• Anonym (Ensamstående)

Föräldrar som jobbar kväll, hur gör ni med barnen och förskola?

Hej alla!

Jag jobbar kväll pass, 14:30-23:20... Har en som som snart blir 1 1/2 och jag undra nu hur fan man gör för förskolor har ju inte öppet så sent vad jag vet?!

Och inte kan ju en gammelmormor eller farmor eller mormor passa alla kvällar man måste jobba..

Hur har ni gjort, har ni bytat jobb eller... Hur ska man få det att funka? Vi är två föräldrar, tillsammans eller inte vet jag inte ännu!

• Svar på tråden Föräldrar som jobbar kväll, hur gör ni med barnen och förskola?
  • Anonym (G)

Min partner jobbar kväll varann vecka. Men inte jag. Så då hämtade jag barnen ena veckan och partnern andra veckan.

• Anonym (jag)

När jag och pappan var tillsammans så hade han dom när jag jobbade kväll/natt/helg. Nu är jag ensam med två små och har sökt nattis, tyvärr är det ca 1,5-2 års kö så troligen kommer jag få försöka byta jobb eller börja plugga efter föräldraledigheten. Tills jag har löst det så ställer deras pappa, min pappa och några vänner upp och hjälper mig pussla ihop det.

• L i n n

Jag jobbar kväll varannan vecka, och morgon den andra veckan.
    Antingen öppnar inte dagis tidigt nog på morgonveckorna eller så har de inte öppet länge nog på kvällsveckorna.

Vi har löst det så att pappan har barnet på heltid förutom varannan helg då han är hos mig.

• Anonym (gb)

I början så hjälpte mina föräldrar mig om det var att man inte kunde lämna tidig morgon för att dagis inte var öppet. Detsamma om man jobbade kväll.
    Men sen så sökte man till nattdagis.

Här kan man få vänta uppemot 1 år innan man får plats men jag behövde bara vänta några månader. De ringde runt och frågade ifall man fortfarande behövde plats. Kan säkert vara så att en del som sökt till natt kanske även sökt annat jobb och då helt plötsligt inte behöver platsen längre! 

• Iowhannah

Skönt med andra som har liknande problem!

Min sambo och jag är skiftarbetare båda två och jag har börjat fundera på hur man ska göra med jobbhelger. Ett alternativ är ju att vi ser till att inte jobba samma helger, men då får vi knappt någon tid för hela familjen.

På vardagar kan man säkerligen få ihop det på nåt sätt, möjligheten finns ju att den ena jobbar morgon och den andra jobbar eftermiddag/kväll, men helgerna känns svårt. Hur har ni andra löst helgerna?

Nu är det förhoppningsvis ett bra tag kvar tills det är dags för förskola, men det kan ändå vara bra att veta hur man kan tänka.

• Anonym (Ensamstående)

Tack för alla svar! Nu blev man plötsligt ensamstående idag så allt är åt helvete. Tur man är föräldrarledig ett tag till.

Det går iaf att lösa men vad är Nattis och vilka tider har dem?

• Anonym (gb)
    Anonym (Ensamstående) skrev 2016-04-03 16:55:47 följande:

Tack för alla svar! Nu blev man plötsligt ensamstående idag så allt är åt helvete. Tur man är föräldrarledig ett tag till.

Det går iaf att lösa men vad är Nattis och vilka tider har dem?

Nattis eller Dygnet runt förskola, har öppet tider då inte vanlig förskola har öppet. Tex då mitt barn är placerat så får hon ta taxi från sitt fritids innan kl 18. Har man behov av att de stannar hela natten så får de sova där med. Nu hämtar jag henne vid 22.30. Bor väldigt nära så det är bara rätt över gatan i princip! 

Nackdelen var när jag för en tid sen började kl 17 och tänkte då att jag skulle hämta hem direkt efter skolan och sen skulle vi själva gå till nattis när jag skulle iväg och jobba. Det fick jag inte, för man fick tidigast komma 17:45. Vilket innebar att vi då var tvungen att gå tillbaka till fritids och så fick taxin skjutsa henne dit. Kändes ju helt knäppt. Sen tycker jag personligen att det är helt fel att åka taxi emellan när det handlar om gångavstånd. Hade varit bättre ifall det fanns personal som följde dem istället!
Svar på tråden Föräldrar som jobbar kväll, hur gör ni med barnen och förskola?