• Anonym (spenstig)

Sidospegel utan husvagn?

God kväll,

Då barnstolen av olika skäl måste placeras framtill så blir sikten något skymd för höger backspegel.

Vad säger reglerna om att ha en sidospegel UTAN husvagn? Kan tyvärr inte flytta spegeln och barnstolen är så undanskuffad det går.

Sakliga svar uppskattas, inga följdfrågor eller besserwissersvar om varför jag måste ha den fram. Det är inte relevant för er del.

• Svar på tråden Sidospegel utan husvagn?
  • Fia 28

Jag har väldigt svårt att tro att det ska vara något problem.

• Anonym (spenstig)

Lär bara hitta en sådan spegel. Ska vara en som man kan sätta på själva spegeln, att ha en sån där på stång ser nog väldigt märkligt ut, som om jag hade tappat en spegel och husvagnen ligger i diket nånstans efter vägen....

Men du är inte säker på om det är sant?

• sportpappa

De får inte sticka ut mer än 20 cm på varje sida av fordonet. Räkna från själva fordonet. Inte från de fasta speglarna. Så länge de inte gör det så är det ok att köra med dem på utan husvagn.

• Anonym (Husvagnsägare)

Jag är inte 100% säker men rätt säker på att du inte får köra omkring med dessa speglar utan vagn. Tror tom man kan få böter

• Anonym (spenstig)
    Anonym (Husvagnsägare) skrev 2016-03-31 16:59:35 följande:

Jag är inte 100% säker men rätt säker på att du inte får köra omkring med dessa speglar utan vagn. Tror tom man kan få böter

Okej. Vem ska man fråga för att vara helt säker? Polisen? Trafikstyrelsen (eller vad de heter idag)?
    sportpappa skrev 2016-03-31 16:56:04 följande:

De får inte sticka ut mer än 20 cm på varje sida av fordonet. Räkna från själva fordonet. Inte från de fasta speglarna. Så länge de inte gör det så är det ok att köra med dem på utan husvagn.

Det där låter bekant, har inte det med last överlag att göra? Kan dock med ganska stor säkerhet säga att mina backspeglar redan nu sticker ut mer än 1 dm... att hitta en extraspegel på mindre än 10 cm låter osannolikt.
  • sportpappa
    Anonym (spenstig) skrev 2016-03-31 20:33:29 följande:
    Okej. Vem ska man fråga för att vara helt säker? Polisen? Trafikstyrelsen (eller vad de heter idag)?
    sportpappa skrev 2016-03-31 16:56:04 följande:

Det där låter bekant, har inte det med last överlag att göra? Kan dock med ganska stor säkerhet säga att mina backspeglar redan nu sticker ut mer än 1 dm... att hitta en extraspegel på mindre än 10 cm låter osannolikt.
    Jag känner att jag vill lägga in en reservation för det jag skrev. Backspeglar räknas högst troligt inte in i fordonsbredden. I alla fall så länge de är fällbara vilket så gott som alla är idag. I det här fallet är det löstagbar extrautrustning vilket nog ställer till det så fråga Transportstyrelsen. Det är de som meddelar föreskrifter för vad som inte ingår i fordonsbredden så de har koll.

Om du har en fordonsbredd som är under 260 cm inkl. speglar och speglar som inte sticker ut mer än 20 cm på vardera sidan så är det inga problem för då faller det under grundregeln om fordonsbredd och last. Om du däremot vill sticka ut mer än 20 cm så är det mer frågetecken.
  • Anonym (?)

En sådan där vidvinkelspegel hjälper väl knappast när bilbarnstolen gör att man inte ser själva backspegeln? Eller missar jag något? Det är i alla fall det problem JAG har med min barnstol i framsätet. Att jag måste hänga mig åt sidan om jag alls ska se sidobackspegeln alltså...

• Leifove5041

Hej.har provat många olika speglar att sätta på sidospegeln! Nu har jag äntligen hittat rätt! Köpte en vidvinkelspegel på conrad med måtten 140×100mm. Stor och bra med stabilt fäste!

Svar på tråden Sidospegel utan husvagn?