• Förhoppningar

Kost vid trög mage?

Hej!

Är det ngn som har tips på vad man ska äta om man är trög i magen?? Jag är ute efter kost - mat, ej läkemedel.
    Själv äter jag loppfrö varje morgon. Men det är inte tillräckligt nu under graviditeten.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Kost vid trög mage?
  • Snusis

När jag började med järntabletter blev jag trög i magen. Fick då rådet att dricka mycket vatten, äta mycket fibrer. Jag började äta linfrö varje dag och det blev bra. Äter fiberrikt bröd, gröt, dricker vatten, morötter...och liknande saker.

Hoppas du hittar något som fungerar för dig!

• Pigge2

Havregryn sätter bra fart på magen!

• Kalina

Katrinplommon brukar sätta fart på magen.Skrattande

• Viken79

Katrinplommon/katrinplommondryck på morgonen!

• Förhoppningar

Jag måste har världen sämsta mage....

Äter fiberberikad havregrynsgröt varje morgon.
    Dricker mkt vatten.
    1 msk loppfrö varje morgon
    Äter bara fullkornsbröd.

Jag får testa med att lägga till morötter och katrinplommondricka!

Tacck för era tips. Fler mottages med tacksamhet.

• Snova

Vad är loppfrö? Bara nyfiken, har aldrig hört talas om det...

Plommon, kiwi, linfrön är mina tips!

• Förhoppningar

Loppfrö som man lägger i vatten blir liksom lite geleiga. Binder vätskan i tarmen bra. Funkar väl samma som linfrö skulle jag tro.

Kiwi var nytt. Sätter det fart på magen?! Det är ju gott. Underlättar alltid!!

• Snusadus

massa vatten, gå mycket (röra på sig sätter igång tarmen!), fiberrik mat flera gånger om dagen (jag äter hemmagjord müsli; havregryn, vetegryn och korngryn, russin, linfrön och nötter med yoghurt varje morgon, till mellis en frukt/morot, lunch nått nyttigt*, mellis frukt/morot och kvällsmat med nått nyttigt.. Försök Äta så mycket fibrer som möjligt utspritt på hela dagen...

*jag fuskar ibland så klart och äter nått mindre nyttigt men gott : )

• lillasving

ser att du fått massor av tips om kost o jag har nog inga fler förslag jag heller.
    Däremot kan man masera magen, då från nedre högra sidan upp mott naveln o ner till vänster. Det brukar kunna hjälpa till lite grann. Sedan att hålla sig i rörelse o inte bara ligga stilla.

Lycka till o hoppas att det blir bättre med magen!

• Miclin

Jag hade problem tidiagre men har nu ätit kiwi på morgonen innan frukost och på eftermiddagen plommon - och det har hjälpt! Super!!!

• JoMaJo

Färsk ananas är visst bra, men ät inte för mycket då svider det på läpparna (på mej i alla fall)

• lata kocken Johanna

kiwi, mogen banan, torkade plommon och russin

undvik omogen banan

och sen hjälper det ju alltid att, i kombination med fibrer, dricka ordentligt

Svar på tråden Kost vid trög mage?