• BigBoi

    Resa med NyQuil till Sverige?

    Undrar om någon har erfarenheter eller information om detta.

    Jag är i USA och vill ta med en förpackning av den effektiva förkylningsmedicinen NyQuil hem till Sverige. Medicinen innehåller en låg dos dextrometorfan som är ett narkotikaklassat ämne som ingår i Förteckning V. Men om man kan visa att det är för personlig bruk och att det handlar om högst 3 veckors förbrukning så ska det vara OK. Men eftersom det är receptfritt verkar det vara svårt att bevisa båda dessa saker. Tullverket och Läkemedelsverket vägrar ge klara besked, trots att jag varit i kontakt med dem.

    Har någon här tagit med detta eller liknande läkemedel till Sverige (från t.ex. USA)? Gick det bra? Blev någon kontrollerad i tullen? Vad hände i så fall, blev ni bara av med medicinen eller fick det någon rättslig påföljd?

    Hoppas någon vet något!

  • Svar på tråden Resa med NyQuil till Sverige?
  • Jill 79

    Jag handlar alltid hem ett par förpackningar day och nyquill när jag är i USA. Och ber alltid släkten ta med när de kommer hit. Ingen gång har någon sagt nåt, så tror det är lugnt om det inte handlar om några stora mängder. Hur skulle min sambo och mina arbetskamrater klara sig utan den suveräna medicinen. (Själv är jag sällan sjuk)

  • BigBoi

    OK, jag misstänker att du inte är ensam. Men har du någon gång blivit kontrollerad av Tullen på flygplatsen i Sverige? Undrar vad som händer om de hittar en flaska...

  • Jill 79

    Nej. Kan ju faktiskt inte minnas blivit kollad nån gång. Men jag har även vänner som alltid handlar med sig hem när de åker och ingen har blivit fråntagen. Det värsta jag tror kan hända är att de plockar ifrån dig den. Några rättsliga åtgärder kan jag inte tänka mig kommer hända. Om de inte ens kan ge dig ett säkert svar skulle jag våga chansa om jag vore du.

  • JPT

    Handlar alltid med mig det från USA och det har aldrig varit några problem. 
    Vad jag vet har mitt bagage dock inte blivit genomsökt extra. 

Svar på tråden Resa med NyQuil till Sverige?