• Melindan

Hormonfria preventivmedel?

Hej!

Jag undrar lite över hur ni upplever era hormonfria preventivmedel.

Vad använder ni?

Litar ni till 100% på den metod ni använder er av?

Jag var nyss hos bm och diskutera just preventivmedel och nämnde p-dator eftersom jag blir riktigt dåligt psykiskt av hormoner + att i och med att jag äter lamotrigin så rekommenderar inte mina läkare att jag ska tillföra hormoner heller. Men hon blev halv grinig och sa att hon Inte rekommenderar något hormonfritt (förutom kondom och kopparspiral) ,och att om jag väljer något sånt är de på egen risk eftersom att de inte finns tillräckligt med studier på att p-dator, pessar(femcap) etc verkligen fungerar. Och insistera stenhårt på p-piller,p-spruta eller p-ring och va inte ens intresserad av att lyssna på mig utan vände sig mer mot min karl och diskutera istället...Så min kille blev nojjig och vill antingen leva med kondom bara eller att vi ändå ska välja något med hormoner eftersom han litar blint på vad bm säger och tycker att allt som står på nätet inte väger upp hennes ord.

Så jag vill verkligen veta era erfarenheter och hur de funkar, för kondom är jätte bra men så opraktiskt och trist då min killes grej tvär dör . Och jag är anti kopparspiral eftersom jag är rädd att de ska rubba min mens, blöder knappt något och ingen mensvärk och de är jag så jäkla lycklig över så de går inte att beskriva! Så de lutar just åt p-dator eller femcap. Men frågan är ju hur säkert de verkligen är?

• Svar på tråden Hormonfria preventivmedel?
  • Anonym (Erfarenhet)

Jag har använt slidpessar Milex och Caya och cervixpessar Femcap och vet att studier visar att Milex (eller Caya) är säkrare än femcap. Min erfarenhet är dessutom att det är lättare att använda de förstnämnda (sätta in på rätt plats och att ta ut.) Man ska alltid använda pessargel till, Contragel eller Cayas gel.

Det största problemet med pessar är att man så lätt "glömmer" det i stundens hetta... och då är man ju utan p-medel... det problemet delar man med kondom, fast vet man att man kommer ha sex kan man givetvis sätta in pessaret med pessargel ett par timmar innan. Jämför gärna Pearl index för olika p-metoder så ser du att det är ganska högt (dvs många graviditeter) för pessar. Men vill man ändå ha det så rekommenderar jag att man använder dessutom kondom samtidigt eller iallafall avbrutet (att mannen kommer utanför.)

• Melindan
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2016-04-02 20:58:59 följande:

Jag har använt slidpessar Milex och Caya och cervixpessar Femcap och vet att studier visar att Milex (eller Caya) är säkrare än femcap. Min erfarenhet är dessutom att det är lättare att använda de förstnämnda (sätta in på rätt plats och att ta ut.) Man ska alltid använda pessargel till, Contragel eller Cayas gel.

Det största problemet med pessar är att man så lätt "glömmer" det i stundens hetta... och då är man ju utan p-medel... det problemet delar man med kondom, fast vet man att man kommer ha sex kan man givetvis sätta in pessaret med pessargel ett par timmar innan. Jämför gärna Pearl index för olika p-metoder så ser du att det är ganska högt (dvs många graviditeter) för pessar. Men vill man ändå ha det så rekommenderar jag att man använder dessutom kondom samtidigt eller iallafall avbrutet (att mannen kommer utanför.)

Ja jag har läst de jag med att just pessar kan vara ganska osäkert :/ funderade på att använda kalender metoden samtidigt och använda både pessar och kondom/avbrutet eller helt enkelt avstå helt under ägglossningen. Men de är som du säger att i stundens hetta så är de rätt lätt att glömma skydd...

Men vad har du för preventivmedel nu??:)
  • Anonym (Erfarenhet)
    Melindan skrev 2016-04-02 21:25:23 följande:

Ja jag har läst de jag med att just pessar kan vara ganska osäkert :/ funderade på att använda kalender metoden samtidigt och använda både pessar och kondom/avbrutet eller helt enkelt avstå helt under ägglossningen. Men de är som du säger att i stundens hetta så är de rätt lätt att glömma skydd...

