sen med en hyra, vad händer?
Hej!
Jag har pga olika skäl inte möjlighet att betala hyran denna månad men skulle kunna betala den kommande månad. Är det möjligt eller blir det problem då?
Hej!
Jag har pga olika skäl inte möjlighet att betala hyran denna månad men skulle kunna betala den kommande månad. Är det möjligt eller blir det problem då?
Prata med hyresvärden! Brukar fungera om man pratar med dem. Om du bara struntar i det kan det bli problem.
Ring din hyresvärd och förklara läget, klart det kan bli problem om man inte betalar hyra i tid. Påminnelse, inkasso mm är inget vidare.
Förhoppningsvis inga problem om du pratar med dem. Min erfarenhet från förr är att de flesta, inte bara hyresvärdar utan alla, är otroligt schyssta och förstående om man måste skjuta på en räkning.
Däremot är det väldigt viktigt att ringa i tid, dvs du borde ringt senast i torsdags den 31 men gärna så snart du upptäckte att du inte kunde betala. Det är nog ingen fara om du ringer på måndag, men vänta inte en dag längre!
Dessutom är det bra att förklara varför det inte går denna månad, men kommer att funka nästa, inte så att du måste lägga ut hela ditt privata liv, men det är ju bra att kunna ge en trovärdig förklaring eftersom det ökar dina chanser ännu mer till förståelse. För de måste inte godkänna uppskjutningen, det kan bli både påminnelse och inkasso.
Så var ärlig, ge en bra förklaring och se till att uppfylla det du lovar, att betala båda hyrorna nästa månad, så kommer det att gå bra.
Och ps ett tips, om möjligt så välj aldrig att hyran är den räkning du skjuter upp! Hyra och el är viktigast av allt, så det är alltid bättre att välja något annat. Man klarar sig utan bredband, telefon, whatever, men man måste ha någonstans att bo. Så händer detta igen, välj en annan räkning, för din egen skull, OM det skulle bli problem och det visar sig att du ändå inte kan betala. Även om man inte vill hamna hos kronogfogden är vad som helst bättre att hamna där än hyran och elen!
Att inte betala hyran i tid kan vara skäl för uppsägning (ja även om det bara är en gång)
Men få hyresvärdar är så rigida om man bara pratar med dem och gör upp en plan.
Du talar om hyran som ska betalas in i slutet av April?