• Calinee

Skaffa Chiuaua?

Hej!

Jag har nu bestämt mig för att skaffa hund och det lutar mot en chiuaua. Har bara stött på någon enstaka så är det någon med lite mer erfarenhet av rasen som skulle kunna dela med sig. Vad är fördelarna/nackdelarna?

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Skaffa Chiuaua?
  • Maria 434

Varför har du bestämt dig för just chihuaha?

Hur lever du? Familj, barn, jobbar du etc...

• Birgitta02

Har du yngre barn så ska du inte ha en minihund med tanke på deras fragila benstomme. Annars är det en trevlig ras. Under förutsättning att man inte klemar bort dom. Då kan de bli förjävliga. Man fostrar en liten hund på samma sätt som en stor hund. Då blir de ofta bäst.

Köp böcker om rasen!

• Dexter dot com
    Calinee skrev 2016-03-29 14:09:47 följande:

Hej!

Jag har nu bestämt mig för att skaffa hund och det lutar mot en chiuaua. Har bara stött på någon enstaka så är det någon med lite mer erfarenhet av rasen som skulle kunna dela med sig. Vad är fördelarna/nackdelarna?

Det beror ju helt på vad man är ute efter i en hund  men jag ser ju storleken och vakten i rasen som negativt. Dom jag känner behöver minst ett par timmars motion per dag och någon form av mental aktivering för att vara balanserade och trevliga vilket många inte förstår utan får en chock när dom inser att en så liten hund har så mycket humör och kräver rätt mycket.

Vad är det med rasen du gillar som du inte hittar hos andra raser?
  • Calinee

Jag har inga barn utan bor med min sambo. Har funderat över toypudel eller chiuaua men lutar mer åt chiuaua då jag tycker det verkar som att dom har ett starkare psyke? Sen är det mindre pälsvård.

Jag jobbar kvällar och sambon dag, så hunden kommer aldrig behöva vara själv. Har haft både stora och små hundar tidigare och föredrar små då dom är mer "accepterade" och lättare att ha med.

Hur brukar Chiuauan vara mot andra hundar?

• Nenne666
    Calinee skrev 2016-03-29 14:09:47 följande:

Hej!

Är inte chihuahua'n väldigt ettrig?
  • Dexter dot com
    Calinee skrev 2016-03-29 16:11:13 följande:

Jag har inga barn utan bor med min sambo. Har funderat över toypudel eller chiuaua men lutar mer åt chiuaua då jag tycker det verkar som att dom har ett starkare psyke? Sen är det mindre pälsvård.

Jag jobbar kvällar och sambon dag, så hunden kommer aldrig behöva vara själv. Har haft både stora och små hundar tidigare och föredrar små då dom är mer "accepterade" och lättare att ha med.

Hur brukar Chiuauan vara mot andra hundar?

Personligen tycker jag ju pudeln är stabilare mentalt och lättare att ha att göra med samt socialare. Vavvorna brukar funka med andra hundar i samma storlek men skaderisken är ju jättestor om dom släpps med större hundar.
  • Bergskristall

Har du skaffat någon än?

Jag har en chihuahua och han stämmer inte in på fördomarna om att det ettriga eller bjäbbiga. Skulle beskriva honom som modig, glad och charmig. Folk som inte gillar chihuahor brukar kommentera honom positivt och säga att han ger dem en bättre bild av vavvor än de haft. Han är helt enkelt väldigt älskvärd. Mjuk och fin i sitt sätt.

Däremot är jag övertygad om att det handlar om ägaren till stor del. Jag är en hundperson men just vavvan hamnar ofta i händerna på personer som inte direkt än hundägarnänniskor utan statusjägare, grupptryckssvaga och trendkänsliga utan riktig djurkänsla. Det kan gå bra men det kan gå riktigt dåligt också. Det jag tror utmärkt sig eller vad man ska säga, i hur jag hanterat min hund är att jag sett honom som en stor hund. Min erfarenhet kommer mest från stora raser som schäfer, husky och ridgeback. Dock är jag ingen megaexpert. Jag har aldrig burit honom i skrämmande situationer utan han får använda sina fyra ben jämt. Har sett hundar lyftas vid vaje hundmöte och det har bara gjort rädslorna större. Dessutom har jag varit mycket närvarande (konstant) under de första två åren då jag varit hemma sjukskriven och jag tror det gjort massor för vår relation. Vet flera hundar som slussas mellan två tre hushåll för att ägarna jobbar och de har blivit både sjuka av stress och nerviga av sig.

Varför det blev en lite hund för mig som annars gillar stora raser är för att det passade mitt semi-urbana liv bra. Det är lättare att ta med en vavva och lättare att få ha med den på olika platser samt lättare att få passning. Tror min mamma skulle backa om jag bad om passning en helg av en irländsk varghund tex. Min vavva äter för ca 150kr i månaden (Nordic färskfoder) och försäkringen täcker allt jag är rädd för och kostar 370kr i månaden för tillfället. Jag tycker båda summorna är låga.

Nackdelen med vavvan är att den är ömtålig (hört om en som dog efter att man tappat en fryst köttbulle i huvudet på den, sant eller ej så är frysta köttbullar förmodligen en risk) den passar inte med barn samt att i grupp lockas den där ettrigheten och skallet fram.

Svar på tråden Skaffa Chiuaua?