• Frost

Gravid igen efter sent missfall

Hej!

Jag var i december med om ett sent missfall i vecka 20+0. Är nu gravid igen i v.8+3 om uträkningen stämmer! Vi blev alltså gravida väldigt fort efter missfallet. MEN oron för att få missfall igen är så stor. Förstår inte hur jag nånsin ska kunna glädjas åt den här graviditeten.. I min förra graviditet såg allt jättefint ut, inga komplikationer och bebis växte som hon skulle. Var på RUL en vecka innan missfallet och hade väl just ställt in mig på att jag faktiskt skulle bli mamma. Oron är helt galen, vet att jag ska slappna av och inte tänka på det eftersom att inget går att påverka ändå men ändå finns alla tankar där.

Någon som är i liknande sits och vill följas åt och dela lite oro eller någon som bara vill skriva av sig om missfall/oro eller liknande?

Jag vet att ni tyvärr är många där ute som varit med med om samma sak, styrka till er alla!

• Svar på tråden Gravid igen efter sent missfall
  • Y o L o

Usch beklagar verkligen det ni varit med om. Måste vara helt fruktansvärt. Själv fick jag reda på MA när jag skulle göra kub i v 12. Hade "som tur var" fått en blödning 2 dagar innan kub så mentalt var jag inställd på det värsta. Ändå var det så jobbigt att få det bekräftat.

Tänker mycket på det, om man vågar försöka igen. Vet inte om jag orkar en liknande grej igen. Mitt hände vid jul. Längtan är dock stor nu efter att försöka igen, men kommer jag bli glad vid ett ev plus eller kommer jag bara oroa mig? Det måste vara jättejobbigt att inte kunna glädjas åt graviditeten. Vet ni varför ni fick missfall så sent?

• IdaJ

Beklagar verkligen vad du behövt gå igenom! Men stort grattis till den nya graviditeten.
    Jag fick avsluta min graviditet i v20 i oktober efter att dom hittade svåra missbildningar på dottern i magen vid RUL. Är nu gravid i v14. I början vågade jag inte alla glädjas över graviditeten, men nu kommer glädjen lite mer och mer för varje vecka som går. Vi får väldigt mycket hjälp av Spec.mvc och har redan varit på 3 ultraljud och har 2 bokade nu om några veckor. Det har hjälpt väldigt mycket, även om ett ultraljud inte kan förhindra vad som kan hända, så är det skönt att se att allt är bra med pyret i magen.

Har ni fått reda på orsaken till det sena missfallet? Jag hoppas att ni får bra hjälp och stöttning av personal på mvc!

Jag tror inte vi kan ha sådan otur att det skulle hända oss igen, det är så jag försöker tänka nu iaf :)

• Frost

YoLo- beklagar det som hände er. Ja den där oron är ju helt vansinnig..väldigt svår att komma över. Vet precis hur du tänker!

IdaJ- Måste vara jättehemskt att få det beskedet och vara tvungen att gå igenom allt vad det innebär att avbryta en graviditet i vecka 20. Beklagar verkligen! Grattis till ert nya pyre! Måste vara jätteskönt att ha fått se lilla skrutten flera gånger, som du säger - det lugnar ju trots allt lite :) Nja alltså vi har varit på inskrivning och har en tid för UL i v.12 och en läkartid i v.14 då de ska känna på livmodertappen och ta prover som jag förstått det. Om allt går som det ska så ska jag även börja ta antibiotika i förebyggande syfte från v.18. Är dock svårt att bli lugnad när barnmorskan bara säger "ja du kommer vara orolig, värst kommer det nog vara kring v.20" Det kan jag ju lista ut själv att det kommer vara så..

Nej vi har inte fått några svar. De tog prover på mig, moderkakan, bebisen, ja allt men de hittade inget. Dock så tror de att det var en infektion hos mig som de hann utplåna med antibiotika innan de tog proverna. Låg inlagd med intravenös antibiotika ett dygn innan hon kom ut. Tydligen så pekade sättet som det gick till på på att det skulle vara så.

Svar på tråden Gravid igen efter sent missfall