Arbetsförmedlingens skitregler
Är riktigt jävla irriterad nu. Jag finner Arbetsförmedlingen totalt jävla meningslös när det kommer till deras regelsystem. En första grej som stör mig är att jag gått arbetslös ett år nu och då har jag varit aktivt arbetssökande, får ingen respons ändå, ett nej tack är t.om sällsynt!
Kom då på den briljanta idéen att man i FAS 3 får ett år att studera med bibehållet aktivitetsstöd och frågade därför om jag också kunde få det då min högskoleutbildning är omöjlig att få jobb inom nu och att alla jobb jag sökt, från högt till lågt inte fått något gehör och då har jag försökt med ALLT t.om praktik och liknande. Men då fick jag svaret att jag måste gå arbetslös i cirka 1,5 år till, DÅ kan jag få rätt till att studera ett år med aktivitetsstöd. Dvs jag kan fortsätta gå så här och inget göra så pass länge istället för att göra det NU och slippa gå på bidrag.
Jag tycker 365 dagar är mycket som det är, men det duger inte. Fan va trött jag blir på detta passiva skitsystem.Det andra som retar mig är många av arbetsförmedlingens utbildningar där det ofta står att dom HELST ser nyanlända i dessa utbildningar, detta gäller även praktikplatser. är har nyanlända "första tjing" och jag förstår inte varför dom har mer rätt än mig som har ett dyrt studielån som måste betalas, tid och energi man gett åt att utbilda sig och så blir det ändå ingenting för att dom ska istället ha den platsen. Menar såklart inte att nyanlända ska bara sitta hemma och uggla men varför ska dom ha företräde på massor av AFs utbildningar, praktik osv så man själv som är uppväxt och betalat skatt i alla år ska gå åt sidan? Rättvist system, nej!
Nej, jag är inte rasist så dra inte det kortet då lägger jag ner hela diskussionen. Är bara så otroligt frustrerad just nu av att man verkligen försöker men det går trögt som ett jävla tuggummi i det här landet. Någon som känner igen sig?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-30 10:14
Inga fler "tips" om csn. Jag har en utbildning där jag använde fullt CSN lån så det är inget jag kan använda mig av mer. Det är slut. Tyvärr har det inte hjälpt att ha den där utbildningen heller...