• Monsa

Känner någon till mongolmärken, mongolfläckar?

Jag undrar om någon känner till mongolmärken eller mongolfläckar.
    Vår dotter hade mörka fläckar nere vid ryggslutet när hon föddes och jag tänkte att hon blivit klämd när hon kom ut.
    När vi var på läkarbesök några dagar efter så sa läkaren: Jaha mongolmärken, vart kommer ni ifrån då?
    Min mans pappa kommer från Grekland och min pappa kommer också från Grekland och är zigenare.
    Något jag hört är att det är vanligt hos bla. zigenare.
    Jag hade med såna märken när jag föddes men dom försvann nog rätt tidigt.
    Hon hade ett märke på axeln med men när det inte försvann på några veckor så förstod jag ju att det var ett likadant märke.
    När hon börjat nytt dagis eller bytt bvc har jag alltid fått berätta så ingen ska tro att det är något annat än detta födelsemärke men ofta så vet inte så mångá något om mongolfläckar.
    Aldrig någon som sagt något, märkena ser likadana ut och bleknar ju större hon blir, sen är dom i en och samma färg med.
    Nu är vår tös 2,5 och dom har bleknat men jag undrar hur länge hon kommer ha dom där.

Ja i alla fall läste jag lite nu om mongolfläckar och blev ännu mer nyfiken.
    Vi kan ju inte vara ensamma att ha ett barn med dessa märken så finns det någon här som vet och när bleknade dom på era barn eller de ni känner?
    Så himla spännande om nu vår knoddis i magen med har dessa fläckar och jag undrar mer och mer över min pappa som jag aldrig träffat, vad har man för ursprung egentligen.
    En väninna till mig fick läsa om det när hon studerade till barnskötare men dagispersonalen hos oss hade aldrig hört talas om det.
    Har ni som är barnskötare osv. kanske med läst om det.
    Ja fram med erfarenheter och så, nyfiken på vad ni vet./Monsa v.32

• Svar på tråden Känner någon till mongolmärken, mongolfläckar?
  • FiaLisa75

Jag har en kompis som har barn med en utländsk kille. Deras saon har en mongolfläck i ryggslutet. Det hon fick veta ac personalen på BB var att alla barn som har en utländsk förälder får en sån, och att den aldrig går bort. Den kan blekna, men den försvinner aldrig helt.
    Hoppas du blev lite klokare

• Firren

Jag har läst om det i vanliga böcker om spädbarn. Det är väl ngt som "mörkare" barn kan få. Kommer ej ihåg ngt mer om hur länge de sitter i osv.
    Min äldsta sons pappa är från Costa Rica och då han föddes hade han en ngt mörkare fläck över rumpan. Jag antar att det var en sådan men den var svag så det var inget jag kollade upp. den bleknade bort under det första halvåret tror jag.

Hade inte så mycket att komma med men ändå !

• Vitsippa

Jag tror att det stod något om detta i ett av de senaste numren av Vi föräldrar, men jag kommer inte ihåg vilket.

• Firren

Just det i ryggslutet heter det kanske !

• Monsa

Helt ok svar, bara svara med allt ni kan komma med.
    Vår tjej är rätt mörk i hyn, altså inte jättemörk men ser ut som hon är lite sådär solbrun jämnt.
    Vet att dom brukar försvinna sen, brukar inte tänka så mycket på det men när vi nu ska till et nytt bvc imorrn så ska man ju berätta där, tänkte att dom kanske ska skriva in det i journalen, dagis tycker inte ens dom syns så mycket men sen går man ju inte och glor där jämnt heller, här är en länk om fler vill läsa om det.
    hem.passagen.se/mossagarden.hokaberg/sidor/mongolspots.htm

• lilla e med 3

Min äldsta har ingen fläck men de två yngsta har mongolfläckar som sitter i ryggslutet och en bit över skinkorna. Deras pappa har indianblod (sydamerikan).
    Mellantjejen är 16 mån och fläcken (eller blobban skulle jag hellre kalla den för den är ju inte så liten) är lika tydlig som när hon föddes, så jag undrar verkligen när den går bort. Måste kolla om min sambo har sin kvar

• Starkast

Hej!
    Min sambo är utländsk.
    vår första son har ingen fläck, men det har vår andra.
    Redan på bb sa barnläkaren att den försvinner med tiden. bvc sa likadant.
    det kanske beror på hur tydliga dom är? filips är inte så väldigt tydlig.

