Känner någon till mongolmärken, mongolfläckar?
Jag undrar om någon känner till mongolmärken eller mongolfläckar.
Vår dotter hade mörka fläckar nere vid ryggslutet när hon föddes och jag tänkte att hon blivit klämd när hon kom ut.
När vi var på läkarbesök några dagar efter så sa läkaren: Jaha mongolmärken, vart kommer ni ifrån då?
Min mans pappa kommer från Grekland och min pappa kommer också från Grekland och är zigenare.
Något jag hört är att det är vanligt hos bla. zigenare.
Jag hade med såna märken när jag föddes men dom försvann nog rätt tidigt.
Hon hade ett märke på axeln med men när det inte försvann på några veckor så förstod jag ju att det var ett likadant märke.
När hon börjat nytt dagis eller bytt bvc har jag alltid fått berätta så ingen ska tro att det är något annat än detta födelsemärke men ofta så vet inte så mångá något om mongolfläckar.
Aldrig någon som sagt något, märkena ser likadana ut och bleknar ju större hon blir, sen är dom i en och samma färg med.
Nu är vår tös 2,5 och dom har bleknat men jag undrar hur länge hon kommer ha dom där.
Ja i alla fall läste jag lite nu om mongolfläckar och blev ännu mer nyfiken.
Vi kan ju inte vara ensamma att ha ett barn med dessa märken så finns det någon här som vet och när bleknade dom på era barn eller de ni känner?
Så himla spännande om nu vår knoddis i magen med har dessa fläckar och jag undrar mer och mer över min pappa som jag aldrig träffat, vad har man för ursprung egentligen.
En väninna till mig fick läsa om det när hon studerade till barnskötare men dagispersonalen hos oss hade aldrig hört talas om det.
Har ni som är barnskötare osv. kanske med läst om det.
Ja fram med erfarenheter och så, nyfiken på vad ni vet./Monsa v.32