• Anonym (Xx)

    Orolig och ovetande.

    Hej,

    Jag har en fråga angående en allvarlig sak eller möjligtvis en skitsak.

    En kompis son, "Olle" på 6 år skämtade om nakenhet. Jag och min sambo skrattade och tyckte det han sa var roligt. Han började skoja om snoppar och hur hans pappa tog fram snoppen och lät "Sara" slicka på snoppen. Sara är Olles lillasyster på två år.

    Stämningen blev stel. Både från föräldrarna och oss.

    Jag och min sambo har pratat om detta efteråt och skrattat åt situationen. Olle skojade ju runt. Samtidigt är det något i min mage som inte kan släppa detta. Jag har inga barn själv och vet inte hur en 6-åring fungerar. Är det vanligt att barn säger sådana saker? Vad kan han ha fått detta från? Min magkänsla brukar ha rätt vilket gör mig väldigt förbryllad över vad jag bör göra i denna situation.

  • Svar på tråden Orolig och ovetande.
  • Anonym (Mitt perspektiv)

    Hmm. Om de föregående skämten var harmlösa och det sedan tog en vändning så hade jag också reagerat.
    Svårt när jag själv inte upplevt just exakt den här situationen, men rent allmänt är ju min filosofi att hellre ta det säkra före det osäkra, och i detta fallet hade jag nog faktiskt övervägt en orosanmälan.
    För ORO är ORO, det handlar inte om att man ska ha säker vetskap. Och jag hade hellre ångrat en anmälan som rinner ut i sanden pga att allt var bra, än att ångra mig för att Saras liv förstörs totalt pga övergrepp. Om man ska hårddra det.

  • Anonym (Mitt perspektiv)

    Jag tänker då alltså att sexåringar normalt sett inte har insikt i att man skulle kunna få för sig att slicka på snoppen. Det är ju inget som alla ägnar sig åt, och gör man det är det ju privat. Och mig veterligen finns det bara ett syfte med att slicka på en snopp...
    Ja, olle KAN ha snappat upp detta på ett harmlöst sätt, genom tv eller vad som, men är det sannolikt?
    Det är en avvägning att göra.

  • Anonym (Xx)

    Ja jag reagerade också just på att Olle valde de orden. Att slicka på en snopp tänker jag är lite väl avancerat och inget de tar upp i vanliga blommor och bin böcker.

    Hur fungerar en orosanmälan? Vad kommer göras?

    Ska också tillägga att denna pappan är ganska gränslös, hade det vart någon annans barn hade jag kanske inte reagerat men just med honom så skulle det finnas en möjlighet att det var sant.

  • Anonym (Mitt perspektiv)

    Tja, när man ringer in kan man ju va anonym om man vill, och vid anmälan där barn far illa ska en utredning startas skyndsamt.
    Jag antar att man då kallar till möte med familjen.

    Det är strongt av dig att anmäla om du gör det. Det är civilkurage.

  • Anonym (*))

    Fast i detta fall så kommer garanterat föräldrarna att få reda på det, eller rättare sagt, gissa sig till att det är ni som anmäler. De var ju där när han sade så.

    Men det ska inte hindra dig från att anmäla, om de ifrågasätter er, så säg som det är. Att ni är oroliga med tanke på hur han pratade. Att det är bättre att anmäla än att inte göra något alls.

  • Anonym (Mitt perspektiv)
    Anonym (*)) skrev 2016-04-03 14:25:55 följande:

    Fast i detta fall så kommer garanterat föräldrarna att få reda på det, eller rättare sagt, gissa sig till att det är ni som anmäler. De var ju där när han sade så.

    Men det ska inte hindra dig från att anmäla, om de ifrågasätter er, så säg som det är. Att ni är oroliga med tanke på hur han pratade. Att det är bättre att anmäla än att inte göra något alls.


    Man kan ju inte veta om liknande har skett vid fler tillfällen. Har det inte det så kan man ju inte direkt vara så anonym, men vill man kan man göra anmälan anonymt iallafall,

    Och ja - anmäl ändå. Skulle de bli skogstokiga så får man ju hoppas att du skyddat ett barn! (Vilket man möjligen kan tänka sig om de reagerar med ilska och inte normalt ifrågasättande...)
Svar på tråden Orolig och ovetande.