• amiCA89

Kan jag tänkas vara gravid?

Är lite orolig här, grejen är den att jag funderar på om jag kan tänkas vara gravid. Hela natten vaknade jag av och till och var hur snurrig som helst, jag har alltid haft problem med yrsel men den här typen är helt ny för mig. Hela rummet snurrar/gungar när jag ligger ner, och det har aldrig hänt förut. Sedan fick jag en mindre brunaktig blödning igår, gråter inte ofta men igår var jag otroligt känslig och grina som en barnunge. Yrseln vill verkligen inte försvinna och jag har typ mensvärk. Har legat på soffan hela dagen då jag verkligen inte orkar göra någonting, t.o.m när jag skriver det här så skakar händerna. Grejen är den att jag tar egentligen Cerazette men eftersom jag och pojkvännen inte hade sex på typ en vecka så blev det si och så med tidpunkten för när jag tog tabletten, det kan ha överskridit 36timmar. I alla fall så hade vi sex igen för typ 5 dagar sen och nu mår jag såhär, dessutom drömde jag hela natten att jag och min pojkvän hade barn. Är orolig och vet inte om jag ska vänta och se hur jag mår om några dagar, frågan är då ska jag sluta ta mina piller, eller ska jag prata med honom om det på en gång?

• Svar på tråden Kan jag tänkas vara gravid?
  • Anonym (T)
    amiCA89 skrev 2016-04-02 18:01:50 följande:

Är lite orolig här, grejen är den att jag funderar på om jag kan tänkas vara gravid. Hela natten vaknade jag av och till och var hur snurrig som helst, jag har alltid haft problem med yrsel men den här typen är helt ny för mig. Hela rummet snurrar/gungar när jag ligger ner, och det har aldrig hänt förut. Sedan fick jag en mindre brunaktig blödning igår, gråter inte ofta men igår var jag otroligt känslig och grina som en barnunge. Yrseln vill verkligen inte försvinna och jag har typ mensvärk. Har legat på soffan hela dagen då jag verkligen inte orkar göra någonting, t.o.m när jag skriver det här så skakar händerna. Grejen är den att jag tar egentligen Cerazette men eftersom jag och pojkvännen inte hade sex på typ en vecka så blev det si och så med tidpunkten för när jag tog tabletten, det kan ha överskridit 36timmar. I alla fall så hade vi sex igen för typ 5 dagar sen och nu mår jag såhär, dessutom drömde jag hela natten att jag och min pojkvän hade barn. Är orolig och vet inte om jag ska vänta och se hur jag mår om några dagar, frågan är då ska jag sluta ta mina piller, eller ska jag prata med honom om det på en gång?

Om du är gravid så blev du det för mer än 5 dagar sen

Man får inte såna symptom 5 dagar efter sex då först ska du ha ägglossning, spermie och ägg mötas och sen ska det befruktade ägget vandra ner och inplantera sig i livmodern, vilket kan ta 3-10 dagar

Din kropp kan omöjligt börjat tillverka så mycket hormoner så att du blir påverkad så

Men visst kan du ha blivit gravid tidigare

Jag skulle dock inte sluta med pillrena innan du kollat upp det, det gör inget om du tar dom i vörjan om du är det men om du slutar så kan du bli gravid om du inte är det
  • amiCA89
    Anonym (T) skrev 2016-04-02 19:05:46 följande:

Om du är gravid så blev du det för mer än 5 dagar sen

Man får inte såna symptom 5 dagar efter sex då först ska du ha ägglossning, spermie och ägg mötas och sen ska det befruktade ägget vandra ner och inplantera sig i livmodern, vilket kan ta 3-10 dagar

Din kropp kan omöjligt börjat tillverka så mycket hormoner så att du blir påverkad så

Men visst kan du ha blivit gravid tidigare

Jag skulle dock inte sluta med pillrena innan du kollat upp det, det gör inget om du tar dom i vörjan om du är det men om du slutar så kan du bli gravid om du inte är det

Klart jag kan ha fel om datumet, bor trots allt med honom. Är inte så bra på att ta pillret vid samma tidpunkt egentligen men har aldrig trott att det skulle va någon fara tills jag läste att man är oskyddad om man väntar mer än 36timmar. Den här "blödningen" är trots allt inte normal, hade min mens för typ 2veckor sedan.
  • Anonym (T)
    amiCA89 skrev 2016-04-02 19:18:41 följande:

Klart jag kan ha fel om datumet, bor trots allt med honom. Är inte så bra på att ta pillret vid samma tidpunkt egentligen men har aldrig trott att det skulle va någon fara tills jag läste att man är oskyddad om man väntar mer än 36timmar. Den här "blödningen" är trots allt inte normal, hade min mens för typ 2veckor sedan.

Det kan vara en nidblödning, dvs. Att ägget fäste sig precis då

Men det förklarar inte det andra

Ta graviditetstest om 2 veckor
  • amiCA89

Om möjligheten finns att jag är gravid och det skedde för mer än en vecka sen så kan det också förklara bröstsmärtorna jag har haft några ggr de senaste två veckorna. Vid sidan av brösten, ena gången i höger bröst och andra gången i vänster. Skrämde mig då det gjorde ganska ordentligt ont under en längre stund. 

• Anonym (nej)

Symtomen du har nu beror INTE på att du blev gravid för 5 dagar iallfall. Den saken är säker.

För det första, första dagen av din senaste mens och din ägglossning. Och när väntar du din nästa mens är något du bör ha svar på först.

Så säg att du väntar din mens din mens 6 april ja då tar du ett test tidigast då. Alla symptom kan bero på massor olika saker.

