• maaistro

Sambolagen mm

Hallå. Exet hörde nyss av sig och ville ha mer prylar från mig/oss. Trots att det var över 1/2 år sedan vi separera. Jag vet hur sambolagen lyder sådär. Tänkte mest på personliga grejjer man fått i present/julklapp mm. Ska sånt oxå delas rakt av?

Tacksam för snabbt svar. Hon kommer imorgon.

//R

• Svar på tråden Sambolagen mm
  • Kollaskilsmässohotellet

Kolla på skilsmässohotellet: www.tv4play.se

Ni får komma överens och jämka lite; "tar du vasen som vi fick i julklapp av min farmor, så borde jag få tavlan som vi fick i inflyttningspresent av din faster Gerda", typ.

• maaistro

Tack för tipset.

Men tänkte mer på personliga saker jag har , fått vid födelsedagar mm. Inte grejjer vi fått tillsammans

• Kollaskilsmässohotellet

Är ni överens om att det är du som har fått sakerna? Kan du bevisa att det är så? - Om inte, så står ord mot ord och då kan man behöva ta hjälp utifrån. Annars kan sådana här processer bli extremt långrandiga.

• Anonym (?)

Vad är det för saker? Det du fått personligen är ju ditt...

• Anonym (?)
    Mälaröbo skrev 2016-03-24 23:24:36 följande:

Det är bohag som ska delas. Inte smycken, kläder mm

Precis :) och där ingår inte personliga presenter, egodelar eller saker till mitt fritidsintresse, pengar jag sparat osv. Utan det man har skaffat tillsammans till det gemensamma boendet.
  • EnGladPingvin

Som står ovan är det bohag som ska delas upp. I bohag ingår bostad, möbler, köksredskap mm. Men bara sådant som är inköpt för gemensamt bruk. En dator som du köpt till dig ingår t.ex. inte om den inte var avsedd för båda att använda. Inte heller bil, cykel, sommarstuga , sparanden, kläder, mm.

• maaistro

Tack för alla svar. Sakerna hon plötsligt är intresserad av är mina friluftsliv/fiske grejjer. Typ tält , gasolkök och liggunderlag mm. Inga stora pengar men mina grejjer. Hon har aldrig varit intresserad förut av friluftsliv. Antar nya pojkvännen är det och nu vill hon ha såna prylar.

Så om jag förstår rätt har hon ingen rätt till dom prylarna?

• Anonym (sandra)
    maaistro skrev 2016-03-25 09:32:54 följande:

Tack för alla svar. Sakerna hon plötsligt är intresserad av är mina friluftsliv/fiske grejjer. Typ tält , gasolkök och liggunderlag mm. Inga stora pengar men mina grejjer. Hon har aldrig varit intresserad förut av friluftsliv. Antar nya pojkvännen är det och nu vill hon ha såna prylar.

Så om jag förstår rätt har hon ingen rätt till dom prylarna?

Nej, det har hon inte.
Svar på tråden Sambolagen mm