• Anonym (iwantmyownplace)

Vilka områden i södra Stockholm är bra att bo i?

Jag har halvt längtat ihjäl mig efter att få en egen lägenhet i flera år nu. Men i Stockholm är det ju tyvärr som det är med att få en bostad. Jag har nu stått i bostadskön i 7 år, har nu fått en tillfällig lägenhet genom jobbet som gör så att jag eventuellt kan få upp kötiden till 8 år om jag inte vantrivs alltför mycket i den lägenheten. Jag vill inte vara överdrivet kräsen med vilka lägenheter som jag intresseanmäler på, men samtidigt vill jag inte ta vad som helst heller då min kötid kommer att nollställas och då får jag väl i princip räkna med att ha kvar den lägenheten i typ minst 8-10 år innan jag kan få en annan vettig lägenhet med rimlig hyra...

Jag jobbar på Huddinge sjukhus och vill därför bo i södra delen av Stockholm för att inte ha alltför långt till jobbet. Några områden som jag har funderat lite extra på är området kring Huddinge Centrum och Sjödalen-Fullersta, Skogås, Handen och sen några ställen längs gröna tunnelbanelinjen som till exempel Hökarängen och Högdalen. Fast det gäller ju bara att få en lägenhet också. Drömmer

Vilka ställen skulle ni säga är bra att bo i inom södra Stockholm? Vilken erfarenhet har ni av förstahandskontrakt och kötider via Stockholms bostadsförmedling? Tror ni att jag har en chans någon gång snart eller kan jag lika gärna gå och hänga mig med en gång..? Rynkar på näsan
  • Svar på tråden Vilka områden i södra Stockholm är bra att bo i?
  • Anonym (H)

Kolla Tullinge. Fick hyresrätt där med 6 år kötid för några år sedan. Hade lite tur i och för sig, men det gick i alla fall. Nära HS är det också, man cyklar lätt på 10 minuter.

• Carambolan

Jag hade också sökt mig till Tullinge. Centrala delarna av Tumba är också helt ok eller uppåt Segersjö/Uttran.

• Anonym (Y)
    Carambolan skrev 2016-03-27 21:18:57 följande:

Jag hade också sökt mig till Tullinge. Centrala delarna av Tumba är också helt ok eller uppåt Segersjö/Uttran.

Min faster har bott i Uttran i flera år, jättefint säger hon. Hon jobbar också på Huddinge sjukhus.
    Just i Tullinge och runt Uttran har jag dock knappt sett några lediga lägenheter, åtminstone inte via Stockholms bostadskö. Det verkar vara mindre vanligt. Eller så går det kanske i perioder bara. Tungan ute

Men Tumba har jag hört en del negativt om. Fast vet egentligen inte hur mycket som är överdrivet!? Åker själv via Tumba station mycket nu, men hänger liksom inte där och är aldrig i de områden där hyreshusen är då jag bor i Salem nu. Men det snackas liksom. Att det skulle vara lite otryggt och bråk ibland. Fast jag vet inte, jag känner nog att jag skulle kunna bo där ändå, ett tag i alla fall. Fast att lägga kötiden på det blir jag ju lite osäker på, för då blir jag ju "fast" där sen ett bra tag om jag inte köper en bostadsrätt längre fram (vilket jag är ganska tveksam till)...
  • Vegomamma

Rågsved! Jag älskade att bo i Rågsved. Fantastiskt trevligt område med trevliga människor. Härlig stämning då folk var så varma i sin framtoning gentemot varandra. Enligt min upplevelse då. Skulle jag flytta tillbaka till Stockholm så skulle jag vilja bo i Rågsved igen.

• Anonym (Hjk)

Sjödalen-Fullersta kan jag rekommendera. Har bott i Fullersta i 15 år medan barnen växt upp och det har varit lugnt och tryggt. Även Sjödalen-sidan är bra. Skulle även rekommendera området runt Stuvsta centrum, men då har du sämre kommunikationer till sjukhuset. Vistaberg är bra, medan Glömsta är dåligt.

Har jobbat i Jordbro och skulle ALDRIG bosätta mig i Handen eller Skogås. Inte okej områden att bo i, dessutom dåliga kommunikationer till sjukhuset.

Tullinge är helt okej men mycket mera off än områdena runt Huddinge C. Det sk centrumet i Tullinge är mest ett blåshål och har väldigt sparsamt med service.

