• Mackan87

    Hur tar jag hand om vildkaninen??

    För att förklara rubriken: jag och min sambo flyttade nyligen till hus som vi hyr och efter ett par veckor (när den värsta kylan på -25 grader gått över) upptäckte vi att vi har en kanin boende under huset. Vi har sedan fått veta att det är de förra hyresgästernas kanin och att den rymde vid inflyttning för drygt 1,5 år sedan. Kanin har alltså levt i det vilda rätt länge. Han fick mat ibland av de förra ägarna men verkar mest ha fått klara sig själv. Vatten har han i en bäck ca 30 m från huset.

    Vi har sedan upptäckten gett kaninen mat 1 gång per dag då det varit snö och kallt. Nu när det börjar bli vår undrar jag dock om vi kan/bör dra ner på fodret till honom? Ungefär som när man släpper hästar på bete, då får de ju ofta inget annat foder (jag är hästmänniska och kan absolut ingenting om kaniner!). Har fått höra av folk att kaniner klarar sig fint på egen hand och att de äter det mesta ute men stämmer det?? Hur bör våra utfodringsrutiner se ut? Endast svar från erfarna kaninkunniga tack :)

  • Svar på tråden Hur tar jag hand om vildkaninen??
  • Dexter dot com

    Kaniner ska ju till 90% äta hö och resten färska bladgrönsaker så se till att kaninen alltid har tillgång till torrt hö av bra kvalitet och vatten så klarar den sig bra.

  • Mackan87
    Dexter dot com skrev 2016-03-25 13:08:30 följande:

    Kaniner ska ju till 90% äta hö och resten färska bladgrönsaker så se till att kaninen alltid har tillgång till torrt hö av bra kvalitet och vatten så klarar den sig bra.


    Jaha! Vi köpte sånt där foder från mataffären vi och det har han tyckt väldigt bra om :) Men dp kanske det är hö vi ska satsa på då. Ska han ha fri tillgång eller bör man portionera ut? Oxh med bladgrönsaker menar du då morötter? Nåt annat?
  • Aniiee
    Mackan87 skrev 2016-03-26 18:18:23 följande:
    Jaha! Vi köpte sånt där foder från mataffären vi och det har han tyckt väldigt bra om :) Men dp kanske det är hö vi ska satsa på då. Ska han ha fri tillgång eller bör man portionera ut? Oxh med bladgrönsaker menar du då morötter? Nåt annat?
    Inte konstigt att han tyckte bra om kaninfodret, det är rena rama godiset. 

    Fri tillgång på hö, och bladgrönsaker då och då. Bladgrönsaker = spenat, kål, blast från morötter, blomkål, betor mm, och även maskrosblad. Vilda kålsorter (bland annat kirskål och harkål), ljung, klöver och späda nässlor.

    Morötter och andra grönsaker är godis. och ska ges med det i åtanke. 
    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Noraly
    Hej!

    Har själv stor erfarenhet av kaniner. Bara för att kaninen rymt och nu lever i det vilda så är det ingen vildkanin, det är och kommer alltid att var en tamkanin, stor skillnad. Stackaren kommer att bli uppäten för eller senare då tamkaniner inte har de instinkter som krävs för att överleva etc. Jättefint att ni bryr er om stackaren, men vill ni uppriktigt ge honom ett långt och lyckligt liv så föreslår jag STARKT att ni kontaktar någon djurskyddsförening eller liknande som kan fånga in honom och adoptera bort till någon som vill ha en fin tamkanin att pyssla om och älska. Det finns en förening som heter Djurens Chans, de verkar i örebro/stockholm med omnejd, men har "jourhem" överallt i Sverige. Kontakta dem för att få honom fångad så att de kan placera honom i trygghet i någons hem, där tamkaniner hör hemma.

