• Anonym (Bekymrad)

Någon läkare/ssk som har erfarenhet av långt gången cancer?

Hej!

Jag tänker på en anhörig till mig som har långt gången cancer i lever och lungor. Hans hud har gulnat och nu även ögonvitorna. Han kan knappt äta någonting längre. Jag misstänker att det bara handlar om dagar? Jag skulle vilja ha tips om det finns nåt mer, förutom massage av svullna ben, som man kan göra för att underlätta för honom? Alla tips är välkomna.

• Svar på tråden Någon läkare/ssk som har erfarenhet av långt gången cancer?
  • Anonym (fråga)

Enkelt; fråga honom vad han vill att du ska göra för honom.

• Anonym (Bekymrad)
    Anonym (fråga) skrev 2016-03-24 14:13:18 följande:

Enkelt; fråga honom vad han vill att du ska göra för honom.

Det hade varit trevligt om det vore så enkelt, men för det första har han svårt att prata nu, för det andra så är han rädd att "ligga andra till last", och för det tredje kanske det finns nånting som läkare och ssk:or har erfarenhet av som kan lindra lite som inte vi vet om?
  • Anonym (Bekymrad)

Och tro mig: vi HAR frågat. MASSOR med gånger.

• the neighbour of the beast

Jag antar att han har ASIH? Alla patienter är olika så det är svårt att ge specifika tips.

Min mamma gick bort i cancer och det hon ville mest var bara att ha oss där. Min personliga råd till dig / anhöriga är att skita fullständigt ( ursäkta språket) om ni stör/besvärar/kräver mycket saker av vårdpersonalen. Om det finns något tillfälle i livet ni ska ta för er/ kräva/ ta plats så är det nu. Använd alla resurser.

Är det absolut säkert att han är döende? Strunta i regler, om de inte är nödvändiga för omedelbar överlevnad. Vill han röka, ta en sup eller leva på korv-låt honom.

Styrkekramar

• Plupp73

Läkare, jobbat mycket inom palliativvården. Det låter som om han fått ikterus, dvs kollaps av levern som gör att ett ämne inte omsätts utan går ut i hud och ögon och färgar dem gula.

Vanligtvis kommer även svår klåda med detta, samt matleda och svårt illamående. Ibland gör leversvikten att de får vätska i buken och andningsbesvär.

Han bör få hjälp via AISH eller PRIS som är palliativvård i hemmet. De kan komma och ge intravenösa doaer av morfin mot smärta, midazolam mot oro/ångest samt mediciner mot illamående och slembildning. Ring sjukhuset och efterfråga denna vård, det låter som om han har mycket kort tid kvar.

• Plupp73

I övrigt håller jag med den som skrev om rökning, vin etc. En person med kort tid kvar skall tillåtas vad som helst.

Svar på tråden Någon läkare/ssk som har erfarenhet av långt gången cancer?