• amiCA89

Det där med datum för ägglossning och sånt är kanske lite svårt med tanke på att jag har tagit i flera år cerazette. Tog visserligen ett uppehåll på någon månad och hade min mens rätt regelbundet de senaste månaderna innan jag började ta tabletterna igen senast kom den ändå runt den 18e Mars. Som jag skrev i förra inlägget så kan mina uppskattningar om datum vara felaktiga. Eftersom jag tar Cerazette så har jag inte haft koll på min cykel på många år.

• Anonym (nej)

Okej men har du tagit ett gravtest?

• amiCA89

Nej jag har inte ens sagt till min pojkvän vad jag går och tänker på. Samtidigt som jag vill ha barn, någon dag inom några år, så vill jag inte vara gravid nu. Men jag tror att det kan va möjligt, speciellt med tanke på hur mycket jag slarvar med tidpunkten för tabletterna. Händer relativt ofta att jag en dag kan ta tabletten på morgonen och sen dagen efter ta tabletten sent på kvällen. Jag genomförde också en lång flygresa för precis under 3 veckor sedan och kan ha missat tiden med ganska mycket under dom 48timmarna. Har som sagt symtom som jag inte har någon tydligt förklaring till, även om det kan bero på allt mellan himmel och jord. Men det som fick mig att reagera är hur konstigt yr jag är när jag ligger ner/sitter ner. Jag har haft problem med att vara yr hela mitt liv men aldrig mått såhär. Är det så att man ska va noggrann med tidpunkten för tabletterna så betyder det iaf att jag nog har haft oskyddat sex med min pojkvän utan att inse det.
    Kanske jag ska vänta och se om jag får någon mens när jag borde ha fått den om den var regelbunden, är .  

• Anonym (nej)

Jag förstår att du har panik men samtidigt har du slarvat så nu får du ta ditt ansvar. Det är inte bra att du går runt och väntar. För vill du göra en abort så är det enklast att göra det så tidigt som möjligt. Och du ska förstås undvika alkohol, rökning och en del andra saker om du är gravid. Speciellt dina p-piller.

Så ta ett test. Är det negativt vänta och ta ett igen om du ej fått mens.

• amiCA89

Det var inte så jag menade :) Om det visar sig att jag är gravid så kommer vi behålla det men det är inte så att vi försöker bli gravida just nu. Vi har båda mkt som pågår i våra liv och faktumet att jag befinner mig i Brasilien just nu gör att en graviditet inte vore det bästa (zika-viruset är rätt läskigt).

Jag kommer nog vänta någon dag i alla fall och se hur jag mår. Är jag fortfarande jättetrött och yr så får jag prata med min pojkvän om det.

• Iowhannah

Kanske lite OT men ska inte p-piller skydda mer än vad som framgår på förpackningen? Jag åt p-piller i 10-12 år, slarvade en hel del, hade sex under sockerpillerveckan och blev aldrig gravid. Man har ju ändå en vecka utan hormoner (spckerpillerna), skulle man isf vara helt oskyddad då?

Ska kanske tillägga att jag blev gravid på första försöket när det väl gällde sen.

TS - mellanblödningar är jättevanligt när man slarvar med pillerna och alla andra symptom kan lika gärna bero på nåt virus.

• frestelsen
    Iowhannah skrev 2016-04-03 10:37:05 följande:

Kanske lite OT men ska inte p-piller skydda mer än vad som framgår på förpackningen? Jag åt p-piller i 10-12 år, slarvade en hel del, hade sex under sockerpillerveckan och blev aldrig gravid. Man har ju ändå en vecka utan hormoner (spckerpillerna), skulle man isf vara helt oskyddad då?

Ska kanske tillägga att jag blev gravid på första försöket när det väl gällde sen.

TS - mellanblödningar är jättevanligt när man slarvar med pillerna och alla andra symptom kan lika gärna bero på nåt virus.

Nja, jag slarva och fick en dotter;)
  • Anonym (T)
    Iowhannah skrev 2016-04-03 10:37:05 följande:

Sockerpiller veckan är då man ska få mens/blödning, resten av månaden hindrar pillrena ägglossningen, egentligen så är det inte så illa att missa ett sockerpiller, risken ligger i att missa ett hormonpiller, det kan sätta igång ägglossningen som då kommer igång några dagar efter det missade pillret, därför man ska använda kondom 1-2 veckor efter

Cerazette är dessutom ett minipiller/en hormonpiller så det är viktigare att man håller tiderna än med p.piller/kombinationspiller

Och sen så är det ju ren slump, vissa blir gravida till och med när dom tar pillrena perfekt för att hormonerna inte funkar och andra blir gravida 2år efter p.piller stopp för att hormonerna stoppat upp kroppen så mycket och den är i obalans efter
  • Iowhannah
    Anonym (T) skrev 2016-04-03 11:09:21 följande:

Sockerpiller veckan är då man ska få mens/blödning, resten av månaden hindrar pillrena ägglossningen, egentligen så är det inte så illa att missa ett sockerpiller, risken ligger i att missa ett hormonpiller, det kan sätta igång ägglossningen som då kommer igång några dagar efter det missade pillret, därför man ska använda kondom 1-2 veckor efter

Cerazette är dessutom ett minipiller/en hormonpiller så det är viktigare att man håller tiderna än med p.piller/kombinationspiller

Och sen så är det ju ren slump, vissa blir gravida till och med när dom tar pillrena perfekt för att hormonerna inte funkar och andra blir gravida 2år efter p.piller stopp för att hormonerna stoppat upp kroppen så mycket och den är i obalans efter

Jo, jag vet att man får sin blödning under sockerpillerveckan. Jag fick alltid min på dag 4 med sockerpiller, därav frågan.

Antar att jag inte var så kompatibel med exet då :P
Svar på tråden Kan jag tänkas vara gravid?