• Anonym (Öuhm)

CSN kunniga HJÄLP

Hej!

Förra sommaren så läste jag en förstående kurs på 7,5 HP. Jag fick underkänt, tidigare innan dess så har jag studerat med gott omdöme på folkhögskola.

Har sökt några kurser till sommaren, kommer jag få pengar? Samt så har jag sökt till universitet i höst, om jag failar sommarens kurser kommer jag kunna få csn då i höst?

• Svar på tråden CSN kunniga HJÄLP
  • bpumpkin

Kravet första året är 62,5 % av poängen, detta krav höjs sen till 75 %. "Under de första 40 veckorna du studerar heltid på högskola är kravet på studieresultat 62,5 procent av det antal högskolepoäng (hp) du fått studiemedel för. Det blir 37 hp (av 60) för 40 heltidsveckor"

Utifrån detta låter det alltså som att du kan få studiemedel även till hösten men att du om du failat sommarkurserna måste klara varje kurs plus en till i terminen efter i vilket fall du skulle ha uppnått 37,5 hp. Vill du vara på den säkra sidan så se till att klara kursen du fick underkänt på?

• Anonym (Öuhm)
    bpumpkin skrev 2016-03-30 18:28:42 följande:

Kravet första året är 62,5 % av poängen, detta krav höjs sen till 75 %. "Under de första 40 veckorna du studerar heltid på högskola är kravet på studieresultat 62,5 procent av det antal högskolepoäng (hp) du fått studiemedel för. Det blir 37 hp (av 60) för 40 heltidsveckor"

Utifrån detta låter det alltså som att du kan få studiemedel även till hösten men att du om du failat sommarkurserna måste klara varje kurs plus en till i terminen efter i vilket fall du skulle ha uppnått 37,5 hp. Vill du vara på den säkra sidan så se till att klara kursen du fick underkänt på?

Tack för svar :) klara kursen som jag fick underkänt på är bara å glömma. Förstod inte någonting tyvärr lol
Svar på tråden CSN kunniga HJÄLP