Diflucan är en engångsdos som slår ner all aktiv svamp på en gång, så man ska absolut inte kombinera med andra antisvampmedel då utan att tala med läkare.
Dessa läkemedel är inte alls nyttiga för din kropp, de är bara bättre på att döda svampen än att skada dig. Om inte engångskapseln med Diflucan hjälper bör du gå till gyn istället för att leka runt med en massa tramsbehandlingar.
Själv fick jag närapå kroniska slemhinneproblem efter svamp plus läkemedel, för jag har blivit överkänslig mot antisvampkrämer som Pevaryl och Canesten.
Det som hjälpte mig var receptfria antihistamintabletter som dämpar kroppens inflammationsreaktioner/allergiska reaktioner. All svampen var död redan men jag blev ändå inte bra och det var det dummaste jag kunde göra att i det läget fortsätta behandla mot svamp. Det var bara gynläkare nummer fem i ordningen som visste att en del behöver antihistaminer för att tvinga kroppen att gå ur "allt-ska-klia-läge".
Att testa antihistaminer under 3-4 dagar kan vara värt att prova.
Men är du inte bättre på tisdag så gå till gyn så kan de ta ett prov och kolla i mikroskop om du har någon levande svamp kvar. Om du inte har det så är det som du förstår helt meningslöst att fortsätta behandla dig med de starka ämnen som finns i antisvampläkemedlen, då behöver du annan behandling. Man får ofta klådstillande krämer som Daktacort och de hjälper en del, men jag själv kan inte bli bra om jag inte dämpar ner kroppen med antihistaminer några veckor.
Det som kan minska svampinfektioner rent allmänt att ha bomullstrosor, ha helst kjol eller löst sittande byxor, aldrig tajt och syntet så länge du känner minsta lilla klåda. Gå gärna med bar underkropp hemma och lufta alltid underlivet när du sover. Sluta raka i alla fall runt slidan om du gör det, rakning ger mikroskador som släpper in svampen och förvärrar reaktionen. Tvätta underkläder i 60 grader, för 40 grader dödar inte svamp.
MEN det är också viktigt att förstå att alla kvinnor har svamp i slidan, vi har alla svamp i tarmen och återsmittar förr eller senare oss själva. Det läkemedlen gör är att slå ut svampen tillfälligt, så att floran av mjölksyrabakterier (som ska dominera ett friskt underliv) får växa till sig lite och kan stå emot.
Värme är dåligt för överkänslighetsreaktioner, kyla lindrar. Du kan ta en påse is från frysen och lägga om en handduk, och kyla dig med. När jag hade det som värst gick jag naken under en långkjol i tjugo minusgrader och den vägen till och från jobbet var enda gången på dan som det kändes okej att leva...
Undvik också socker i den mån du kan, för det verkar (fast det låter otroligt) gå ut i slemhinnorna och bli mat åt svampen. När jag var som mest nere i träsket kunde jag känna direkt hur klådan ökade några timmar efter att jag åt ca ett hekto sockergodis, helt sjukt!! Har också av en läkare blivit varnad för bananer faktiskt, fast han var noga med att poängtera att det inte var vetenskapligt belagt.