• Hanakana

Ni som har haft högt blodtryck och äter medicin fortarande...

Jag hade högt blodtryck och havandeskapsförgiftning under graviditeten.
    Bl.a blev jag inlagd på sjukhus på avd. 12 på DS och blev heltidssjukskriven
    i nästan 2 månader.
    Jag fick först medicinen Trandate 100 mg både när jag låg inlagd innan på avd. 12
    och sedan under själva förlossningen (kejsarnitt)/eftervården.
    Eftersom de tabletterna sedan inte hjälpte så mycket (jag fortsatte att gå på
    kontroller på avd. 12 även efter förlossningen, när jag hade kommit hem med
    vår bebis) så fick jag en annan medicin, Seloken Zoc 100 mg.

Hur länge kommer jag att behöva ta de tabletterna månntro? Jag har fått
    remiss till Hjärtmottagningen på DS, och även gjort en del blodtrycks-
    kontroller där. Men det är väntetid på att få träffa läkare...

Finns det nån mer som har haft samma problem med sitt höga blodtryck
    och också äter medicin nu?

Nu har visserligen blodtrycket gått ner lite, men det är fortfarande ganska
    högt...

• Svar på tråden Ni som har haft högt blodtryck och äter medicin fortarande...
  • mama82a

Dom märkte min havandeskapsförgiftning när jag kom in för vattenavgång 8 dagar innan bf med första barnet ..3+ och ett blodtryck på 180/120...dom behöll mig trots att jag inte hade värkar, men dom startade tre timmar senare ändå..låg kvar på bb fyra dagar. Dom kollade mig dygnet runt och bt var fortfarand högt ,fick sen utskrivet samma medicin som dig. och fick äta dom i två månader, gick på blodtryckskontroller samtidigt som sonen skulle vägas en gång /veckan..

• mama82a

bt blev lägre med tiden, när det låg på 120/75 var "dom" nöjda ,och det har inte gått upp någe mer sen dess, Andra graviditeten var normal med bt 120/65 isnitt : )

• Hanakana

Hur kom det sig att du slutade med din medicin? Var det för att din läkare hade
    sagt det till dig? Går du fortfarande på blodtryckskontroller nu?

• MB3

mamma72:
    när låg du på avd 12 på ds?,
    ja låg nämnligen där i ca 3v (20 okt-05-11nov05) innan min dotter kom, för högt blodtryck och havandeskapsförgiftning. jag åt trandate 100mg när ja inne och på eftervården, fick sluta ta trandate när min dotter va 3 veckor för mitt blodtryck va normalt igen. jag går inte på nåra blodtryck kontroller längre, men när jag blir gravid nästa gång så ska ja gå på avd 12 på DS från start så att dom kan hålla koll på mitt blodtryck och på hur barnet växer.

• Hanakana

MB3: Jag blev inskriven på avd. 12 på DS den 26/9-05. Låg inne någon vecka
    på sluten vård. Sedan har jag varit inskriven där för vård från och till under
    hela graviditeten + att jag gick på blodtryckskontroller och flödes+tillväxt-
    ultraljud flera gånger i veckan ända fram tills vår dotter föddes 15/11-05.

• MB3

mamma72:
    okej, det förklarar varför jag inte känner igen dig, det var ganska många tjejer som låg inne på avd 12 samtidigt som jag för ungefär samma besvär.
    var din dotter tilväxthämnat?
    min dotter låg -29% och vägde bara 1900g när hon föddes, men nu väger hon 4,2 kg:)

• Hanakana

MB3: Ja, vår dotter var tillväxthämmad. Hon låg på -33%.
    Och vägde 1825 gr och var 41 cm när hon kom ut.
    Det blev kejsarsnitt, jag skulle till avd.12 på måndagen den 14/11 på
    sedvanlig kontroll m.m. och sedan blev jag inlagd direkt efter läkar-
    besöket. På tisdag morgon plockade de ut henne. Det var tydligen
    lite bråttom... För 2 veckor sedan vägde hon 4880 gr. Så hon är
    snart nog ikapp...

• Hanakana

MB3: Glömde att fråga, hur gammal är din dotter nu?
    Vår dotter är nu 3,5 månad gammal.

