Sparkcykel, två hjul fram eller bak?
Ska köpa en sparkcykel till min 3,5 åring. Ni som sparkcyklar hemma med tre hjul, vad tror ni är bäst; två hjul fram eller två hjul bak? Av det jag läst så verkar två hjul fram att föredra!?
Ska köpa en sparkcykel till min 3,5 åring. Ni som sparkcyklar hemma med tre hjul, vad tror ni är bäst; två hjul fram eller två hjul bak? Av det jag läst så verkar två hjul fram att föredra!?
Två bak
Min började vid 4 med vanlig sparkcykel/kickbike. Ett hjul fram, ett hjul bak. Samt en liten broms.
Vi har provat både med två hjul bak och två hjul fram. Två hjul bak är lite enklare att sparka med initialt, men bakhjulen är rätt mycket i vägen när de sparkar och det brukar inte finnas broms på dem.
Två hjul fram tar eventuellt lite tid att lära sig styrningen, eftersom man lutar för att svänga istället för att vrida styret. Men när de väl kommer på det är den smidigare att sparka med, de har dessutom samma sorts broms som de med två hjul så där är det en fördel också att de kan lära sig bromsa sparkcykeln på rätt sätt.
Hade jag valt idag hade jag valt två hjul fram.