• Anonym (Annicka)

Hur farligt är det egentligen att ha BMI under 18?

Jag väger 49 kg och är 168 cm lång, mitt BMI är alltså 17,4. Jag tycker själv att jag äter bra, jag kommer upp till ca 1800 kcal varje dag och tar dagligen promenader. Tycker det är fruktansvärt tråkigt att träna och har inget intresse av sport (alltså är promenaderna den enda "träning" jag får, har dock funderat på att börja med yoga eller pilates).

Jag trivs bra med hur jag ser ut som det är nu, men på alla sidor om vikt och BMI så verkar det som att jag är i någon typ av farozon, men jag förstår inte hur det skulle kunna vara? Jag äter som sagt bra, vad är det som skulle kunna hända bara för att jag har lågt BMI?

Tack för svar.

• Svar på tråden Hur farligt är det egentligen att ha BMI under 18?
  • Anonym (ojoj)

Det är väldigt farligt, du riskerar faktiskt hjärtstopp.

• Anonym (Annicka)
    Anonym (ojoj) skrev 2016-03-31 20:46:56 följande:
    Varför?
  • Anonym (Inte säkert.)

Inte om man äter bra. BMI kan vara missvisande och en del är naturligt tunna. Sedan är inte 1800 kcal jättemycket, men beroende på vad man äter fullt tillräckligt många ggr.

• Anonym (?)

Va? Jag har under en stor del av mitt liv legat på BMI 17,6. Svag undervikt står det på uträkningen. Knappast överhängande dödligt. Slår jag in dina siffror hamnar du också på svag undervikt med BMI 17,4.

• Anonym (Annicka)
    Anonym (Inte säkert.) skrev 2016-03-31 21:04:33 följande:
    Inte om man äter bra. BMI kan vara missvisande och en del är naturligt tunna. Sedan är inte 1800 kcal jättemycket, men beroende på vad man äter fullt tillräckligt många ggr.
    Jag tänkte att det kanske var så, men man blir ju fundersam när det står "farligt!" överallt. :)

Jag gjorde någon uträkning (för x antal år sedan) som sa att 1800-någonting var vad jag behövde, så jag har väl följt det riktmärket. Jag var rätt dålig på att äta mat i tonåren så numera planerar jag för att garanterat få i mig det jag behöver.
  • Anonym (Annicka)
    Anonym (?) skrev 2016-03-31 21:11:47 följande:
    Va? Jag har under en stor del av mitt liv legat på BMI 17,6. Svag undervikt står det på uträkningen. Knappast överhängande dödligt. Slår jag in dina siffror hamnar du också på svag undervikt med BMI 17,4.
    Ja du, jag vet inte varför det skulle vara farligt om man äter bra osv. Det var därför jag gjorde tråden. Möjligen att majoriteten av sidorna jag har läst på antingen överdriver eller antar att man svälter sig själv (?).
  • Fröken Apelsin
    Anonym (ojoj) skrev 2016-03-31 20:46:56 följande:

Det där är hur överdrivet som helst, ts har ett BMI på 17,4, inte på 14. Det är lätt undervikt, men sålänge man äter bra och inte känner sig matt och trött hela tiden är det lugnt.
  • sagoskog

Ingen fara alls så länge du äter bra och varierat. Jag har haft exakt dina mått i många år (nu är jag dock gravid i mån 4 och gått upp till 53,5 kg). Vissas normalvikt ligger helt enkelt något lägre.

• Anonym (Annicka)

Tack för era svar. Känns skönt att det inte är något jag behöver bry mig om att lyssna på :)

• Anonym (T)

Så länge du äter bra och orkar så är det ingen fara :) får själv dagligen kommentarer om att jag är för smal men jag mår prima!

• Anonym (T)

Min kompis ligger tex några enheter över normalt BMI men hon mår också superbra. Man kan inte följa BMI till punkt och pricka. Vissa av oss mår bra även fast vi ligger lite utanför BMI :)

• Anonym (vet)

Statistiken säger att dödligheten ökar om man har bmi < 18. Men den statistiken är liten skev eftersom den inkluderar sjuka människor (cancer, anorexi etc).

Det är INTE farligt att vara smal. Tvärtom är det hälsosamt så länge man lever hälsosamt. Det enda problemet är att det kan vara svårare att få i sig tillräckligt med essentiella näringsämnen om man lever på en lågkaloridiet. Men om man anstränger sig och ser ser till att få i sig allt vad man behöver är det inte farligt att ha låg bmi

• Anonym (Trio)
    Anonym (vet) skrev 2016-04-01 21:21:06 följande:

Statistiken säger att dödligheten ökar om man har bmi < 18. Men den statistiken är liten skev eftersom den inkluderar sjuka människor (cancer, anorexi etc).

Det är INTE farligt att vara smal. Tvärtom är det hälsosamt så länge man lever hälsosamt. Det enda problemet är att det kan vara svårare att få i sig tillräckligt med essentiella näringsämnen om man lever på en lågkaloridiet. Men om man anstränger sig och ser ser till att få i sig allt vad man behöver är det inte farligt att ha låg bmi

Nej ifall den inkluderar sjuka så är den mycket missvisande eftersom det enligt SCB bara är några få procent som ligger på undervikt enligt BMI. Speciellt efter 25 års ålder. Om dessa fåtal inkluderar sjuka så säger det ju inget alls om de som är friska, vuxna och smala. Jag låg på undervikt tills jag passerade 30. Nu ligger jag precis på nedre gränsen av normalvikt. Har aldrig haft några brister enligt blodprover.
  • Anonym (vet)
    Anonym (Trio) skrev 2016-04-01 21:39:59 följande:

Nej ifall den inkluderar sjuka så är den mycket missvisande eftersom det enligt SCB bara är några få procent som ligger på undervikt enligt BMI. Speciellt efter 25 års ålder. Om dessa fåtal inkluderar sjuka så säger det ju inget alls om de som är friska, vuxna och smala. Jag låg på undervikt tills jag passerade 30. Nu ligger jag precis på nedre gränsen av normalvikt. Har aldrig haft några brister enligt blodprover.

Ja det är så. Statistiken är missvisande. De friska med bmi < 18 har inte alls någon ökad överdödlighet.
Svar på tråden Hur farligt är det egentligen att ha BMI under 18?