• Rosenblad

Flytt från Norge, hur gör jag?

Försöker bli gravid och förhoppningsvis blir jag det snart, 6e försöket nu. Bor just nu i Norge och har ett datum då vi kommer flytta tillbaka till Sverige och jag kommer då alltså va mammaledig i Sverige. Men hur fungerar det med ledigheten och pengarna? Ett och ett halv år får man ju va mammaledig i Sverige, jag får väll också det då även om jag jobbat i Norge? Och är det någon skillnad på hur mycket man får från Norge jämfört med Sverige? Och vad behöver jag göra? Känns så luddigt alltihop och blir jätte stressad på tanken att jag kommer få kortare tid som mammaledig eller mindre betalt för jag inte jobbat i Sverige. Kommer ha jobbat i ca 11 mån i Norge då vi flyttar till Sverige. Kannan gå på efter jobbet jag hade innan jag flytta? Hade nämligen bättre betalt i Sverige. Hoppas nån kan svara på alla mina frågor eller iaf ge mig tips var jag kan läsa om detta för jag hittar inga raka svar och känns som att jag kommer förlora på detta!! :( alla svar uppskattas!!

• Svar på tråden Flytt från Norge, hur gör jag?
  • Mamma Mu1

Ska börja med att säga att jag inte vet ett smack om detta utan spekulerar nu bara, men om det inte är så att de nordiska länderna har något särskilt samarbete i frågan låter det orimligt att Sverige skulle stå för ersättning när du jobbat i Norge. För jag antar att du varit registrerad i Norge under denna tid? Och försäkrad där? Kan det vara så att norska motsvarigheten till försäkringskassan betalar ut via fk vid flytt? Ingen aning som sagt men jag hade nog kontaktat fk om jag vore du. Förstår att det känns otroligt... Att prata med dem är nog dock det bästa för att få raka svar. Lycka till och hoppas det löser sig

Svar på tråden Flytt från Norge, hur gör jag?