• Anonym (leba)

    Kompis fastnar alltid i tullen...

    Har en kompis med "typiskt" arabiskt utseende (skägg, buskiga ögonbryn, mörk hy, m.m. ) som alltid blir åsidoplockad i tullen, säkerhetskontrollen, m.m. Jag har "råkat ut" för det typ två gånger, men det var inte ens i Sverige.

    Kompisen blir dock alltid det, spelar ingen roll var. Han tycker dessutom att han blir mer misstänkliggjord på senare år i och med terrorattackerna, invandringen, osv. Två gånger har han varit nära att inte få komma ombord på ett plan för att ramppersonalen skulle "kolla upp honom" innan han fick gå ombord. De ställer massa obekväma frågor om innehållet i väskan har han berättat. Typ vad ska du med den här till dit du ska?

    När ska det bli stopp på denna misstänksamhet? Är en sån rädsla som skapats av alla politiker, extremister, USA. Så fort man har niqab, turban eller skägg så tas man för terrorist.

    Kan man anmäla sånt här nånstans? Göra ett upprop på Facebook? Namninsamling?

  • Svar på tråden Kompis fastnar alltid i tullen...
  • Anonym (Flyg högre!)

    Min sambo har samma problem, har är vit, kort stylat hår, 185 cm lång, ser vårdad ut men han blir alltid stannad i tullen för drogtester. Det är konstigt hur dom gör, han har blivit testad på varje flygplats de senaste 5 åren. Och nej han har aldrig haft droger, varit misstänk för det eller har en endaste dom över sig. Har flera vänner som är utländska män, skägg osv och flyger världen över som nästintill aldrig blir stoppade

  • Anonym (Kalle)

    Gör en namninsamling och ta med nästa gång.

  • Anonym (leba)
    Anonym (Flyg högre!) skrev 2016-03-29 20:34:52 följande:

    Min sambo har samma problem, har är vit, kort stylat hår, 185 cm lång, ser vårdad ut men han blir alltid stannad i tullen för drogtester. Det är konstigt hur dom gör, han har blivit testad på varje flygplats de senaste 5 åren. Och nej han har aldrig haft droger, varit misstänk för det eller har en endaste dom över sig. Har flera vänner som är utländska män, skägg osv och flyger världen över som nästintill aldrig blir stoppade


    Han ser inte typ... "skum" ut i ansiktet?
  • Anonym (Men alltså...)

    Bättre att de kollar en gång för mycket än en gång för lite tycker jag. Nu när världens med ganska jämna mellanrum drabbas av terrorattacker är detta väl något man får räkna med.

  • Anonym (-)
    Anonym (leba) skrev 2016-03-29 20:43:31 följande:
    Han ser inte typ... "skum" ut i ansiktet?
    Skulle det ursäkta något? Kanske din kompis ser "skum" ut i ansiktet?

    Jag tycker det är bra med kontroller och uppenbarligen utförs de flesta terrordåd av människor med arabiskt utseende så det är inte så konstigt att fokus hamnar där.
  • ella84ella

    Jag är en 'vanlig' svensk kvinna, 32 år , blir också stoppad och kontrollerad varje gång jag reser, osv.... Vet inte om jag ser extra skum ut eller något udda beteende. :/

  • Anonym (leba)
    Anonym (-) skrev 2016-03-29 20:56:42 följande:

    Skulle det ursäkta något? Kanske din kompis ser "skum" ut i ansiktet?

    Jag tycker det är bra med kontroller och uppenbarligen utförs de flesta terrordåd av människor med arabiskt utseende så det är inte så konstigt att fokus hamnar där.


    Vad är det där för fasoner? Jävla rasist!
  • Anonym (-)
    Anonym (leba) skrev 2016-03-30 06:18:25 följande:
    Vad är det där för fasoner? Jävla rasist!
    Vill du kalla mig rasist, så gör det för all del. Jag vet att jag inte är rasist (gift med utländsk man, jobbar ideellt med vård till papperslösa mm). Trots det så tycker jag det är helt ok att det görs kontroller av personer med arabiskt utseende. Likväl accepterar jag att själv bli kontrollerad (vilket har skett). Det är inte kränkande, utan förståeligt och viktigt för säkerheten.
  • Sarakechi

    Jag har också blivit stoppad i tullen ett par ggr, jag är kvinna och vit, är det nu jag ska känna mig kränkt, jag vill inte bli sprängd i bitar bara för att någon jävla lipsill grinar ut på ett forum.. Säkerheten är för allas bästa, och det bör ju vara underförstått, inte lika tydligt för alla it seems, och lägg ner det jävla skitsnacket om rasism, människan är ingen ras....

  • StevenDiese

    Tycker vi ska kolla alla!

    Så löser vi arbetslösheten med.

  • GrönaDruvan

    Det är väl jättebra att säkerheten är bra! Tycker de gör helt rätt pga allt som händer nu. Jag hade dock sett att de kollat ALLA som flyger lika noggrant.

Svar på tråden Kompis fastnar alltid i tullen...