• Mellanmjölkens land

Så gräs

Vi tog bort ett gammalt trädäck förra sommaren och tänkte anlägga gräsmatta där istället. Lite googlande har talat om för mig att vi borde sått i höstas men att vänta till i höst är inte ett alternativ om det inte ska bli fullt med ogräs där istället

När är det dags att så? Har sett att det ska vara både 5-8 grader och 10 grader. Om 2-3v?

Hur gör vi bäst? Jag hade tänkt lägga på såjord ovanpå befintlig jord, strö ut frön och sen lägga täckduk över. Vattna en stund på kvällen om det inte regnat. Låter det vettigt?

Det handlar om en kvadrat på kanske 12m2

• Svar på tråden Så gräs
  • StevenDiese

Temp vet jag inte. Men om 2 veckor funkar det nog om du inte bor i norr.

Kratta den befintliga jorden lite så den blir lite lös. Lägg ev ett tunt lager ny jord, sen frön och sen mer jord för att täcka.

Köp inte vilket gräs som helst och absolut inte snabbväxande. Det blir inte bra.

• StevenDiese
    StevenDiese skrev 2016-03-31 22:30:40 följande:

Temp vet jag inte. Men om 2 veckor funkar det nog om du inte bor i norr.

Kratta den befintliga jorden lite så den blir lite lös. Lägg ev ett tunt lager ny jord, sen frön och sen mer jord för att täcka.

Köp inte vilket gräs som helst och absolut inte snabbväxande. Det blir inte bra.

Jag tar tillbaka det där med att täcka fröna. :)
  • Primulina

Det bästa sättet är att jämna till befintlig jord och lägga på lite ny matjord. OBS! Inte jord från påse, den innehåller bara mull och gör gräsmattan svampig.

Trampa sen jorden så den blir packad. Lu kram upp översta lagret. Så sedan fröna ungefär enligt förpackning. Se till så det inte blir för tätt.

Sen är det bästa att köra galleriet över det hela men har ni inte tillgång till en sån får ni så i mindre sektioner och trycka till med en kratta. Inte med taggsidan utan med pinnen rakt upp.

Bra gräsrötterna för de flesta lägen är Weibulls villa classic etablerar sig snabbt men skapar ändå en hållbar gräsmatta. För skugga använd blandningen skugga.

Om du vill ha snabb etablering kan du vattna men inget som behövs. Duk gör också att det gror fortare men ta bort den vid Vattning. Gräset kan dock bli känsligare för köldknäppar om man har duk.

Lycka till

• Mellanmjölkens land

Om vi sår i slutet på april, hur mycket vattning pratar vi då om i juli? Vi kommer ev vara bortresta under en period då. Ta in posten gör grannarna säkert gärna men tror inte de är sugna på att vattna varje kväll... 

• Primulina

Det bästa är att aldrig vattna. Då börjar gräset växa när det finns vatten och sen söker rötterna snabbt sig neråt för att hitta mer vatten.

Men annars skulle jag vattna tills gräset kommit upp. Börja klippa vid ca 7 cm första gången försiktigt med handtagen gräsklippare. Efter klippning skulle jag dra ner på vattnet. I den takten borde gräset klara sig utan vatten i juli. Blir det torka kanske lite dör så ni får stödså men borde klara sig som annat gräs.

• Mellanmjölkens land

Blir det riktigt torrt och varmt behöver hela gräsmattan lite vatten men det borde handla om nån gång i veckan och det kan vi nog få hjälp med

Svar på tråden Så gräs