Är det ens skyldighet att ta hand om föräldrarna?
Hej
Är det, enligt dig, ens skyldighet/plikt att ta hand om sina föräldrar när de blir gamla/i behov av hjälp?
Jag jobbar själv inom vården (hemtjänst) och hör många gånger kollegor ondgöra sig över barn och barnbarn som inte "bryr sig" om sina släktingar. Jag personligen kan dock förstå att det kanske finns något som ligger bakom det, som en dålig relation genom hela livet (eller helt enkelt bara andra prioriteringar som jobb osv). Detta är något jag funderar mycket över då jag själv inte har särskilt bra relation eller mycket kontakt med mina föräldrar, jag känner inte den där plikten att ta hand om dom. Dock är det många år kvar troligtvis så saker kan ju ändras. Jag är heller inte elak eller oempatisk så självklart skulle jag ju se till att de får den hjälp som behövs i form av hemtjänst, städhjälp osv osv men jag har svårt att se att jag skulle vara ett sånt barn som är där dagligen med matlådor, som skjutsar runt hit och dit och tar semester för det, hjälper de med dusch och intimhygien osv.