• Anonym (C)

Diarre i en vecka - ingen hjälp!

Dottern är 2 1/2 år och fick diarre förra torsdagen. Innan den bröt ut var hon förkyld och snorig. Men när diarren kom försvann förkylningen och hon är inte det minsta förkyld längre.

Hon bajsar 5-7 gånger om dagen, och det är allt från grötigt (på morgonen) och sedan blir det lösare och slutligen väldigt slemmigt. Sover hela nätterna 20-07 utan att bajsa. Och sover bra. Otroligt röd och irriterad i rumpan och smörjer hela tiden, luftar och byter blöja snabbt vid kiss/bajs.

Hon ligger kring 37,5-37,7 i temp, normalt ligger hon lägre. Leker men har sämre tålamod, blir sur oftare och oresonlig.

Pratat med BVC och vc, de säger magsjuka och vc vill inte ha in oss på koll pga det. De säger att så länge hon äter och är feberfri finns det inget de kan göra.

Tycker det känns konstigt, om det är magsjuka borde inte vi föräldrar eller de två äldre syskonen (4 år och 6 år) smittats?

• Svar på tråden Diarre i en vecka - ingen hjälp!
  • Carambolan

Småbarn blir lätt magsjuka av bakterier/virus som vi äldre redan har byggt upp resistens mot. Det kan vara därför ingen annan drabbats :)

• Anonym (Rota)

Kan vara tex rotavirus. Ge mat som är snäll mot magen. Krya på dottern.

• Anonym (C)

Finns det något prov vc kan ta för att se om det är magsjuka?

Får ju inte lämna henne på dagis så länge hon har diarre.

• Anonym (Rota)

Om hon har småfeber, är hängig och har diarré ska hon väl inte till förskolan ändå? Finns inte mycket hjälp att få vad än magsjukan beror på, dropp om hon är riktigt medtagen, men så verkar det ju inte. Ni får härda ut.

• Anonym (C)

Nu idag var 4-åringen iväg på toa och var dålig, sedan en vända till men då mer normalt. Sedan efter middagen rejäl diarre.

Han fick blåbärspure till gröten imorse, 2-3 teskedar. Inte kan väl det ge diarre?

• nnnnnnnn

Testa att ge Yosa eller annan mjölkfri "youghurt" med nyttiga bakterier.
    Varför mjölkfri? Jo, många blir känsliga mot mjölk och/eller laktos efter magsjuka.

• Anonym (Rota)

Tror du får inse att ni har magsjuka i huset. Verkar inte så aggressivt, så förhoppningsvis klarar ni andra er.

• Anonym (C)

Ja, magsjuka ärväl mer troligt än att blåbärspure kan ge lös mage.

• mammalovis

Har tösen fått en penicillinkur nyligen? Det kan slå ut magen ordentligt.

Min dotter fick Kåvepenin vid 8 månader i januari det året och var som sämst i juni till augusti. Hon hade då fått problem med clostridium. Sedan har vi kämpat med förstoppningsdiarré, hon är 2,5 år nu och bättre efter regelbunden medicinering, men lång tid hade hon surt luktande bajs och slemmig avföring.

Nu har vi samma dilemma med lilleman. Han bajsar 6-9 blöjor om dagen. Är det inte bättre på måndag får jag ta kontakt med barnmottagningen, då är det 2 veckor sedan han började penicillinkuren. I övrigt är han mestadels pigg, men grinig när han bajsat. Jag hoppas verkligen inte vi ska ha bekymmer med detta i ett halvår, bajset just nu är så frätande. Att ge stoppande kost var tydligen förlegat enligt bvc.

• Anonym (C)

Ingen har ätit antibiotika i huset, så där finns det tyvärr ingen förklaring.

Det gick magsjuka på dagis, tre dagar efter sista förskoledagen fick första barnet diarre. Det är först igår som hon blev bättre i magen. Satt alltså i cirka 7 dagar. Och 7 dagar efter barn etts insjuknande blir barn två dålig.

Ingen feber. Inga kräkningar. Bra aptit. Pigg. Men magont och dålig i magen. Barn ett bajsa löst 5-6 gånger om dagen och sedan 2-3 gånger på slutet, barn två verkar följa mönstret. Inget "ut och in" spring på toa utan utspritt lite då och då under dagen.

Googlat på rotavirus, men hittar inget som svarar på min fråga; kan rota ge BARA diarre? Någon som vet?

Jag är sjukt nervös att insjukna själv, ska nämligen opereras på onsdag och har väntat länge på den operationen. Men jag har bytt blöjor på barn ett under nästan hela hennes sjukdomsperiod, borde jag redan åkt dit?

• Anonym (C)

Ingen som vet om rota kan ge BARA diarre?

• Anonym (C)

Hur stor risk är det att vi vuxna insjuknar? Om vi inte gjort det nu, borde vi vara på den säkra sidan?

• Anonym (m)

Ge kokt kyckling och fisk (utan kryddor), kokt ris, vitt bröd med smör, proviva/vatten. Ingenting som retar magen under ett par dagar. Ibland behöver magen få vila för att återhämta sig och starta om :) då borde det gå över :)

• Anonym (C)

Yngsta dottern (som insjukna först) är återställd och frisk.

4-åringen var på toa inatt två vändor och hittills idag två vändor, väldigt kräsen med maten så vi kör på det han vill äta. Men självklart med vissa restriktioner

Mest nervös att jag ska bli sjuk. Vill verkligen göra operationen på måndag.

Men kan man klara sig undan detta?

Svar på tråden Diarre i en vecka - ingen hjälp!