• Anonym (Jenny)

    Familjehem till nyfödd

    Jag och maken diskuterar om att bli familjehem åt ett barn, har hört att vissa får hem nyfödda barn/bebisar och det är något vi hade kunnat tänka oss om vi blir tillfrågade det men jag undrar bara hur det blir med jobbet då, får man föräldraledighet och rätt till vab eller hur funkar det? Tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Familjehem till nyfödd
  • Anonym (Therese)

    Jag tror de kräver att en av de vuxna är hemma permanent/jobbar hemifrån/flexibelt när man är JOURFAMILJ då det 1) kan bli akut 2) kan handla om små barn som behöver en vuxen i princip hela tiden om dagarna.

    Skillnaden på jourfamilj och familjehem vet jag dock inget om. Men jag tänker att man blir kompenserad för utebliven inkomst/extra omkostnader osv när barnet är "orsak".

    Du får fråga vid mötet. Lycka till.

  • Anonym (Familjehem)

    Hej
    Vi är familjehem och fick ta emot en nyfödd i Maj förra året. Jag blev tjänstledig från mitt ordinarie jobb utan lön, eftersom socialtjänsten ersätter den lön jag går miste om från jobb.

  • elyse

    Kolla om ditt arbete kan ge tjänstledigt. Annars kompenserar ersättningen ni får för förlorad inkomst när en av er är hemma.

  • Anonym (Gå)

    Varför just en nyfödd, är inte äldre barn skyddsvärda? 

  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Gå) skrev 2016-03-25 20:53:44 följande:

    Varför just en nyfödd, är inte äldre barn skyddsvärda? 


    Vi hade tänkt ett äldre barn men är bara lite undrande över hur det funkar med en så liten.. Om vi nu eventuellt skulle bli erbjudna det. De flesta jobbar ju så min fråga var hur det går ihop med arbetslivet. Ingen konstig fråga tycker jag...
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Familjehem) skrev 2016-03-25 20:45:39 följande:

    Hej
    Vi är familjehem och fick ta emot en nyfödd i Maj förra året. Jag blev tjänstledig från mitt ordinarie jobb utan lön, eftersom socialtjänsten ersätter den lön jag går miste om från jobb.


    Okej, tack för ditt svar! :)
  • Anonym (jag jobbar)

    Jag jobbar med ett barn som är familjehemsplacerad, dock skolåldern. Kvinnan i den familjen är hemma ändå hela dagarna då barnet har stort behov av trygghet och kan balla ur när som helst. En underbart go unge som har haft det tufft i livet, men det kan alltså bli aktuellt att finnas till hands dagtid iaf även om barnet är äldre.

    Kram och lycka till!

  • Anonym (Jenny)
    Anonym (jag jobbar) skrev 2016-03-25 21:00:20 följande:

    Jag jobbar med ett barn som är familjehemsplacerad, dock skolåldern. Kvinnan i den familjen är hemma ändå hela dagarna då barnet har stort behov av trygghet och kan balla ur när som helst. En underbart go unge som har haft det tufft i livet, men det kan alltså bli aktuellt att finnas till hands dagtid iaf även om barnet är äldre.

    Kram och lycka till!


    Tack för ditt svar! Kram :)
  • Anonym (Familjehemsmamma)

    Du har samma rättigheter som med biologiska barn.

    Alltså helt ledig till barnet är 18 månader och sen arbete 75% tills barnet är 8 år.

    Ersättning får du från socialtjänsten.

    Vabba för du som för biologiska barn.

    Kan vara svårt att kombinera familjehem med vanligt jobb. Är tex barnet 2 år och du behöver vara hemma på heltid så kan arbetsgivaren neka dig det.

    Därför många familjehem slutar sitt vanliga jobb.

  • Anonym (Också familjehem)
    Anonym (Therese) skrev 2016-03-25 20:37:54 följande:

    Jag tror de kräver att en av de vuxna är hemma permanent/jobbar hemifrån/flexibelt när man är JOURFAMILJ då det 1) kan bli akut 2) kan handla om små barn som behöver en vuxen i princip hela tiden om dagarna.

    Skillnaden på jourfamilj och familjehem vet jag dock inget om. Men jag tänker att man blir kompenserad för utebliven inkomst/extra omkostnader osv när barnet är "orsak".

    Du får fråga vid mötet. Lycka till.


    Skillnaden på att vara kontrakterad jourfamilj och familjehem är att du får betalt av en kommun för att finnas till hands om man behöver jourplacera. Och du kan inte tacka nej till placeringen vilket du kan som familjehem. Som familjehem kan du ha önskan om ålder på barnet och sätta din egen gräns om det är något du känner att du inte klarar av som t.e.x. uttåtagerande beteende el annat. Som betald jourfamilj ska du kunna ta emot alla oavsett problematik. Så fungerar det i min kommun och jag tror de flesta.
Svar på tråden Familjehem till nyfödd