• Tjohej

Hitta rutiner vid depression/ångest?

Hej alla därute som kanske också har problem med depression och/ eller ångest.

Jag söker efter tips och erfarenheter på hur man kan hitta rutiner i sitt liv för att hantera ångesten, eller iallafall leva ett hyfsat normalt liv trots den. Jag känner ofta av en stark känsla av meningslöshet som gör mig totalt omotiverad att göra vissa saker.

Vardagssysslor och rutiner har länge varit svårt för mig, att ta promenader ger mig ångest, ja...det mesta vanliga...som jag ändå vet att jag behöver göra för att få livet att fungera och så småningom bli bättre igen.

Dessutom är jag arbetslös och tycker det är extremt omotiverande och svårt att söka jobb då jag dessutom är osäker på vad jag vill jobba med efter att ha valt fel yrke (ett yrke som bara gav mig stress och oro..). Men arbetsförmedlingen och a-kassan vakar noga över en, så det känns pressande och som att jag måste söka jobb som jag inte vill ha och som jag vet att jag inte klarar av just nu - istället för att fokusera på de som ändå dyker upp då och då som låter intressanta....

Så varje dag slits jag mellan alla tråkiga och krävande uppgifter, jag somnar för sent på kvällen och dagarna blir en brottningsmatch med alla dessa "måsten". Har ett alldeles för litet socialt nätverk och spenderar mycket tid ensam... De få saker som känns positiva är typ yoga och att vara med mina syskonbarn (men de bor i annan stad)

Hur gör ni för att skapa rutiner och hålla dem? Har det blivit lättare med tiden? Hur utvecklar man nya relationer i vuxen ålder och hittar något meningsfullt att göra?

Alla typer av tips och erfarenheter är välkomna, vill gärna veta hur andra gör och hanterar detta.. 

Kram på er!

Svar på tråden Hitta rutiner vid depression/ångest?