• Anonym (Gravid)

Hur firar man påsk?

Vi har aldrig firat påsk i min familj. Nu när väntar barn vill jag gärna ha många mysiga traditioner i min lilla familj. Men nästa år har jag ingen aning om hur man firar påsk. Är påskafton som julafton? Vilken av dagarna äter man den stora middagen? Eller påskbordet menar jag. Vilka traditioner finns på t ex långfredagen osv? Det är så många dagar och vet liksom inte vad man gör och äter på dessa dagar. Och vilken dag låter man sitt barn leka påskkärring? Tänkte då att barnet får gå runt och ge bort teckningar.

Vill inte höra svar som "äh men gör som du vill!" Eller typ "nä men vi firar inte påsk så skit i det du också". Vill verkligen veta hur de gamla traditionerna är. Sen kanske jag inte följer alla men vill veta. Så berätta gärna hur dessa påskdagar har sett ut för er. Ni som firar ordentligt då alltså.

• Svar på tråden Hur firar man påsk?
  • Anonym (Sol)

Saken är att du kommer att få massor av olika svar, för alla gör olika.

Vill du veta, så googla själv. Sedan kan du själv plocka ut vad du vill göra.

Får jag fråga varför du vill fira påsk? Påsken är ju en religiös högtid, är det därför?

• Anonym (troende kristen)

I min familj brukar vi turas om att piska varande för att sedan turas om att "sitta på korset". Vi vill inte slå spikar genom händer och fötter, (Det vore väldigt konstigt att göra), så vi brukar bara binda upp oss.
    Det är på långfredagen.
    Sedan låser vi alla in oss i våra respektive rum, för att symbolisera Jesus begravning. Söndag morgon smyger vi upp i ottan och frossar i allt godis och kött vi kan tänka oss för att vi är så väldigt hungriga.

• MallaL

Här går de flesta barnen påskkärring och delar ut påskkort på skärtorsdagskvällen, men vissa kommer på påskafton.

Barnen brukar ofta också få leta påskägg gömda inomhus eller ute på tomten om man bor i hus.

Vi äter påsklunch med sill, ägghalvor, lax mm på påskafton. Lammstek äter vi någon av kvällarna under helgen.

Lycka till med de traditioner du väljer att göra till dina!

• Carambolan

Vi brukar klä påskris och köpa nån blomma (typ påskliljor) helgen före påsk, i övrigt har vi inga påskpynt.

Ungarna går påskkärring på skärtorsdagen, började med det när de var typ 4-5 år. I år kände sig nioåringen för gammal, så de slutar väl däromkring.

På påskafton är det påskäggsjakt hemma på morgonen sen åker vi på påsklunch/middag hos någon släkting på eftermiddagen.

Jag brukar gå på midnattsmässa i kyrkan på natten till påskdagen, ibland med någon annan ur familjen och ibland själv. I år följde nioåringen med.

På påskdagen eller annandan brukar vi träffa det av min eller mannens föräldrapar som vi inte träffade på påskafton, men då bara för fika. Ungarna brukar få påskägg även av dem...

M
  • Näckrosen

Här börjar påskhelgen i kyrkan. Är det någon gång på året man ska välja att hå i kyrkan, så är det på påsken. Sån dramatik! Skärtorsdagsmässa, ev långfredag och midnattsmässa eller mässa på påskdagen är ett måste.

För övrigt så vill jag gärna:
    ha gula blommor hemma.
    Äta fisk (oftast lax) på långfredagen.
    Måla ägg till påskaftons påskbord. På påskbordet vill jag ha ägg, lax i olika former, sill, köttbullar och prinskorv. Går barnen påskkärring så är det på påskafton. Då ska de ha egenhändigt gjorda kort och önska grannarna Glad påsk. De blir också tillsagda att vara lika glada och trevliga oavsett om de får godis eller ej.
    Vi gömmer påskäggen ute så de får röra lite på sig innan de äter en massa godis.

• Aikido
    Anonym (troende kristen) skrev 2016-03-28 13:40:55 följande:
    I min familj brukar vi turas om att piska varande för att sedan turas om att "sitta på korset". Vi vill inte slå spikar genom händer och fötter, (Det vore väldigt konstigt att göra), så vi brukar bara binda upp oss.
    Det är på långfredagen.
    Sedan låser vi alla in oss i våra respektive rum, för att symbolisera Jesus begravning. Söndag morgon smyger vi upp i ottan och frossar i allt godis och kött vi kan tänka oss för att vi är så väldigt hungriga.
    Det som började så bra. Du kunde åtminstone dragit till med att ni använde häftpistol på varandra för symbolikens skull och kanske någon enkel törnekrona gjord av taggtråd.
Svar på tråden Hur firar man påsk?