• lollip0p

    Barnet är här men barnlängtan finns kvar

    Jag och min man fick för tre veckor sedan vårt första barn, en son som är det mest underbara barn jag träffat. Känner mig verkligen så lyckligt lottad.

    Jag hade längtat efter barn i över fem års tid innan min man kände sig redo men fr.o.m mitten av graviditeten försvann min barnlängtan nästan helt och hållet. Jag tänkte inte mer på det men bara några få dagar efter förlossningen kom den tillbaka med full kraft.

    Jag skulle helst av allt vilja bli gravid igen redan idag om det gick men min man vill helst bara ha ett barn och om vi ändå skaffar fler vill han ha minst 3-7 år mellan syskonen. Jag gjorde dessutom kejsarsnitt och då bör man ju helst vänta minst ett år innan man blir gravid igen, plus att jag nu direkt efter min föräldraledighet äntligen ska påbörja min drömutbildning (vilket kommer att ta 6 år).

    Så nej, det är verkligen inte läge för fler barn just nu och det kommer ju inte bli några på flera år. Men ändå finns den starka längtan efter fler barn kvar.

    Min fråga är om det är det någon annan som känt samma sak direkt efter förlossningen? Jag tycker främst att man hör folk säga motsatsen men kan det vara någon hormonell grej?

  • Svar på tråden Barnet är här men barnlängtan finns kvar
  • Fjällsippa

    Japp, kände precis som du redan på BB. Det har lagt sig lite nu men då var både kärleken till vårt nyfödda barn och längtan efter en till stor.

  • Lisasmor

    Mitt andra barn är 2 månader och jag är redan sugen på en 3:a! Kände likadant efter första barnet men tänkte att det var bättre att vänta lite, blev gravid efter 18 månader. Fick just reda på en kompis är gravid med en flicka och blev lite avis, trots att jag både har en dotter och en nyfödd bebis. Galet!

  • Tyret1501

    Jag hade ingen större barnlängtan för ens efter förlossningen då jag inte kunde tänka på något annat än att vara gravid och ha ett till barn! trotts att jag igentligen mått rätt dåligt under graviditeten! Superkonstigt! Men det har kommit och gått under perioder. Under jobbiga faser med barn har det försvunnit delivs men sedankommit tillbaka så fort det lättat lite. Är nu gravid igen och det blir 22 månader mellan barnen. Känns som att jag verkligen försökte vänta ut mitt "hormonella barnbegär" så gått jag kunde! Man får väll sätta i spiral eller stav så det blir "krångligt" att få fler barn eller något! Eller bara skaffa fler! Detta gav väll ingen bra lösning eller så till ditt 'problem' men du är iallafall inte ensam! :)

  • hallonhopp

    Jag hade tvärtom, jag ville ha fler barn innan jag fick mitt barn men när hon kom kändes hon som helt tillräcklig och så kändes det i över 2 år sedan började längtan så sakta. Jag är gravid nu och det kommer om allt blir som det ska innebära 4 år mellan barnen. Känns väldigt lagom. 

  • Vanja

    Kommer dock ihåg att jag samtidigt var väldigt ledsen. Nu var det gjort lixom, jag hade äntligen fått mitt första barn. Det var den underbaraste känslan någonsin och jag skulle aldrig få uppleva den igen. Min mamma försäkrade mig om att man blir lika glad när nästa kommer och det är precis lika underbart (om inte bättre) även om det inte kommer vara riktigt samma sak. Tog ett tag innan jag tog det till mig. :) lika så fick jag lite panik övet att han snart skulle bli stor! :) han var ju så liten och perfekt.. <3 även där fick min fina mor lugna mig med att alla åldrar har sin charm, det förblir lika fantastiskt men på ett annat vis... Många känslor som kom över en på en gång. Inte konstigt att man lätt blir lite "knäpp" :)

  • lillefröe

    kände likadant dagen efter förlossning. Jag började genast prata om syskon och den känslan hängde kvar ganska länge.

Svar på tråden Barnet är här men barnlängtan finns kvar