• Lisajulpyntar

Dum fråga!

Kan ni kvinnokropps-experter förklara för mig vad som menas med att man är fertil ca 5 dagar innan sin ägglossning?

Jag använder mig av diverse appar för att inte bli gravid men trodde att det helt enkelt var endas ägglossning som man kunde bli gravid -/+ någon dag.

Är detta för att apparna räknar med felmarginal?

Jag ska enligt appen varit fertil mellan 25.e och 29.e. Ägglossning 30.e. Fertil 31.e

En annan dum fråga... bara för att jag är nyfiken... OM man blir gravid, vad händer med resterande ägg som inte är befruktade? 

Ja, jag borde veta detta. 

• Svar på tråden Dum fråga!
  • Rosenblad

Spermierna kan ju leva kvar några dagar så det kan befruktas när ägget lossnar även om man inte hade sex dagen ägglossningen skedde. Och det lossnar ju bara ett ägg, resten är kvar i äggstockarna. Man föds med alla sina ägg och sen lossnar ett varje månad. Hoppas jag har rätt i det jag sa, är inte expert!! Rätta mig om jag fattat något fel.

• Fia 28
    Rosenblad skrev 2016-03-31 01:34:05 följande:

Spermierna kan ju leva kvar några dagar så det kan befruktas när ägget lossnar även om man inte hade sex dagen ägglossningen skedde. Och det lossnar ju bara ett ägg, resten är kvar i äggstockarna. Man föds med alla sina ägg och sen lossnar ett varje månad. Hoppas jag har rätt i det jag sa, är inte expert!! Rätta mig om jag fattat något fel.

Precis, man släpper ett ägg per cykel, ibland två och ibland inget alls. 
  • Lisajulpyntar

Aha. Men Gud.

Man släpper alltså ett ägg per cykel. Min gyn sa till mig när jag var lite yngre att jag hade många fina ägg så det var ett bra tecken för framtiden. Jag i min dumdristighet trodde att det var så varje månad.

Jaja. Tack.

Jo men. Det med spermierna förstår jag... men fertil fem dagar innan ägglossning? Så länge kan de ju inte leva, eller?

Blir man befruktad innan ägglossningen också? Alltså hittar spermier till ägget innan det har "lossnat"?

Tack åter igen.

• Tulpanrosen

Nej, ägget blir befruktat efter att det släppt. Men spermier kan leva ett antal dagar. Om du använder en app för att inte bli gravid, så har den säkert lite säkerhetsmarginal. Men jag har hört om det som blivit gravida efter att enbart haft sex 4-5 dagar före äl.

Svar på tråden Dum fråga!