Men vad har du för preventivmedel nu??:)

Ja är man intresserad och motiverad så kan man ju hålla koll på varje mensstart och räkna ut när det är som farligast och då avstå från sex (men hur kul är det? och många kvinnor har som starkast lust just då) eller använda både pessar, pessargel och kondom eller avbrutet från ca cykeldag 8 - 19 (för de flesta men inte alla). Men det kräver ständig koll, motivation och att man är konsekvent alltid (inkl partnern).

Nu har jag hormonspiral som är väldigt säkert och innehåller så väldigt lite hormon och lokalt att det inte påverkar mig annat än positivt. :)
  • Hi5

Jag har beställt en FemCap som jag ska börja använda så snart den kommer. Verkar kanon, man kan ha den inne i två dygn och bara ta ut den varannan morgon, tvätta den och sätta in den igen.
    Jag som är menskoppsanvändare sedan 13 år var överlycklig när jag hittade FemCap. Det ska bli spännande att se hur min kropp reagerar efter över 20 år på p-piller :)

Nu lever jag ju i ett särbo- förhållande, och vi träffas bara till helgen med undantag för semestrar och dylikt, så jag kommer att ha pessaret på under helgerna bara.
    Men det där med "stundens hetta" begriper jag inte... det är ju bara att använda den jämt, så är man garderad :)

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Anonym (Mera erfarenhet än "erfarenhet")

Lite trist när nå som kallar sig Erfarenhet sprider felaktigheter.

FemCap är det mest effektiva pessaret, 92% säkerhet, och pessar ska inte sättas in i samband med samlag. Utan kan vara insatta hela tiden och bara tas ut varannan dag då man tvättar och sätter på ny gel. ( Stundens hetta-problemet gäller däremot kondom, därför är det en osäkrare metod, plus att den kan gå sönder , det gör inte pessar, eller kondomen kan läcka om penisen är kvar i slidan efter samlag och krymper)
    FemCap sitter verkligen stadigt och är skitenkelt att sätta in. Känns inte alls när det är insatt, jag får ha larm på mobilen för att komma ihåg att ta ut det. Funkar också bra när jag har samlag under mens, men då tar jag ut det oftare och låter det bara vara insatt betydligt kortare tid, så inte koppen blir full.

• Anonym (Mera erfarenhet än "erfarenhet")

Förresten även om hormonspiral är en extremt säker metod, så är det verkligen inte bara "lokal verkan ". Själv blev jag så deprimerad av hormonspiral så jag var nära att ta livet av mig. Läs under FASS på biverkningar, så förstår alla att det inte är en lokalt. Dessutom så gör alla spiraler så att livmodern är konstant inflammerad.

Vilka dagar som nån är fertil går inte att säga så där. Beror ju på hur lång cykeln är. Men alla som håller koll på sekretet från livmoderhalsen, funkar skitlätt med FemCap, vet vilka ca fem dagar som är fertila varje cykel. Och där har "Erfarenhet" helt rätt, då kan det ju vara smart för dem som absolut inte vill blir gravida och är i högfertil ålder ( under ca 25 år) att kombinera pessar med avbrutet samlag eller kondom. Några dar efter ägglossning och fram till mens kan ingen bli gravid.

Ja, och sen är det ju olika för alla vilken preventivmetod eller pessar som är bäst för dem. Och då gäller det väl bara att skaffa sig egen erfarenhet.

• Hi5

Nu har jag använt FemCap i ett par månader, och än har jag inte blivit gravid eller stött på bekymmer :)
    Jag kombinerar det med en app i mobilen. Woman Log Pro. Den är super. Jag chansar såklart inte, men den säger till när man ska ha mens och ägglossning, så att man är beredd. Det är ju enklare att ha koll på om man äter p-piller.
    Jag kommer aldrig att käka piller igen! Någon som behöver fem kartor Mercilon? :D

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
Svar på tråden Hormonfria preventivmedel?