Flemingsberg verkar du själv ha förstått att du ska undvika. Jag vet att det blir mer och mer studenter men det är fortfarande för mycket stök för att man ska känna sig trygg.

Anonym (Hjk) skrev 2016-03-27 23:13:45 följande:

Har jobbat i Jordbro och skulle ALDRIG bosätta mig i Handen eller Skogås. Inte okej områden att bo i, dessutom dåliga kommunikationer till sjukhuset.

Det var ju inte mina förstahandsval egentligen, men blir lite nyfiken på vad som är dåligt där? Jag har aldrig varit där själv, men en gammal klasskompis verkade tycka att Handen var helt okej att bo i åtminstone. Hon bor nära centrumet. Fast att jag ens funderade på de områdena egentligen är ju mycket för att min kötid inte är den längsta. Fast jag vill ju inte hamna i något område som är dåligt heller. Rynkar på näsan

Fast en sak som jag har reagerat på är att man googlar så verkar de flesta områden dåliga på ett eller annat sätt. Så det var delvis därför som jag kände att jag hellre frågar här. Glad
    Vegomamma skrev 2016-03-27 22:14:04 följande:

Rågsved! Jag älskade att bo i Rågsved. Fantastiskt trevligt område med trevliga människor. Härlig stämning då folk var så varma i sin framtoning gentemot varandra. Enligt min upplevelse då. Skulle jag flytta tillbaka till Stockholm så skulle jag vilja bo i Rågsved igen.

Vad kul! Rågsved är ett område som jag hade tänkt lite på. Fast sen läste jag att det inte var så bra, men det verkar stå massa skit om de flesta områden egentligen. Så är svårt att veta hur mycket man ska ta på allvar då. Obestämd

Men det jag undrar om Rågsved är om du märkte av droger något där!? Någon hade skrivit på ett ställe att Rågsved brukar kallas för Drogsved. Å andra sidan bor jag nu i ett hyreshus som går under namnet Knarkhuset, och här är det ändå lugnt most of the time och jag har väldigt sällan känt mig otrygg. Så rykten och öknamn visar ju inte alltid på verkligheten heller.

Och kändes det som att "du inte var i Sverige" någon gång? Jag har inget emot invandrare, men jag vill inte heller känna mig som att jag är den enda svensken i området och att det är som att jag är utomlands nästan. Lite som man kan känna i t.ex. Rinkeby även om det har sin charm på många sätt. Jag gillar nog inte riktigt när det blir som att alla invandrare är på ett ställe och alla svenskar på ett annat, ser hellre att man är tillsammans då och lite blandat liksom. Drömmer
  • smulpaj01
    Vegomamma skrev 2016-03-27 22:14:04 följande:

Va? Är du allvarlig? Rågsved kallas för drogsved av en anledning. Det är extremt mycket kriminalitet, droger, mord och gäng där.

Ett mycket farligt område att bo i!

Själv har jag lägenhet i Högdalen. Där är det mest harmlösa alkisar, men inga gäng eller kriminalitet. Högdalen är fint!

Fast jag bor mest med pojkvännen i Huddinge.
    smulpaj01 skrev 2016-03-28 11:58:43 följande:
    Va? Är du allvarlig? Rågsved kallas för drogsved av en anledning. Det är extremt mycket kriminalitet, droger, mord och gäng där.

Ett mycket farligt område att bo i!

Själv har jag lägenhet i Högdalen. Där är det mest harmlösa alkisar, men inga gäng eller kriminalitet. Högdalen är fint!

Fast jag bor mest med pojkvännen i Huddinge.
    När jag googlade på Högdalen förut hade någon skrivit detta: "Mycket invandrare, "hög" brottslighet och allmänt sunkigt område." Ingen aning om den personen bodde där eller någonsin hade gjort det dock. Men jag blir så trött på att det står så mycket negativt om så många ställen och jag inte vet vad jag ska lyssna på och inte, liksom. Skrikandes

Men jag vill välja att ta till mig det positiva först och främst. För jag kommer inte direkt att få en lägenhet på Kungsholmen, om vi säger så. Tungan ute
    Men om Rågsved; har du hängt där mycket eller är det mest rykten som du har hört av andra?

Tror nog att jag får ta tag i att åka runt till lite områden och känna efter. Fast har inte hunnit, har varit så mycket annat. Fast annars så gör jag ju det, om inte förr, i samband med att jag går på visningar.
Svar på tråden Vilka områden i södra Stockholm är bra att bo i?