• Anonym (Orolig)

Storasyster glömde hålla upp nacken på bebis

Igår kväll skulle storasyster (9 år) hålla i sin lillasyster som är 10 dagar gammal. Hon är jätteförsiktig och älskar sin lillasyster men när hon satt i soffan med henne i knät så lutade lillasyster huvudet ganska långt bakåt och storasyster höll liksom inte emot och höll upp huvudet utan följde bara med med handen under huvudet.

Jag har sagt till henne att det är jätteviktigt att hon håller under huvudet men kom på att jag borde ha förklarat bättre och sagt att hon måste hålla upp huvudet, så jag är så arg på mig själv nu.

Kan det här ha skadat bebisen? Hur märker man det i så fall? Hon skrek mkt igår kväll (men inte direkt efter ) men inatt och idag har hon varit som vanligt.

Min mamma säger att det inte är nån fara men jag kan inte sluta oroa mig :(

Ska fråga på Bvc sen men nu är det ju helg..

• Svar på tråden Storasyster glömde hålla upp nacken på bebis
  • Anonym (Men va fan!)

En bebis kan hänga med givet utan att ta skada. Komigen, ungen har tryckts ur ett litet hål och fått hjälp ut ur hålet av någon som dragit i hens huvud.

Hon släppte ju inte bara, utan följde med, skriver du. Så nacken har ju inte slitits till.

Du skulle märka om nacken var bruten. Bebisen Skulle skrika.

• MaryM

Du hade märkt på bebisen om hon hade ont. försök att sluta tänka på det där nu.

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Ingen fara)

Förstår att du blir orolig - jag hade blivit detsamma, men det är ingen fara! Hade hon haft ont hade du märkt det och bebisar är så mjuka i kroppen.

Försök släppa det! Kram!

• Anonym (Orolig)

Tack för svaren .. Igår kväll skrek hon ju ovanligt mkt men vet inte alls om det var därför, det var inte direkt när det hände men kanske en halvtimme efter sen var hon lugn ett tag sen skrikig igen. Men inatt har hon sovit bra o idag har hon varit som vanligt så hon verkar inte ha ont nu iaf men blir ändå orolig :(

Vet nån vad det är som kan hända om man inte håller upp nacken?

Nu har jag ju förklarat för storasyster att man måste hålla upp huvudet också inte bara hålla under det.

Tänkte att det kan väl inte vara första gången nått sånt händer när barn har storasyskon?

• Anonym (Emma)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-03-25 11:19:17 följande:

Igår kväll skulle storasyster (9 år) hålla i sin lillasyster som är 10 dagar gammal. Hon är jätteförsiktig och älskar sin lillasyster men när hon satt i soffan med henne i knät så lutade lillasyster huvudet ganska långt bakåt och storasyster höll liksom inte emot och höll upp huvudet utan följde bara med med handen under huvudet.

Jag har sagt till henne att det är jätteviktigt att hon håller under huvudet men kom på att jag borde ha förklarat bättre och sagt att hon måste hålla upp huvudet, så jag är så arg på mig själv nu.

Kan det här ha skadat bebisen? Hur märker man det i så fall? Hon skrek mkt igår kväll (men inte direkt efter ) men inatt och idag har hon varit som vanligt.

Min mamma säger att det inte är nån fara men jag kan inte sluta oroa mig :(

Ska fråga på Bvc sen men nu är det ju helg..

Du skriver flera gånger att du förklarat för storasyster. Du kan inte lägga ansvaret på henne, se till att du är med när hon lyfter istället. En 9 åring kan lätt glömma och det är knappast att du kan lägga skulden på henne om din bebis blir skadad.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Emma) skrev 2016-03-25 16:32:58 följande:

Du skriver flera gånger att du förklarat för storasyster. Du kan inte lägga ansvaret på henne, se till att du är med när hon lyfter istället. En 9 åring kan lätt glömma och det är knappast att du kan lägga skulden på henne om din bebis blir skadad.

Men ts lägger inte skulden på storasyster och det är hon väldigt tydlig med...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Emma) skrev 2016-03-25 16:32:58 följande:

Jag har absolut inte blivit arg på storasyster, jag förklarade bara för henne när jag såg det att man måste hålla upp huvudet också men hon har aldrig hållt i en så liten bebis förut så det klart det är svårt för henne att veta exakt hur man håller. Hon är jätteduktig och försöker verkligen vara försiktig.

Det var jag som kanske borde ha visat eller förklarat bättre från början.

Jag var ju med henne också och hon satt i soffan och höll henne i knät så hon lyfte inte upp henne.
  • Anonym (Men va fan!)

Det av dina barn som tagit mest skada efter den händelsen, torde vara din äldsta då hon fått höra dig tjata och skälla om samma sak om och om igen. Stackars unge!

Det som kan hända är om ungen råkar svinga bak med huvudet och ingen är där och tar emot eller håller mot nacken, så kan nacken gå av. Du lär märka om din unge bryter nacken. Det krävs för övrigt skakvåld för att ens komma i närheten att kunna knäcka ett barns nacke.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Men va fan!) skrev 2016-03-25 16:59:43 följande:

Det av dina barn som tagit mest skada efter den händelsen, torde vara din äldsta då hon fått höra dig tjata och skälla om samma sak om och om igen. Stackars unge!

Det som kan hända är om ungen råkar svinga bak med huvudet och ingen är där och tar emot eller håller mot nacken, så kan nacken gå av. Du lär märka om din unge bryter nacken. Det krävs för övrigt skakvåld för att ens komma i närheten att kunna knäcka ett barns nacke.

Var läser du att TS tjatar och skäller, du hittar ju bara på...
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-03-25 17:26:19 följande:

Var läser du att TS tjatar och skäller, du hittar ju bara på...

Sorgligt med dessa människor som hittar på orsaker för att attackera andra...Man kan ju bara hoppas att de inte är lika vidriga i verkliga livet....
Svar på tråden Storasyster glömde hålla upp nacken på bebis