Anonym (Sepia) skrev 2016-04-02 18:59:24 följande:
Nej, det stämmer inte med timmarna. Det beror helt på vad som står i läkarintyget.
Vad gäller att berätta vad man är för sjuk, så är inte det"en regel som arbetsplatsen kan förhandla bort", utan det handlar om att arbetsgivaren har ett ansvar för rehabilitering. Det är svårt att rehabilitera någon utan att veta sjukskrivningsorsak.
Jag har varit med om det här problemet själv så jag vet att det är så. Det slutade med att jag fick säga upp mig så jag är helt säker på det här.
Vad gäller rehabiliteringsansvar gäller det i princip bara vid fasta anställningar som de gäller. TS blir inringd vid behov, kan hon inte tar de bara någon annan. Arbetsgivaren är inte skyldig till något alls i det läget.
Anonym (JH) skrev 2016-04-02 18:51:19 följande:
Tack! Vad snällt att svara så mycket. Då är det kört eftersom min arbetsgivare tilldelar mig pass som är allt från 1 till 8 timmar.....antar att jag inte får tacka nej till 8-timmarspassen.
För min del är det totala antalet timmar som ställer till det på en vecka, jag klarar altså att jobba 8 timmar om jag kan vara ledig desto fler timmar direkt efter.
Hur man än gör....
Du får tacka nej hur mycket du vill, allt som händer är att du inte får några pengar och troligtvis att de slutar ringa dig. Det ör ett jätteproblem att vara sjukskriven om man inte är fast anställd.