• Fyra

Min lille Neo har mongolfläckar nere på ryggslutet. Det försvinner vid 3-5 års ålder och bara barn med mycket pigment får dessa märken. Vi har Valoner i släkten på båda sidorna. Jag är själv det blondaste blonda och har mycket lite piggment, men mannen är mörk och brunögd, precis som min far. Kram

• Kelite

Min äldsta son hade Mongolfläckar när han föddes. Min sambo är "svensk" och jag är född i Korea, alltså jag är koreanska. Fläckarna har börjat att synts lite mindre nu. I början frågade folk om det var blåmärken... Andra sonen har INGA Mongolmärken alls, däremot har han "storkbett" i nacken.

• Monsa

Vad kul med så mycket svar.
    Har ni fått kommentarer om att det skulle va blåmärken?
    Egentligen är det ju inte likt ett blåmärke eftersom färgen är konstant men det är ju tydligen vanligare än vad man tror och då tycker man fler borde veta om det.
    Har ni skrivit in det i journalen som dom råder till i länken ovan?/M

• flowermoon

Min väninna är från Kina och hon berättade nyligen för mig att det är vanligt med mongolmärken på barn därifrån. Hennes dotter saknar (svensk far). Själv har min dotter storkbett - tror att det är mest vanligt här i Sverige. Nordbor har det ofta vad jag kan se - kolla in nacken på era barn får ni se. Både sambon, mina andra barn och jag själv har tydligen det med. Så vi har alla våra egenheter.

• Fyra

Neo's fläckar är så små så det ser inte ut som blåmärken. Båda jag och pappan är svenskar och Valonskt blod, men det är jättelångt tillbaka i tiden. Såg Nordbor får det, ca 5% av oss. Så Neo tillhör väl de 5 procenten. Ja storkbett har ju nästan alla barn här i Norden, det har Neo med. Kram

• atopia

Min svägerska har tre barn som är adopterade från Korea och de har alla mongolfläckar i ryggsluten. Den äldsta är 4½ och hans fläckar är lika tydliga som de alltid har varit...

• Nallemaja

Hej!

Min son (3år) hade en mongulfläck i ryggslutet/mellan skinkorna när han föddes. Läkaren på BB förklarade att barn med mörka föräldrar får sådana (hans pappa är afrikan). Idag har den bleknat (eller så är det för att han själv har blivit mörkare) men den syns fortfarande.

Det har aldrig varit någon som har undrat över den fläcken. I princip syns den bara när vi bytte blöja på honom. Vi har heller aldrig förklarat på dagis vad det är för något.

• Monsa

puffar ifall det finns fler som känner till såna här fläckar

• katta 78

Så här vanligt är det med mongol fläckar.
    Afrikanskt ursprung 90%
    Asiatiskt ursprung 80%
    Latinskt/indianskt 65%
    Kaukasiskt 5%

Min man är från iran, så vår lilla dotter har också fått en i ryggslutet.

• Michanna

Jag har ett sådan märke på ryggslutet.
    Nu vid 27 års ålder har det bleknat så pass mycket att det nästan inte syns..
    Men det syndes lång tid.. Folk trodde oftast att man hade blåmärke.
    Hade inte så kraftig ändrig i färgen utan det var lite mörkare än min vanliga hud. Somrarna syndes det nästan inte alls efter lite solbränna...
    Och jag är rätt så ljus i hyn ändå.. trost jag kommer från chile..

Anna
    Inga av mina barn har fått det...

• lillaliz

jag är adopterad från sri lanka, min man är svensk. våran tjej har oxå dessa märken.

Svar på tråden Känner någon till mongolmärken, mongolfläckar?