• isabellabella

När ska vi släppa ut vår utekatt?

Hejsan på er! 

Jo det är såhär nu att jag och min sambo har adopterat en katt som heter Jenna! Hon är 3 år, steriliserad och jättesöt verkligen - hur kelig som helst. Redan efter första dagen så låg hon på rygg och purrade och visade magen till oss och ville bli gosad med och klappad hela tiden. Nu har vi haft henne i en vecka!

Förra ägaren sa att hon är en utekatt! Nu till min fråga

När ska vi börja släppa ut henne? Vi bor i ett lugnt husområde med fin trädgård, en bra kattmiljö helt enkelt. Ägaren tyckte vi skulle ha henne inomhus 2 veckor och sedan släppa ut henne. Vi har dock aldrig haft en katt innan och jag är orolig över hur jag ska göra första gången som jag släpper ut henne. Jag är så orolig att hon sticker iväg och kanske inte hittar hem igen. Hur länge ska hon vara ute och hur ska vi göra för att hon ska vilja komma in till oss igen? Är det bara att öppna balkongdörren eller ska vi bära ut henne?

Tacksam för svar, undrar en förvirrad gravid kvinna 

• Svar på tråden När ska vi släppa ut vår utekatt?
  • isabellabella

Hon sitter vid fönstren och tittar ut ibland. Även när jag och sambo går ut så sitter hon inne och tittar på oss, verkar nyfiken. 

• Anonym (:))

Tycker två veckor inne är lagom.

Öppna dörren bara, hon kommer först stryka längs med huset, sen successivt ta sig längre och längre bort, detta gör att hon inte kommer tappa bort sig. Så känner hon igen sin doft också. Ha gärna dörren öppen så hon lätt kan smita in om hon vill det.

Ett annat alternativ är att ha koppel i början, så hon bara rör sig längst med huset, då får ni in henne smidigt också :)

• flygrl

Va söt hon e eran kisse!!!
    Farorna för en liten kisse är stora därute och därför har jag innekatt. Trafiken e farlig men allra mest skulle jag oroa mig över elaka människor som kan tänkas skada eller döda den.

Nej, min älskade Saba e inne och jag tar mig mycket tid med henne och ibland går vi ut och då e hon kopplad. Det slutar alltid med hon drar som fan för komma hem. Alltid.

Var rädd om Jenna! :)

• Dexter dot com

Om hon inte verkar må dåligt över att vara inne så låt henne vara inne och gå ut med henne i sele och koppel. Skulle hon må dåligt över innekattslivet framöver så har hon ju varit ute i koppel och känner igen sig i närområdet så då skulle jag helt enkelt låta altandörren stå öppen och låta henne gå ut under översikt. Tänk på att ha halsband som släpper i knäppningen om hon fastnar i någonting och prata med grannarna så dom har koll innan dom stänger förråd/garage så hon inte blir instängd.

• Guldbarb

Är hon en utekatt sedan tidigare men inte visar något intresse av att gå ut hade jag hållit henne inne (vilket jag hade ändå i och försig då jag har innekatter...) men främst för att en katt som tidigare har varit utekatt har ett revir på en annan plats. Det är inte ovanligt att utekatter som flyttat försöker söka sig till sitt gamla hem, för det är deras revir. Har ni tur håller hon sig nära och skapar ett nytt revir men är hon redan en van utekatt så kan hon vara rätt tuff ute och det finns inget som säger att hon håller sig nära. Mins jag inte fel har jag hört rekomendationer på minst 1 månad, gärna 3 innan man börjar ta ut katten i sele för att vänja den vid det nya området och sedan får man hoppas att den håller sig kvar.
    Hur ställer du själv dig till inne/utekatter? Att hon sitter i fönstret och tittar behöver inte betyda att ni måste släppa ut henne, det stora problemet folk brukar ha när de har utekatter inne är att de skriker vid dörren och mår allmänt dåligt.

• Jasmin Karlsson

Vänta 2-4 veckor så hon hinner känna att hennes hem är hos er nu. I början kan ni ta ut henne korta stunder i sele, sen släppa ut henne själv genom att låta henne gå ut och in själv, medan du håller uppsikt i närheten så ser du hur hon beter sig och rör sig omkring. Se till att hon är chipmärkt innan ni släpper ut henne (om hon inte redan är det, och kom ihåg att ändra ägaruppgifter om hon står kvar på gamla ägaren).
    En del nämner faror för utekatter, och visst finns det risk för bit/rivsår från andra katter, parasiter, trafikolyckor mm men de har ju också stor fördel av att kunna gå ut genom den mentala stimulans som de får.

• jaksu

Kan rekommendera att ta ut henne i trädgården med sele och koppel först i kanske 1 vecka varje dag så hon får vänja sig vid den nya miljön. Så gjorde vi med vår kisse, sen var vi ute i trädgården när han skulle för första gången gå fri. Gick hur bra som helst! Stort lycka till och vilken otroligt söt kisse, fint av er att adoptera en kisse som behöver nytt hem!

• Anonym (katt matte)

Minst 3 veckor bör ni ha henne inne. Det rådet har jag fått ifrån flera katthem bland annat. Om man släpper ut dom för tidigt kan de sticka iväg. Bättre ta det säkra före det osäkra :) Sen kan ni ju vara lite ute med henne första gångerna. 

Svar på tråden När ska vi släppa ut vår utekatt?