  • Mackan87

    Åh är det som godis?? Det står att det är foder i dess rätta bemärkelse så att säga. Ni måste tycka vi är hemska och korkade, men vi har mer eller mindre blivit "påtvingade" en kanin utan att ha någon som helst kunskap om hur man sköter den.

    Ska absolut följa era råd! Är det samma utfodring året om?

    Sen har vi inte gjort något "hus" till honom av den enkla anledningen att han faktiskt har överlevt ett bra tag i någon håla el dyl under huset. Vi är fascinerade över att inte tex räven har tagit honom och tänker att om vi skulle bygga något till honom så är risken större att han löper större risk att bli attackerad där - om han överhuvudtaget skulle vilja gå in i huset. Han är ju inte tam även fast vi nu har fått stryka honom över ryggen en gång så vi vill inte fånga in honom och sätta honom i bur. Har tänkt tanken att stoppa in lite halm under huset men vet inte om han skulle dra det till sitt bo ändå?

  • Mackan87
    Noraly skrev 2016-03-26 19:25:22 följande:

    Hej!Har själv stor erfarenhet av kaniner. Bara för att kaninen rymt och nu lever i det vilda så är det ingen vildkanin, det är och kommer alltid att var en tamkanin, stor skillnad. Stackaren kommer att bli uppäten för eller senare då tamkaniner inte har de instinkter som krävs för att överleva etc. Jättefint att ni bryr er om stackaren, men vill ni uppriktigt ge honom ett långt och lyckligt liv så föreslår jag STARKT att ni kontaktar någon djurskyddsförening eller liknande som kan fånga in honom och adoptera bort till någon som vill ha en fin tamkanin att pyssla om och älska. Det finns en förening som heter Djurens Chans, de verkar i örebro/stockholm med omnejd, men har "jourhem" överallt i Sverige. Kontakta dem för att få honom fångad så att de kan placera honom i trygghet i någons hem, där tamkaniner hör hemma.


    Jag håller å ena sidan med dig, men å andra sidan så har kag alltid varit emot att skaffa kanin för jag är emot det liv de lever i en liten bur utan större stimulans och frihet. Detta behöver naturligtvis inte gälla för alla men när jag ser vår lilla kanin så ser jag en glad och pigg kanin som lever i frihet och som kan röra sig över stora ytor och SET UT att må bättre än de kaniner jag sett i bur. Har tidigare pratat med bekanta på ett katthem (nej, de är inte experter på kaniner men de sysslar med utsatta djur) och de tyckte jag skulle låta kaninen vara just fri men jag ska självklart kontakta en förening och fråga dem vad de anser. Tack för din input! :)
  • Noraly

    Förstår vad du menar, och håller helt med dig! Den föreningen jag nämnde gör noggranna kontroller av vilka människor de adopterar bort djuren till och avtal skrivs på etc. Kaninen jag har nu är rumsren och springer helt fritt i vår fyra, aldrig instängd, precis som det ska vara! Finns många med samma mentalitet! Vill bara kaninen väl Lycka till vad ni än bestämmer er för!

  • Mackan87
    Noraly skrev 2016-03-26 19:49:08 följande:

    Förstår vad du menar, och håller helt med dig! Den föreningen jag nämnde gör noggranna kontroller av vilka människor de adopterar bort djuren till och avtal skrivs på etc. Kaninen jag har nu är rumsren och springer helt fritt i vår fyra, aldrig instängd, precis som det ska vara! Finns många med samma mentalitet! Vill bara kaninen väl Lycka till vad ni än bestämmer er för!


    Det låter ju jättebra! Ska definitivt kolla upp det :) Skönt att höra att det finns kaniner som har sådana härliga liv :)

    Tack! :)
  • Marit86

    Jag skulle låta den vara fri. Om den klarat sig i 1 1/2 år skulle jag unna den ett liv i frihet. Det är naturens gång att en del djur blir tagna av rovdjur. Vet om flera kaniner som klarat sig i många år i frihet.

