• Äldre 28 Mar 21:06
    3052 visningar
    3 svar
    3
    3052

    kan man komma in på någon utbildning med 0,9 på hp-provet?

    Jag gjorde HP-provet för 5 år sedan. Det går ut nu i år, så det är min sista chans att söka in till högskolan på den poängen.

    Jag ska göra det igen nu i vår, så kanske kan skriva högre, men skulle så gärna vilja plugga nu till hösten.

    Jag har läst samhälls-ekonomi på gymnasiet och hade mediokra betyg, men inget underkänt.

    Jag vill läsa till socionom eller liknande i Stockholms-området (pga barnen. Ingen annan kan lämna/hämta dem på förskolan/skolan) Är det ens möjligt? Eller bör jag satsa på att hårdplugga till nästa hp-prov?

  • Svar på tråden kan man komma in på någon utbildning med 0,9 på hp-provet?
  • Äldre 28 Mar 21:27
    #1

    Prova att söka in...
    Nu vet jag inte vad du menar med mediokra betyg, men jag antar att du har ett medel mellan 10 och 15.
    Kommer du inte in kan du antingen försöka höja dina betyg genom att tenta av några kurser eller göra om högskoleprovet till hösten och söka in senare igen.
    Att tenta av kurser brukar kosta lite, men det kan det vara värt om du tar dig in på utbildningen du vill gå på.

  • Caramb­olan
    Äldre 28 Mar 21:53
    #2

    Du behöver nog höja lite, socionom låg på 1.1 i höstas och 1.25 året innan (på SU). Med betyg mellan 18-20 beroende på urvalsgrupp.

  • Äldre 31 Mar 21:30
    #3

    Lärare


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
Svar på tråden kan man komma in på någon utbildning med 0,9 på hp-provet?