• Lottita

Fostervatten eller kiss?

Hej!

Har kanske en konstig fråga men ni får ha överseende med det :)

Jag är beräknad att föda imorgon 31 mars och misstänkte idag att mitt fostervatten börjat att läcka. Igår gjordes en hinnsvepning på mvc.

Efter att jag hade varit på toa tyckte jag att det droppade på vägen tillbaka till sängen och jag ställde mig då på alla fyra i sängen och spände underlaget några gånger.

Det började rinna och jag sprang in på toa igen. Påtoaletten tog jag två papper, och satte för urinröret och ett för slidan. Jag upplevde att det fortsatte rinna från slidan och att det andra pappret var torrt. Jag var alltså helt säker på att vattnet hade börjat rinna och att det inte var kiss eller något annat.

Jag ringde då förlossningen och fick komma in på en kontroll. Läkaren gjorde en gyn undersökning och konstaterade att jag var öppen 2 cm men att hinnan var hel, när hon kände. Hon provade med något papper men som inte gav utslag på fostervatten.

Det känns som väldigt konstigt, kan jag ha haft så fel och alltså kissat på mig eller kan det finnas en möjlighet att hinnan kan ha något litet hål som hon inte kände vid undersökningen?

Det kändes lite pinsamt att dra min man från jobbet och så var det kanske inte alls något..... Jag har liksom aldrig kissat på mig förut och speciellt inte efter ett toabesök..

Någon som vet hur fostervatten avgång fungerar? Rinner det hela tiden eller kan det komma lite och sen inget under en period eller hur fungerar det?

Hoppas på svar :)

• Svar på tråden Fostervatten eller kiss?
  • MiniQ

Det låter som vattenavgång!

Jag födde min dotter den 8:e mars efter vattenavgång dagen innan. Min vattenavgång började som din, det började droppa efter ett toalettbesök. Nu hade bebisen bajsat i fostervattnet så det var lätta att identifiera vad det handlade om men annars var min upplevelse mycket lik den du beskriver.

Det forsade aldrig vatten utan kom lite då och då, främst efter jag varit på toa. Jag hade bara fått ett litet hål där det sipprade ut vatten, en större mängd kom strax innan dottern föddes dagen efter.

• prematur mor

Kan ha varit fostervatten men att du slutade läka när du ställde dig upp. Dvs ett hål lite högre upp. Det papper du nämnde visar direkt om det är fostervatten. Ändrar då färg. Fostervatten luktar även typ sperma. Behöver inte vara urin utan kan ha varit en flytning som man kan få under grav. Vila och blir det mer ring in i gen. Kram och grattis i förskott till det lilla liv ni snart har hos er.

• Malla1

Min förra förlossning startade likadant, vaknade på natten och trodde jag hade kissat på mig, det kom lite då och då, sen efter ungefär 2 timmar gick allt vatten

• Lottita

Tack för svar :)

Ja, det är väl bara att vänta och se.... Känns bara lite skumt, just nu verkar det inte komma något men det var så tydligt innan. Men ni har rätt, det kan ju vara ett litet hål eller flytning också :)

Svar på tråden Fostervatten eller kiss?