• loveu4ever

Vecka 12, är bebis alldeles för stor? Hjälp!

Hej! Känner att jag behöver lite hjälp att reda ut en sak. Idag var jag på ett tidigt ultraljud, ej vaginalt. Enligt min barnmorskas uträkning på inskrivnings samtalet och min egen uträkning, så blev våran bebis till 21januari. Har regelbunden mens på 25 dagar. Sista mens första dag var 10 januari.

Jag borde därför vara i vecka 11+3 idag, alltså v12. Dock så säger barnmorskan som gjorde ultraljudet idag att enligt bebis storlek så borde jag vara o 12+3, alltså vecka 13 enligt henne! Hon menar att den blev till på min mens sista dag i så fall. Vi hade endast smeksex den dagen.

Därför känns det helt orimligt att den blev till en vecka tidigare än vad jag själv tror.

Kan hon ha mätt fel eller är bebis enorm? Fick inget klart svar utan bara "vänta till RUL och se vad det säger" Är superorolig nu!!

• Svar på tråden Vecka 12, är bebis alldeles för stor? Hjälp!
  • Anonym (SA)

Tror inte du behöver fundera så mycket på det, är mm som skiljer på 1 vecka, så att använda ordet enorm behövs inte :)

• loveu4ever
    Anonym (SA) skrev 2016-03-30 16:36:38 följande:

Tror inte du behöver fundera så mycket på det, är mm som skiljer på 1 vecka, så att använda ordet enorm behövs inte :)

Men jag såg i en tabell att fostret ska vara 45 mm långt i 11+2. Min var 59 mm idag enligt barnmorskans mätning, vilket stämmer närmast med att de enligt tabellen ska vara 60 mm i 12+3. Det är ju 1,5 cm (15mm) skillnad på en vecka :(
  • Anonym (SA)
    loveu4ever skrev 2016-03-30 16:53:54 följande:
    Men jag såg i en tabell att fostret ska vara 45 mm långt i 11+2. Min var 59 mm idag enligt barnmorskans mätning, vilket stämmer närmast med att de enligt tabellen ska vara 60 mm i 12+3. Det är ju 1,5 cm (15mm) skillnad på en vecka :(
    Var glad att det är åt de hållet och att du inte fick mått som sagt att det var en vecka mindre än vad du trodde.
  • 8egångengillt

min lille kille i magen var i v14 1 vecka större på ul (alltså v 15) och när vi kollade v16 var han stor som nästan v18 på ul, men på RUL i vecka 20 flyttades jag endast 2 dagar. har vart gravid massor m gånger, och de små liven växer olika i olika perioder, därför vi i mitt fall väntade på att ändra ngt datum förrns RUL :)

• loveu4ever
    8egångengillt skrev 2016-03-30 19:10:35 följande:

min lille kille i magen var i v14 1 vecka större på ul (alltså v 15) och när vi kollade v16 var han stor som nästan v18 på ul, men på RUL i vecka 20 flyttades jag endast 2 dagar. har vart gravid massor m gånger, och de små liven växer olika i olika perioder, därför vi i mitt fall väntade på att ändra ngt datum förrns RUL :)

Visst menar du att du bara blev flyttad 2 dagar i slutänden, från din ursprungliga uträkning? I så fall känner jag mig lite lugnare. Tycker bara att man kan läsa om de som flyttats bak och att fostret är mindre än förväntat. Det är säkert inte alls skoj heller men i mitt fall blev jag orolig att bebis var så stor eftersom jag verkligen inte tror den blev till när BM sa utan exakt 1 vecka senare.

Tack för att du svarade!
  • Imse

Oroa dig inte. Jag var med om samma med min yngsta. Han "skulle" ha blivit till under en vecka när jag vet att han inte blev till. Sen föddes han för tidigt också. Jag är övertygad om att han blev till senare och att han egentligen inte kom prematurt.

Pojken är helt normal.

• loveu4ever
    Imse skrev 2016-03-30 20:12:27 följande:

Oroa dig inte. Jag var med om samma med min yngsta. Han "skulle" ha blivit till under en vecka när jag vet att han inte blev till. Sen föddes han för tidigt också. Jag är övertygad om att han blev till senare och att han egentligen inte kom prematurt.

Pojken är helt normal.

Tack för ditt svar. Blev bara så stressad när hon var så säker på när bebisen blev till när jag vet nästan 100 att det inte kan stämma. Har läst så mycket om att alla foster växer exakt lika mycket i början så tänkte att min måste vara enorm då.. :/ Tänker intala mig själv att hon mätte fel, för den rörde mycket på sig hela tiden
  • Anonym (nej)

Varför skulle det inte kunna stämma? Spermier överlever länge så du kan ju omöjligt veta exakt dag på befuktring.

• loveu4ever
    Anonym (nej) skrev 2016-03-31 19:16:42 följande:

Varför skulle det inte kunna stämma? Spermier överlever länge så du kan ju omöjligt veta exakt dag på befuktring.

Men är det verkligen troligt att jag hade ägglossning på min mens sista dag? Vi hade inte ens samlag då :s Jag har alltid haft regelbunden mens och ägglossning, har testat många månader med äl test men detta var vårt första riktigt försök att bli gravid. Vi hade däremot sex på äl dagen exakt en vecka senare. Inget däremellan. Hmm
  • Anonym (nej)

Jättesvårt att svara på. Men rent spontant känns det ju som att risken är större att du "räknat" fel". Hur som helst är det ju positivt.

Jag är gravid i vecka 11. 10+0. Gjorde tidigt ultraljud där jag blev framflyttad trots att jag gjort ett ultraljud innan det också. Enligt mig själv var min första dag på mensen 22 januari. Befruktrning 5-7 feb. Men som sagt blev jag framflyttad för att bebisen var så stor. Jag litar ju mer på ett ultraljud där hon ser bebisen än en kalender. Så tänker jag. Trots att jag är säker på när jag hade mens.

Svar på tråden Vecka 12, är bebis alldeles för stor? Hjälp!