Anonym (spenstig) skrev 2016-03-31 20:33:29 följande:
Okej. Vem ska man fråga för att vara helt säker? Polisen? Trafikstyrelsen (eller vad de heter idag)?
sportpappa skrev 2016-03-31 16:56:04 följande:
De får inte sticka ut mer än 20 cm på varje sida av fordonet. Räkna från själva fordonet. Inte från de fasta speglarna. Så länge de inte gör det så är det ok att köra med dem på utan husvagn.
Det där låter bekant, har inte det med last överlag att göra? Kan dock med ganska stor säkerhet säga att mina backspeglar redan nu sticker ut mer än 1 dm... att hitta en extraspegel på mindre än 10 cm låter osannolikt.
Jag känner att jag vill lägga in en reservation för det jag skrev. Backspeglar räknas högst troligt inte in i fordonsbredden. I alla fall så länge de är fällbara vilket så gott som alla är idag. I det här fallet är det löstagbar extrautrustning vilket nog ställer till det så f
råga Transportstyrelsen. Det är de som meddelar föreskrifter för vad som inte ingår i fordonsbredden så de har koll.
Om du har en fordonsbredd som är under 260 cm inkl. speglar och speglar som inte sticker ut mer än 20 cm på vardera sidan så är det inga problem för då faller det under grundregeln om fordonsbredd och last. Om du däremot vill sticka ut mer än 20 cm så är det mer frågetecken.