    Våra kaniner går ute i en stor rasthage utomhus varje dag i anslutning till buren (en förrådsdel) där de har bon, flera uppbyggda våningar att vara på, fri tillgång till vatten och hö. Lite kraftfoder på vintern när det är kallt och lite som godis resten av året. Dessa kaniner verkar iaf ha rätt starka instinkter med varningsstamp, gräver gärna jordhålor och håller koll efter rovdjur. (Bondkaniner med lite vädur i några) är övertygad om att flertalet skulle klara sig, även om några skulle bli mat, precis som det är i naturen för alla vilda djur.

    Tyvärr får de flesta tamkaniner ett extremt ostimulerande liv där de många gånger inte får hoppa knappt alls i frihet efter att de gnagt sönder sina första sladdar. ;) Även engagerade vuxna kaninägare brukar ju ha kaninen i buren på natten och när de är på jobbet vilket gör att övervägande tid spenderas i bur. Tror inte denna äventyrliga kanin skulle uppskatta omställningen med tanke på hur den levt i flera år.

    Tror du kan ge den lite sånt kraftfoder på vintern när det är kallt som extra energi, men framförallt är det bra precis som de andra skrivit om ni lägger ut lite hö åt den. På sommarhalvåret klarar den sig nog utmärkt på egen hand.

  • Litet My
    Marit86 skrev 2016-03-27 12:31:17 följande:

    Jag skulle låta den vara fri. Om den klarat sig i 1 1/2 år skulle jag unna den ett liv i frihet. Det är naturens gång att en del djur blir tagna av rovdjur. Vet om flera kaniner som klarat sig i många år i frihet.

    Våra kaniner går ute i en stor rasthage utomhus varje dag i anslutning till buren (en förrådsdel) där de har bon, flera uppbyggda våningar att vara på, fri tillgång till vatten och hö. Lite kraftfoder på vintern när det är kallt och lite som godis resten av året. Dessa kaniner verkar iaf ha rätt starka instinkter med varningsstamp, gräver gärna jordhålor och håller koll efter rovdjur. (Bondkaniner med lite vädur i några) är övertygad om att flertalet skulle klara sig, även om några skulle bli mat, precis som det är i naturen för alla vilda djur.

    Tyvärr får de flesta tamkaniner ett extremt ostimulerande liv där de många gånger inte får hoppa knappt alls i frihet efter att de gnagt sönder sina första sladdar. ;) Även engagerade vuxna kaninägare brukar ju ha kaninen i buren på natten och när de är på jobbet vilket gör att övervägande tid spenderas i bur. Tror inte denna äventyrliga kanin skulle uppskatta omställningen med tanke på hur den levt i flera år.

    Tror du kan ge den lite sånt kraftfoder på vintern när det är kallt som extra energi, men framförallt är det bra precis som de andra skrivit om ni lägger ut lite hö åt den. På sommarhalvåret klarar den sig nog utmärkt på egen hand.


    Det håller jag med om, har den klarat sig så länge så låt den vara. Vet en förvildad tamkanin som klarade sig många år. Lite kraftfoder på vintern (det är små mängder det handlar om) samt fri tillgång på här, sen ser du ju TS om kaninen inte vill ha här under sommaren.
  • Mackan87

    Stort tack för alla synpunkter! Vi kommer låta honom vara kvar i det fria - vad vi kan se är det en glad och välmående liten kanin som trivs med oss på gården och som tycker om när vi "umgås" med honom. Han kommer hädanefter bli utfodra precis som ni rått mig till och faktum är att vi de två senaste dagarna har märkt att han inte ätit upp riktigt allt foder vi gett honom (hämtade hö först idag) så jag antar att det tyder på att han nu hittar mat på annat håll också när nu snön har töat bort.

    Åter tack för er input! Nu känner jag att vi kan slappna av lite gällande vår hantering av vår lilla "huskanin" :)

Svar på tråden Hur tar jag hand om vildkaninen??