• bf2014

mjölkproteinallergi, lite hjälp tack!

Hej!
    BVC misstänker mjölkproteinallergi /sojaallergi på vår 2 åring då han har väldigt mycket eksem som inte försvinner. Har nu kört mjölkfritt sedan 1 v tillbaka. När kan man börja märka resultat på att eksemen blir bättre?

• Svar på tråden mjölkproteinallergi, lite hjälp tack!
  • Rocket Mania

Det kan ta flera månader men ofta märker man någon slags förbättring ganska snabbt (inom någon/några vecka/or).

Det är dock svårt med helt mjölkproteinfri kost innan man fått in vanan. Är du helt säker på att du vet vad allt heter och allt du ska undvika?

• bf2014
    Rocket Mania skrev 2016-04-03 11:34:07 följande:

Det kan ta flera månader men ofta märker man någon slags förbättring ganska snabbt (inom någon/några vecka/or).

Det är dock svårt med helt mjölkproteinfri kost innan man fått in vanan. Är du helt säker på att du vet vad allt heter och allt du ska undvika?

Okej. Jadå det har vi koll på! Har fått massor av bra papper ifrån en dietist.
  • Rocket Mania
    bf2014 skrev 2016-04-03 11:38:45 följande:
    Okej. Jadå det har vi koll på! Har fått massor av bra papper ifrån en dietist.
    Bra, då borde ni ju kunna se resultat ganska snart tycker jag.
  • Schack73

Har du koll på kryddor och sånt? Vissa kryddor har mjölkprotein i sig t ex. Det upptäckte jag själv av en slump.

Jag minns att det var jättejobbigt att undvika mjölkprotein och ställa frågor om man åt ute. "vad har ni stekt maten i?" Vilka tillsatser är det i såsen? Är det pulversås el inte? Kan jag få se innehållsförteckningen tack?" Osv.

• bf2014
    Schack73 skrev 2016-04-03 11:42:59 följande:

Har du koll på kryddor och sånt? Vissa kryddor har mjölkprotein i sig t ex. Det upptäckte jag själv av en slump.

Jag minns att det var jättejobbigt att undvika mjölkprotein och ställa frågor om man åt ute. "vad har ni stekt maten i?" Vilka tillsatser är det i såsen? Är det pulversås el inte? Kan jag få se innehållsförteckningen tack?" Osv.

Japp det skrev BVC sköterskan till på papperet vi fick, blandkryddor tex. Även att det ibland kan finnas skummjölk när det står vegetabiliskt margarin. Vi är ganska vana vid att lusläsa innehållsförteckningar då vår andra son är allergisk mot jordnötter och nötter
  • bf2014

Vi fick även rådet att smörja med kortison på de eksemen som är värst nu, armar och ben. Och smörja med fet kräm på övriga ställen. Ansiktet är oxå ett jobbigt ställe där han får eksem/utslag.. Hur länge ska man behöva hålla på med kortison och feta krämer? För om det nu är mjölkproteinallergi då ska alltså utslagen försvinna? Vi ska höras av nästa v då det gått två v, så jag får ju ta upp allt sånt jag undrar över då såklart men tänkte bara kolla lite med andra som har erfarenhet.

• bf2014

Och just det, BVC sköterskan sa att det vanligtvis växer bort. Från vilken ålder då typ?

• Rocket Mania
    bf2014 skrev 2016-04-03 12:29:14 följande:
    Och just det, BVC sköterskan sa att det vanligtvis växer bort. Från vilken ålder då typ?
    På mitt barn växte det bort vid 7 års åldern. Men det upptäcktes ganska sent också.
  • bf2014
    Rocket Mania skrev 2016-04-03 12:35:31 följande:
    På mitt barn växte det bort vid 7 års åldern. Men det upptäcktes ganska sent också.
    Okej... I vilken ålder upptäcktes det?
  • Rocket Mania
    bf2014 skrev 2016-04-03 12:40:21 följande:
    Okej... I vilken ålder upptäcktes det?
    Strax innan 5-årsdagen
Svar på tråden mjölkproteinallergi, lite hjälp tack!