkad ändå.

Vi valde bort KUB och har därför egentligen ingen aning om hur det står till där inne, magen växer förvisso men det har man ju hört att den kan göra ändå. Har inte känt några "säkra" fosterrörelser än heller och även om jag vet att "Allt är normalt" så vill man ju ha så många kvitton som möjligt på att allt står rätt till.

Jag hoppas att oron kan stillas efter RUL.

Jag har BF 30/8.

Svar på tråden Nervös inför RUL