• Ojojoj

Fler bebisar som har jobbigt att bajsa?

Några tips vad man ska göra när bebisen har jättesvårt att bajsa... Han trycker och trycker hur länge som helst innan det kommer lite. Ger Minifom och har slutat med mjölkprodukter.Vad ska jag göra för att hjälpa honom?

• Svar på tråden Fler bebisar som har jobbigt att bajsa?
  • Anne81

Här har jag en liten som har mycket gaser i magen och jag tror att det gör riktigt ont, jag har ingen aning om vad jag ska göra men nu har jag börjat skriva upp allt jag äter och får väl ta med listan till bvc

• 99och06

japp. Ger också minifom, men det är som att ibland händer något som gör att det inte alls hjälper. Kan det vara apelsiner han inte tål? Jag har funderat på det. Men du kanske inte äter det.

• twentyone

Hejsan!
    Har du prövat att ge honom lite lactulos? vi fick tipset att ge det till vår dotter när hon har svårt att bajsa, vilket är ganska ofta.
    Man kan ge 1ml om dagen bara för att underhålla magen, det funkar jättebra. Finns att köpa på apoteket.

Annars kan det hjälpa att cykla med benen så magen kommer igång, och massera medsols.

• Tonx

Mitt tips är att hålla honon över toaletten eller en potta, då hamnar man i ett naturligare läge och det är lättare att få ut bajset.
    Ett annat tips är att bada varmbad, det kan hjälpa för bebisar när magen är lite trög.

• Svartfot

Katrinplommon är det enda som har hjälpt för oss!

• Hexx

Hur gamla är era bebbar då? Min är 6 veckor, jag har oxå slutat med mjölk och använder minifom. Ändå ligger han och stånkar och knölar hela nätterna. Det hjälper inte med massage, greja med hans ben, eller något.... När kan man börja ge laktulos ch sånt? Känns lite tidigt... eller?

• maneten

Jag tror vår Filip också har en del problem med att bajsa, han stånkar också och har ofta ont i magen den dagen han ska bajsa (han bajsar ca varannan dag). Jag provade häromdagen för första gången att "hjälpa" honom genom att trycka upp knäna mot magen på honom (de ska hållas ganska nära varann när amn gör det) och då kom pruttarna ut lättare kändes det som. Kanske är något du kan prova? Vi har också kört miniform men ajg är tveksam hur det hjälper honom, han har ju fortfarande problem iaf trots att han äter det. Funderar på att sluta ett tag och se om det blir nån skillnad, annars är det ju onödigt att böka med det om det inte ger någon effekt.

• maneten

PS. Min BVC säger att det brukar vara krångel med tarmarna ungefär fram till 3 månaders ålder, sen brukar det vända när tarmarna mognat lite så det kanske är så ibland att man bara kan stå ut och inte göra så mkt. Jag har också gått på helt mjölkfri kost i några veckor men det gav ingen större skillnad så jag började införa mjölk igen i kosten och han är precis som han varit hela tiden. Men man vill ju iaf prova göra det man kan för att hjälpa deras magar, jag äter ju ingen lök, bönor, choklad, kaffe osv för att skona honom. DS

Svar på tråden Fler bebisar som har jobbigt att bajsa?