Hur lär man sig älska sig själv? (Långt)
Jag har alltid kämpat med självkänslan, som så otroligt många andra. Jag är inte smal och inte tjock, om man nu kan generalisera på det sättet. Kurvig och stark, vissa kroppsdelar är lite "plufsiga" andra hyfsat vältränade. Som de flesta med andra ord. Jag kan se andra tjejer med nästan exakt min kroppsform och tycka att de är så snygga. Jag kan se både mindre och större tjejer och tycka exakt samma sak. Men när jag ser mig själv i spegeln ser jag bara...mediokert. En medelmåtta. Jag VET att allt inte handlar om utseendet men det har liksom fastnat hos mig sedan tonåren. Min hjärna säger åt mig att jag inte är värd något om jag inte ser bra ut. Jag tycker själv att jag har så mycket annat som borde betyda mer än utseendet, humor, sociala förmågor, är ganska smart, lojal etc. Ändå står jag där vid spegeln och ser ner på mig själv för att det putar lite här och där. Kärlekslivet har blivit lidande på så sätt att jag inte vågar ge mig in i ett förhållande. Jag kommer inte ens till en första dejt eftersom jag ofta tycker att killen är "för snygg för mig" och "kan få något mycket bättre". Jag tror alltid att det finns en elak baktanke med deras intresse.
Jag vill inte vara så här elak mot mig själv, vill inte vara så ytlig. Jag skulle aldrig döma någon annan efter utseendet men när det gäller mig själv är det det enda som visar mitt värde. Jag inser hur sjukt det här är och vill så gärna ändra på detta. Jag VET ju att man ska älska och respektera sig själv som man är och det låter så underbart men hur gör man?! Jag har försökt i så många år men det slutar alltid med att jag faller tillbaka på ruta ett igen. Jag vill så gärna känna att jag duger och jag inser ju att det kommer inifrån. Att det är mitt tankesätt jag måste jobba med snarare än dieter och träning. Ni kvinnor/tjejer som verkligen, på riktigt, känner er nöjda med er själva, älskar er själva, hur gör/gjorde ni?
Är desperat. 26 år gammal och det känns som att livet springer förbi mig och jag står och missar allt pga denna rädsla och osäkerhet. Vill så gärna att 2016 ska bli min vändpunkt.