• MB3

mamma72: min dotter är oxå 3,5 månad (född 12nov-05). jag blev oxå snittad, akut pga att hennes hjärtslag minskade. hon va beräknad den 28 nov, men läkarna hade planerat att sätta igång mig på mån 14/11-tis 15/11. På fredagen den 11/11 hade ja fått permiss o fick lov att sova hemma under natten o komma tillbaka på lördag, men de blev inte mycket sömn, fick så fruktansvärt ont i magen under kvällen/natten så vi åkte in till BB kl 03.40 (lördag morgon) och kl 16.51 samma dag plockade dom ut henne, världens minsta tjej :). vi fick ligga kvar på ds till 18 nov, första natten på BB( jag låg på uppvaket under natten pga att mitt blodtryck fortfarande va högt), och sambon och dottern låg nere på BB, sen fick vi flytta upp till neo, för läkarna tyckte hon va väldigt liten och ersättningen hon fick spydde hon bara upp(hon fick ersättning innan mjölken runnit till), så istället för att öka i vikt gick hon ner till 1700g, när vi äntligen fick åka hem hade hon gått upp till 1785g. Nu äter hon ofta och mycket och ökar stadigt i både vikt och längd

• Kixie

Mitt blodtryck började stiga vecka 26 och jag blev inlagd slutet på vecka 35 och fick då trandate 100 mg 4 ggr om dagen. Sonen kom till världen 38,2 då jag blev igångsatt pga att sonen var tillväxthämmad och började gå ner i vikt i magen men det slutade med akutsnitt. Nu är sonen snart 6 månader och jag äter fortfarande Trandate 100 mg 3 ggr om dagen och går på blodtryckkontroller 1 gång i månaden.

• Dalin

Jag fick högt blodtryck under förlossningen (20 jan) och har haft högt sedan dess. Förmodligen inte Havandeskapsförgiftning.
    Jag äter Trandate 100 mg x 3, nästa vecka ska jag öka dosen för trycket ger inte med sig utan har ökat den senaste veckan.
    Min läkare tror att jag kommer att få äta blodtrycks medicin resten av livet. Kan det vara så för dig med Mamma72?

Lite frågor....
    - Finns högt blodtryck i släkten?
    - Vad har ni för värden när ni medicinerar?
    - Har ni fått något målvärde av era läkare (min läkare vill ha ned mitt tryck under 140/90)

Jag tycker det är läskigt att ha högt blodtryck - hur tänker ni?

Vad gör ni för att få ned blodtrycket (förutom medicin)? Det enda jag kan göra är att minska på saltintaget (LAKRITS) eftersom jag inte röker, inte dricker, inte är överviktig.

Vet inte om det är okej att ställa nya frågor i en tråd?

• Kixie

Jag har högt blodtryck i släkten och det är också därför troligen som jag fått det. Dr har sagt till mig att det kan försvinna men jag kan också få leva med det resten av mitt liv. Som högst har mitt blodtryck varit 170/150 och har ätit maxdos 6x100 per dag under en tid därefter 4x100. Har varit svårt att få ner undertrycket under 100 men nu har vi lyckats och jag har även motionerat mycket och det tror Dr har hjälpt mig.( Dock är jag ej överviktigt,röker ej) Mitt tryck idag är 130/85. Högt tryck räknas det som om det är över 140/90 därav vill läkarna ha ner trycket under detta värde. Det farliga ska visst var undertrycket . Övertrycket är inte lika farligt. Jag blev sjukskriven tidigt under graviditeten och var sjukskriven två månader efter sonens födelse pga av trycket som de inte hade under kontroll. Tycker att detta är jätteläskigt och har en egen blodtrycksmätare hemma som är köpt på apoteket.

• Hanakana

Dalin: Som högst har mitt blodtryck varit runt 170/130. Nu äter jag som sagt var
    Seloken Zoc 100 mg. Jag har äntligen fått en tid till läkare (på Hjärtmottagningen
    i DS) om några veckor. Men nu har mitt blodtryck skata sakta gått ned, även om det
    fortfarande är ganska högt. Så jag hoppas att det bara hade med graviditeten
    att göra. Vill inte ta medicin livet ut...

Jag försöker också att tänka lite på att minska på saltintaget, eftersom jag inte
    heller röker eller dricker. Däremot gick jag upp ca 15 kg under graviditeten.
    Nu håller jag på med en strikt diet (jag ammar inte) så nu har jag ca 3 kg kvar
    till inskrivningsvikten (50 kg) och sen hade jag tänkt att gå ned ett par extra
    kilon till. Egentligen ska man ju motionera också, men det är inte så lätt att gå
    och träna när sambon kommer hem sent från sitt jobb... Vem ska passa vår
    lilla bebis då? Hon är för liten att lämnas in till t.ex SATS-dagis. Men promenader
    brukar jag gå, jag är ute varje dag i ur och skur med lillan i vagnen.

• Kixie

Jag undrar vad för tryck ni har idag då ni väntar på att få träffa hjärtläkare ? Jag är inte remitterad till hjärtläkare utan endast till vårdcentralen efter förlossningen men min läkare på vårdcentralen har kontakt med en hjärtläkare angående mig.

• Hanakana

Kixie: Just nu har jag ganska bra, runt 150/90.

Svar på tråden Ni som har haft högt blodtryck och äter medicin fortarande...